Maksaako kela sähkösopimuksen ja kotivakuuden?
Miten olette tehneet ne jos olette olleet muuttamassa?
Kommentit (29)
Soitto sähköyhtiöön ja vakuutusyhtiöön. Sillä ne hoituu. Eikä maksa mitään ennen kuin tulee ensimmäinen lasku. Se pitää itse maksaa ellei ole voimassaolevaa toimeentulotukipäätöstä.
Mikä on kotivakuus?
Onko se sama kuin vuokravakuus, eli takuuvuokra?
Kotivakuutuksen tiedän, mutta en ole koskaan kuullut kotivakuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kotivakuus?
Kaikki muut paitsi sinä ymmärsivät, mistä tässä puhutaan. Mistäköhän johtuisi....
Maksaa ja ilmoitat vain uuden osoitteen ajoissa, he hoitaa kaiken valmiiksi puolestasi.
Muistathan myös että puhelinliittymä (päätelaitteen kanssa tietysti), netti, netflix TAI HBO (ei molempia, pihi valtio), ja kahden aikakausilehden + paikallissanomien tilaus kuuluu sinulle. Ne pitää vain osata pyytää :)
Mikä on kotivakuus?
No.
Jos sinulla ei ole muita tuloja tai omaisuutta kuin kelan etuudet, niin takuuvuokran voi saada kelan hoitamana.
Samoin tt-tuki kattaa asumistuen jälkeen jäävän osan kunkin kunnan maksimi vuokrarajan alta.
Päälle saat sähkön, veden, lääkkeet ja kotivakuutuksen.
Tämän mällin jälkeen käteen vielä vajaa 500, jos et saa työttömyysetuutta.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa ja ilmoitat vain uuden osoitteen ajoissa, he hoitaa kaiken valmiiksi puolestasi.
Muistathan myös että puhelinliittymä (päätelaitteen kanssa tietysti), netti, netflix TAI HBO (ei molempia, pihi valtio), ja kahden aikakausilehden + paikallissanomien tilaus kuuluu sinulle. Ne pitää vain osata pyytää :)
Ei irtoo noi enää edes harkinnanvaraisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei irtoo noi enää edes harkinnanvaraisena.
Irtoo toki, pitää vain olla hyvä suustaan
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan itse maksanut kaiken.
Myös koulutuksesi?
Vierailija kirjoitti:
Itse käväisin tuossa parisen kuukautta sitten Tongassa ennen tätä korona hässäkkää. Tonga oli miellyttävin kokemus kaikista maista, joissa olen käynyt. Thaimaa on seuraavana suunnitelmissa. Botswanassakin olen käynyt. Se oli likainen paikka. Matkustuskohteistani hyvä kakkonen oli Ruanda. Ruandassa minä sain kaikesta alennusta. Lennotkin olivat uskomattoman edulliset. Sain alennusta jopa myyjän mukaan 10 000 euroa maksavasta (ruandan frangeista muunnettuna) viinikarahvista. Sain sen vain kymmenellä eurolla. Uskoisin että Thaimaassa olisi samanlainen meininki. Olen myös tutustunut Meksikon kulttuuriin ja elämäntapaan. Onhan sekin mielenkiintoinen, mutta Burundin kulttuurin rinnalla se ei oli mitään. ( Menkä btw seuraamaan Andrés Manuel López Obradorin yt kanava ( Hän on Meksikon presidentti) ) Vanuatussa en viihtynyt alkuunsakkaan. Siellä taksini kuljetti minut täysin väärään paikkaan ja veloitti minua siitä 50 000 Vanuatun Vatua (noin 382 euroa euroiksi muunnettuna.
Käväise vielä psykologilla, niin matka on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan itse maksanut kaiken.
Myös koulutuksesi?
Sen valtio olisi sinullekin maksanut, jos et olisi ollut liian laiska opiskelemaan. Lukutaitokin ontuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kotivakuus?
Kaikki muut paitsi sinä ymmärsivät, mistä tässä puhutaan. Mistäköhän johtuisi....
Kyllä minullekin jäi epäselväksi onko kyse vuokravakuudesta vai kotivakuutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kotivakuus?
No.
Jos sinulla ei ole muita tuloja tai omaisuutta kuin kelan etuudet, niin takuuvuokran voi saada kelan hoitamana.
Samoin tt-tuki kattaa asumistuen jälkeen jäävän osan kunkin kunnan maksimi vuokrarajan alta.
Päälle saat sähkön, veden, lääkkeet ja kotivakuutuksen.
Tämän mällin jälkeen käteen vielä vajaa 500, jos et saa työttömyysetuutta.
Miten niin jos et saa työttömyysetuutta??? Juuri sehän on tuo kelan etuus josta ensimmäisenä mainitset.
Takuuvuokra ei ole automaattinen, edellyttää hyvää perustetta muutolle. Myöskään kaikki vuokranantajat eivät hyväksy Kelan vuokratakuuta, koska se ei korvaa vahingon sattuessa samoin kuin ihan rehellinen maksettu takuuvuokra.
Toimeentulotuki asiakkaalle maksaa, vakuutus on ensin myönnettävä ja sitten toimitat kelaan, se minkä laajuinen koti vakuutus on vaikuttaa maksetaanko koko summa vai jääkö oma kustannetta, samoin sähkösopimus koskee vaan sitä perus sähköä, ei tuulivoimaa tai muuta extraa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki asiakkaalle maksaa, vakuutus on ensin myönnettävä ja sitten toimitat kelaan, se minkä laajuinen koti vakuutus on vaikuttaa maksetaanko koko summa vai jääkö oma kustannetta, samoin sähkösopimus koskee vaan sitä perus sähköä, ei tuulivoimaa tai muuta extraa.
Vakuutusyhtiöt eivät myönnä luottotiedottomille edes vaikka Kela maksaisi.
Itse en ole vielä toimeentulotukea hakenut, mutta varmaan pian edessä, kun säästöt loppu ja olen siis työtön työmarkkinatuella. Jos muuttaisi nykyisestä kunnasta pienempään, onko mitään mahdollisuutta saada muuttoavustusta ja niitä takuuvuokria maksettua tt-tuella?
Muuttaisin siis halvempaan asuntoon pienemmälle paikkakunnalle, mutta en ole ainakaan vielä saanut töitä niistäkään eli ainoa peruste olisi tuo halvempi asunto muuttaa. Ja asun nytkin kunnan asunnosaa, mutta en saa työmarrkinatueka riittääään ruokaan nykyisillä kuluillani, siksi muuttaisin, en muutne kyllä haluaisi vielä pienempään kaupunkiin asuaan itsekään, mutta raha.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole vielä toimeentulotukea hakenut, mutta varmaan pian edessä, kun säästöt loppu ja olen siis työtön työmarkkinatuella. Jos muuttaisi nykyisestä kunnasta pienempään, onko mitään mahdollisuutta saada muuttoavustusta ja niitä takuuvuokria maksettua tt-tuella?
Muuttaisin siis halvempaan asuntoon pienemmälle paikkakunnalle, mutta en ole ainakaan vielä saanut töitä niistäkään eli ainoa peruste olisi tuo halvempi asunto muuttaa. Ja asun nytkin kunnan asunnosaa, mutta en saa työmarrkinatueka riittääään ruokaan nykyisillä kuluillani, siksi muuttaisin, en muutne kyllä haluaisi vielä pienempään kaupunkiin asuaan itsekään, mutta raha.
Et saa vuokravakuutta, koska perustetta ei ole.
Vuokravakuus voidaan myöntää esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
asunnon vaihtaminen edullisempaan Kelan tai kunnan kehotuksesta.
Vuokravakuutta ei myönnetä, jos muutat
mukavuussyistä (esim. sauna, oma piha, kaupunginosan vaihto)
kalliimpaan asuntoon
paikkakunnan vaihdon vuoksi, jos muutto ei ole perusteltu työpaikan tai opiskelun vuoksi
vanhempien luota ilman erityisiä perusteita
muusta vastaavasta syystä.
Vuokrattavan asunnon tulee olla kyseisen
Itse käväisin tuossa parisen kuukautta sitten Tongassa ennen tätä korona hässäkkää. Tonga oli miellyttävin kokemus kaikista maista, joissa olen käynyt. Thaimaa on seuraavana suunnitelmissa. Botswanassakin olen käynyt. Se oli likainen paikka. Matkustuskohteistani hyvä kakkonen oli Ruanda. Ruandassa minä sain kaikesta alennusta. Lennotkin olivat uskomattoman edulliset. Sain alennusta jopa myyjän mukaan 10 000 euroa maksavasta (ruandan frangeista muunnettuna) viinikarahvista. Sain sen vain kymmenellä eurolla. Uskoisin että Thaimaassa olisi samanlainen meininki. Olen myös tutustunut Meksikon kulttuuriin ja elämäntapaan. Onhan sekin mielenkiintoinen, mutta Burundin kulttuurin rinnalla se ei oli mitään. ( Menkä btw seuraamaan Andrés Manuel López Obradorin yt kanava ( Hän on Meksikon presidentti) ) Vanuatussa en viihtynyt alkuunsakkaan. Siellä taksini kuljetti minut täysin väärään paikkaan ja veloitti minua siitä 50 000 Vanuatun Vatua (noin 382 euroa euroiksi muunnettuna.