Saanko näillä spekseillä asuntolainaa?
En ole vielä hakemassa asuntolainaa, säästösumma ei siis kasassa vielä kokonaan ja siksi kysyn täältä. Eli olen ostamassa miehen kanssa asuntoa puoliksi, molemmilla omat lainat. Omat bruttotuloni ovat 3700e ja nettona 2700e. Minulla on opintolainaa 15 tuhatta ja säästöjä 40 tuhatta. Haluaisin ottaa lainaa (tuon säästetyn summan päälle siis) 100 000-120 000. Asunto olisi Helsingistä. Kannattaakohan laittaa tuo 40t kiinni asuntoon vai maksaa siitä opintolaina pois? Onko sillä merkitystä pankin silmissä?
Kommentit (6)
Jarkan vielä. Oletan, että miehelläkin on Omia säästöjä.
Opintolainaa ei kannata maksaa pois, on niin alhaiset korot ja kulut siinä. Ja jos maksat pois, sulla on käteisvaroja vähemmän ja sen johdosta joudut ottamaan opintolainan verran asuntolainaa, ja se on kalliimpi laina se.
Mä sain miehen kanssa lainan, vaikka oli vain vähän säästöjä ja olin täysin opiskelija eli pienillä rahoilla olin. Miehen takia tietenkin saatiin se laina.
Saat todellakin. Vakinainen työsuhde ja maksukyky ovat niitä asioita, jotka pankkia kiinnostaa. Aika moni Helsingissä yksin ostava ottaa reippaasti enemmän asuntolainaa kuin mitä olet hakemassa, eikä kaikkien tulot ole lähelläkään yhtä hyvät kuin sinulla.
Saat, teitä on kaksi hakijaa ja hyvät tulot.
Minulle laskettiin juuri asuntolainan maksimisummaksi 110 000 euroa vaikka määräaikaisen työsuhteeni jatko on epävarma ja nettotuloni 1800e luokkaa. Omia säästöjä olisin käyttänyt joku 15ke. Hain yksin alle puolta tuosta maksimisummasta rakenteilla olevan asunnon myyntihintaa varten, mutta valtavan yhtiölainan vuoksi en saisi lainaa haluamaani asuntoon.
Olette pankille hyviä asiakkaita. Asuntolaina tulee molempien nimiin, asunnon osakkeet jäävät pankille vakuudeksi.