Ärsyttää kun pyydetään sisäpiireihin...
Olen entinen koulukiusattu. Minulla oli kuitenkin aina kavereita ja harrastuksia, sekä olen pärjännyt elämässä hyvin, joten se on taaksejäänyttä elämää. Olen koettanut olla kaikille kiva, tasapuolinen ja kohtelias ja pysyä kiusaamisten ja klikkien ulkopuolella. Tämä, että minut on alettu mieltään kivaksi ihmiseksi on aiheuttanut sen, että harrastuksissa minua pyydetään klikkeihin. Ihan sellaista hiekkalaatikko touhua "Meillä on oma whatsapp tai messenger-ryhmä, johon ei oteta tuota ja tuota, koska me ei tykätä niistä". Kyseiset ihmiset on vähän erikoisia, mutta omalla tavallaan ihan mukavia, kun heihin tutustuu. Minulle sitten valitetaan, kun jään asioista paitsi, kun kieltäydyn näistä ryhmistä. Minut on jopa liitetty niihin kysymättä. Olen eronnut niistä välittömästi ja sanonut, tekosyynä, että minun on keskittyttävä töihini ja pidettävä kuitenkin lähipiirin takia puhelin päällä, viestiäänet ärsyttää (Tiedän täsmälleen, miten ne äänet saa pois, mutta leikin tietämätöntä).
Eipä tässä avautumisessa muuta kuin että en jaksa ymmärtää, miten aikuiset jaksaa tämmöistä alakoulutasoista kiusaamista. Vanhimmat eräässäkin piirissä on eläkeikäisiä akateemisia..nämä joita jätetään pois, ovat ihan aktiivisia, mutta "heistä ei vain tykätä".
Kommentit (11)
Sinä voisit ehkä nostaa kissan pöydälle, koska vaikuttaa kyllä siltä, että itsetuntosi on kunnossa, etkä ole ns alakynnessä noissa toimoinnassa olet mukana, vaikka sinulla on ollut kiusattunaolemisen kokemuksia kouluaikana. Sillä voisi olla painoarvoa, jos sanoisit, että muuten mielelläsi (jos siis oikeasti muuten mielelläsi) olisit mukana wa-ryhmässä tms. muttet oikein pidä tuollaisesta kuppikuntasysteemistä, jolta se vaikuttaa, jos selän takana jaotellaan ihmisiä niihin, jotka "ovat outoja" tai "joista ei tykätä". Se voisi herättää ihmisiä ajattelemaan, että no helkkari, niinpä onkin typerää käytöstä. Ja jos se johtaisi jollain lailla sinun syrjimiseesi, niin olisiko sellaisessa porukassa millään tasolla mukana oleminen sen arvoistakaan?
Miksi keksit tekosyitä? Jos haluat vastustaa kiusaamista, niin eiko olisi tehokkaampaa sanoa, että haluat liittyä vain sellaisiin wa-rinkeihinn yms, mihin otetaan mukaan kaikki.
Tunnistan tuon saman ilmiön. Tulee todella inhottava olo niiden hyljeksittyjen puolesta, vaikka minut itseni hyväksyttäisiinkin siihen suosittujen rinkiin. Muakin on kiusattu lapsena koulussa ja myötätuntoa riittää niille kiusatuille/hyljeksityille.
Jos olet kiva, mitä teet vauvapalstalla?
En kyllä itsekään jaksaisi liittyä mihinkään WhatsApp-ryhmiin. Mieluummin sitä tutustuu oikeasti samanhenkisiin ihmisiin ihan vaikka kahden kesken. Ja tollaset porukat vähän kiusallisia, jos huomaakin jossakin vaiheessa ettei ihan jutut mene kaikkien kanssa yksiin niin hankalampi niistä porukoista on myöhemmin lähteä.
Tosin ene ymmärrä tätä asennetta, että kyseessä olisi heti kiusaamimen, jos jotakin ei kutsuta ryhmään? Toki eri asia, jos kyse on esim. vain yhdestä tyypistä ja hänestä puhutaan selän takana pahaa mutta klikit ja ryhmäytymiset ovat aika normaali ilmiö. Normaalio ja hyväksyttävää pitäisi tietysti myös olla, jos niihin ei halua kuulua.
Hyväksyttekö fb kaveriksi tuiki tuntematonta
Miksi tosi tuttu ei hyväksy fb kaveriksi, vähän noloa
Jos sinut liitetään tällaiseen ryhmään liitä ne kaikki muutkin sinne.
Kyllä minä kuulun moniin wa-ryhmiin, mutta missään en ole kohdannut kiusaamista. Näitä on mm. meidän perhe, lapsuuden perheeni, mieheni perhe, vanhat koulukaverit, 3×lasten harrastusryhmän aikuiset, 2×lasten luokkalaisten vanhemmat, naapuruston naiset, lenkkeilyporukka, oma harrastusryhmä, työkaverit... Näissä ryhmissä mm. tiedotetaan aikatauluista yms, eikä mitään keskustelua useinkaan käydä paljoa. Pidän tietenkin kaikki äänettömällä.
Ap tässä taas. Kiitos vastauksista. Minä olen sanonut, että minä olen sitä mieltä, että kaikki tai sitten en ole mukana. Ei se oikein toimi. Saattaa tulla vastaukseksi, että kun sen epäillään 20 vuotta sitten varastaneen yhden tiskiharjan toimistolta (lopulta selviää, että sekin harja on löytynyt roskiksesta kuluneena) Tämä oli nyt keksitty esimerkki, mutta tällaista on. '
Kyllä se on kiusaamista, aika selkeästi sanotaan "no tuo tuli tänne, ei olisi ollut niin väliä" ja selvää arvostelua. Ei ole kyse mistään naisvaltaisesta porukasta, vaan aika seka porukasta. Itse olen joutunut tietyistä syistä antamaan puhelinnumeron yksittäisille henkiöille, joiden kanssa sovitaan asioita, jotka sitten liittelevät minua näihin ryhmiin. Kyseessä on lähinnä harrastus- ja järjestötoiminnat. Eilen sain tietää, että yksi todella paljon tehnyt on viime viikolla lopettanut - nyt sitten havahdutaan siihen, että kukas ne hommat nyt hoitaa.
En jaa puhelinnumeroa missään koulu tai harrastus ryhmässä. En todellakaan tahdo mihinkää teinejen whatsapp ryhmiin. Edellisen kerran aikuiskoulutuksessa annoin luvan jakaa puhelinnumeron, niin joko sekin poiki pula puhelun, jäi kyllä yhteen kertaan kun tokaisin, että nyt sinulla on väärä numero, vaikka puhelimen toisessa päässä yritettiin tivata vastaan. Voin sanoa että jos sulla on koulu, työ, oot lapsen yh, niin siinä riittää työtä sen verran että ei vaan jaksa mitään teineilyä, on se kiva ku joillakin mammoilla miehet, mummit ja kummit hoitaa lapset ja kotityöt niin jaksaa itse leikkiä kavereiden kanssa kun ei ainakaan omaa lasta tarvitse leikittää... 🙄