Onko väärin olla ns. yksinkertainen?
Koko elämä pienestä pitäen on tuputettu akateemisuutta, lukemista jne ja aikani yritin, mutta enää en jaksa. Olen ihan rättiväsynyt enkä jaksa enää opiskella mitään missä pitää yhtään käyttää aivoja, katson TV:stä vaan salkkareita ja muuta hömppää, luen netistä vaan iltalehteä. Kirjoja en jaksa enää lukea yhtään. Siivoilla, kävellä ja touhuta koiran kanssa jaksan ihan hyvin. Onko se väärin, ettei vaan jaksa enää yrittää väkisin olla joku älykkö? Ei haittaisi edes olla ammatiltani vaikka siivooja.
Kommentit (19)
Keskustelepa niiden ihmisten kanssa, jotka sulta lukeneisuutta edellyttää. Pyydä vaikka heiltä lupaa tehdä muita asioita kuin kirjojen lukemista, kun lupaa tunnut kaipaavan. En usko että meitä muita paljon sun lukemiset tai siivoilut kiinnostaa.
Ei se ole väärin jos ymmärtää oman yksinkertaisuutensa, eikä esimerkiksi kritisoi hallituksen toimia ja kuvittele voivansa hoitaa asiat paremmin, vaikka ei todellisuudessa ymmärrä taloudesta ja politiikasta yhtään mitään.
Pääasia, että tiedät, mille puolelle videokasettiin äänitetään.
Elät vain tämän yhden elämän. Käytä se niin, ettei kuolinvuoteella kaduta. Kannattaa siis keskittyä asioihin, joista tulee itse onnelliseksi (laiminlyömättä itseäsi tai ketään kenestä olet vastuussa)
Meidän muiden kiinnostuksenkohteet ovat ihan muualla kuin koiralenkeissäsi joten anna meidän keskustella lounastauoilla niistä meidän kiinnostuksenkohteista äläkä vie kaikkien huomiota koirajutuillasi jotka eivät kiinnosta ketään.
Riippuu miten se ilmenee. Pahimpia on yksinkertaiset, jotka eivät ymmärrä olevansa yksinkertaisia.
Pahimpia on ne, jotka on opetellut muutaman hienon sanan ja kuvittelevat tämän takia olevansa suuriakin älykköjä. Ja ne, jotka treffipalstalla ilmoittavat olevansa "sapioseksuaaleja" ja samalla uskovat astrologiaan.
Eikös filosofitkin sanoneet sitä, että mitä älykkäämpi on, sitä paremmin tajuaa, miten vähän tajuaa?
Jos itse ymmärtää olevansa yksinkertainen, ei ole ainakaan ihan tyhmintä sorttia.
Ja mitä väliä sillä on, katsooko telkkarista tiededokumentteja vai salkkareita? Tai miksei voisi tykätä molemmista?
Tärkeintä on että ymmärrät yhteiskunnallisia asioita, kuka päättää mistäkin asioista, mikä johtuu mistäkin. Äläkä käytä muita hyväksesi akateemisuudellasi.
Ei se väärin ole, mutta suuri häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet vain tullut vanhaksi? Ei ole väärin paitsi jos kysymys on laiskuudesta. Siivoojan työ on aina oikein. Kaikki työnteko on hyvästä, palkallinen ja palkaton.
Itse siivoan ja olen jättänyt akat opinnot kesken. Kirjoja en ole jättänyt. Tämä yhtälö sopii mulle. En pidä itseäni mitenkään erityisen yksinkertaisena, vaikka valitsinkin näin. Telkkua en kyllä katso. Aika ei riitä huttuun.
Homo sapiens -lajin ei pitäisi edes ajatella niin paljon kuin tänä päivänä tulisi ajatella 🐒
Enemmän fyysistä työtä.
Tunnistan ajatuksesi omien kokemusteni myötä. Akateemisesta suvusta, perheestä, ja kun sellaisia pyörii ympärillä on joskus hankalaa edustaa kouluttamattomampaa käytännön ihmistä. Pyristellä pienten tulojen kanssa ja harrastaa jotakin vähemmän älyllisempää haahuilua kotinurkissa. Yhteiskunnalliset eromme kasvavat iän myötä, joten yhteydenpito on usein vanhempiamme koskevaa ja jos tarvitsen apua jossakin.
Toisaalta olen todella kiitollinen lapsuudenkotini sivistävästä annista ja miten paljon se antaa minulle liikkumatilaa yhteiskunnassamme ihmisenä. Näen paljon sellaista, mitä en näkisi puhtaasti duunaritaustaisena tai puhtaasti akateemisella taustalla. Minun ei ole tarvinnut miettiä ja ponnistella, miten ihmisten kanssa käyttäydytään tai mistä keskustella tai miten pukeutua.
Joten nautitaan eduista ja ollaan sellaisia kuin ollaan. Elämää saa elää niin kuin itse tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Homo sapiens -lajin ei pitäisi edes ajatella niin paljon kuin tänä päivänä tulisi ajatella 🐒
Enemmän fyysistä työtä.
Niin. Niinpä niin! Aina on oikein, kuten Raptorikin lauloi:
"Turpa kii, tukka pois, älä ajattele! Mene armeijaan, tottele!"
Ammattivalittaja oli yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän fyysistä työtä.
Ihanne olisi yhdistää molemmat. Moni kukoistaisi fyysisemmässä työssä ja aikaa jäisi aivotyöllekin. Tälle ajalle ominainen sairaus on kaiken jako kahteen. Holismi pyrkii monipuolisuuteen ja eheyteen. Sama ihminen voi hyvin olla älyllinen ja ajattelultaan avara JA kyetä fyysiseen työhön. Toki oma lajinsa raataa 8h joka ikinen arkipäivä. Mutta ihan henkevä oli moni vanhanajan työmies tyyliin Havukka-ahon ajattelija. Ikävä näitä miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan ajatuksesi omien kokemusteni myötä. Akateemisesta suvusta, perheestä, ja kun sellaisia pyörii ympärillä on joskus hankalaa edustaa kouluttamattomampaa käytännön ihmistä. Pyristellä pienten tulojen kanssa ja harrastaa jotakin vähemmän älyllisempää haahuilua kotinurkissa. Yhteiskunnalliset eromme kasvavat iän myötä, joten yhteydenpito on usein vanhempiamme koskevaa ja jos tarvitsen apua jossakin.
Toisaalta olen todella kiitollinen lapsuudenkotini sivistävästä annista ja miten paljon se antaa minulle liikkumatilaa yhteiskunnassamme ihmisenä. Näen paljon sellaista, mitä en näkisi puhtaasti duunaritaustaisena tai puhtaasti akateemisella taustalla. Minun ei ole tarvinnut miettiä ja ponnistella, miten ihmisten kanssa käyttäydytään tai mistä keskustella tai miten pukeutua.
Joten nautitaan eduista ja ollaan sellaisia kuin ollaan. Elämää saa elää niin kuin itse tahtoo.
Onneksi elämä reaalitodellisuudessa on edelleen huomattavasti moniulotteisempaa kuin nettiväittelyjen ikuisissa vastakkainasetteluissa. Moni koulutettu joutuu ”tyytymään” duunaritöihin, toiset huomaavat niiden hyvät puolet ja tmmärtävät muutenkin katsoa elämää kokonaisuutena. Jatkuva ininä että kaiken pitäisi olla hienompaa, isompaa ja seksikkäämpää kyllästyttää. Paskaduuni voi jopa kummasti tervehdyttää näkemään tämän aikamme mielettömyyden menestys ja statuskiimassaan. Minulle se on tehnyt hyvää. Ihan sama, mitä joku valinnoistani ajattelee, kunhan itse tiedän voivani hyvin. Jossain paineisemmassa työssä en haluaisi itseäni kuluttaa. Ei ole sen rahan arvoista, minulle.
Olen akateemisesti koulutettu, mutta ei ole mitään kiinnostusta mennä alan töihin. Nautin eniten, kun saan tehdä yksinkertaista työtä rahaa vastaan, ja tiedejuttuja pitää harrastuksena. Tympäännyn heti, jos harrastuksestani tehdään jotenkin pakkopullaa, enkä saa tehdä juuri niin kuin itse haluan. Kuten joku aikaisemmin sanoi, ei se ole niin mustavalkoista että on vain kahdenlaisia ihmisiä, duunarit ja akateemiset. Molemmat voi olla kiinnostuneita molemmista asioista. Ja aivotkin raksuttaa tehokkaammin, jos tekee välillä fyysistä työtä.
Ehkä olet vain tullut vanhaksi? Ei ole väärin paitsi jos kysymys on laiskuudesta. Siivoojan työ on aina oikein. Kaikki työnteko on hyvästä, palkallinen ja palkaton.