Oletteko huomanneet, että ikäihmiset menevät nukkumaan todella aikaisin ja valittavat kun heräävät aamuyöstä?
Eivät saa muka nukutuksi, vaikka unta tulee se 7 - 8 tuntia. Mummini menee nukkumaan jo iltakuudelta ja herää kahden aikoihin yöllä ja sitten tarinoidaan siitä, kun uni ei tule. Varovaisesti olen yrittänyt sanoa, että menisi nukkumaan myöhemmin, mutta se ei kuulema onnistu koska illasta väsyttää.
Kommentit (10)
Olen ikäihminen ja menen ysiltä nukkumaan ja herään 4-5 välillä.
Kokeilin valvoa välillä melkein puoleen yöhön ja heräsin ihan yhtä aikaisin.
Onneksi kaikki tulevat vanhoiksi🤗
Enpä ole huomannut. Meillä mummi 83v menee nukkumaan uutisten jälkeen klo 22.30 tienoilla ja herää klo 4. Isäni on vähän yli 60v ja riekkuu öisin hereillä vielä puoliltaöin, vaikka herätys on klo 6.
Mun mummu meni aina nukkumaan klo 21 ja valitti sitten että viimeistään viideltä herää ja ei saa enää unta. No joo, jos ottaa aina päiväunet sitten klo 11-13 niin tuleehan siinä sitä unta ihan tarpeeksi vuorokautta kohden.....
Tunnen ikäihmisen, joka menee nukkumaan joskus aamuneljältä ja heräilee sitten puolilta päivin.
Tunnen teinejä, jotka viikonloppuisin menevät nukkumaan aamuyöllä ja heräävät päivällä. Viikolla sitten valitetaan väsymystä.
Eri-ikäisten ihmisten unirytmit voivat olla kovin erilaisia.
Vuorokausirytmin aikaistuminen on tyypillinen ikääntymismuutos, mutta jos menee jo kuudelta nukkumaan niin se ei ole enää ihan "normaalia". Miehen mummo oli tuommoinen, joskus oli jo neljän maissa yöpuku päällä. Todettiin Alzheimer vähän myöhemmin. Tietysti eläkeläinen saa nukkua milloin haluaa, mutta jos ei enää hahmota minkä verran nukkuu ja rytmi muuttuu selvästi entisestä, olisin vähän huolissaan. Tuossa aikaisin nukkumaan menossa taustalla voi olla myös tylsyys, kun ei ole mitään tekemistä niin päivät tuntuu pitkille ja haluaa mennä jo nukkumaan.
Isäni menee yhdeksän kymmenen aikaan nukkumaan ja herää viideltä. On ylpeä siitä, että herää kukonlaulun aikaan ja motkottaa muita laiskoiksi, kun nukkuvat pidempään. Isä ottaa päivässä 2-4:t päikkärit, joista on kyllä hiljaa.
Miehen 70v + vanhemmat menevät nukkumaan vasta yöllä/aamuyöllä, klo 02-05 välillä ja heräävät aikaisintaan puolenpäivän maissa. Eli ei kaikki vanhukset mene aikaisin nukkumaan.
Naapurin rouva valittelee samaa. Nukkuu jotain 8-9 tuntia yössä, menee siis aikaisin nukkumaan ja herää aamuyöstä. Olen sanonut ihan suoraan, mistä hänellä kiikastaa, mutta ei vain millään ymmärrä, miksei pysty nukkumaan klo 19-06 Muuten ei kyllä ole ymmärryksessä vikaa, mutta tässä asiassa vain jankkaa, että kyllä pitäis pystyä nukkumaan kuuteen asti.
Olen huomannut sen, että menevät aikaisin nukkumaan, mutta valitusta en ole koskaan todennut.