Miksi antibiootti paransi sivuvaikutuksena muutkin krooniset vaivat?
Sain virtsatientulehdukseen antibiootit. Ne tepsivät itse ongelmaan melkein heti, mutta sivuvaikutuksena useita kuukausia vaivannut nenän limakalvojen karstoittuminen ja nenäverenvuoto sekä tuskallisesti halkeileva iho käsissä parani.
Siis olin rasvannut eri voiteilla useana talvena ja tänä vuonna nyt keväälläkin käsiäni, eikä se ole oikeastaan koskaan meinannut auttaa. Ja se nenän monta kuukautta kestävä tukkoisuus oli jatkuvaa ja todella ärsyttävää. (Niiden vuoksi en mennyt koskaan lääkärille edes).
Nyt molemmat paranivat aivan hetkessä (tosin saattavat palata kuurin jälkeen, mutta silti ihmettelen). Kertokaa joku mulle, mikä todennäköisesti aiheutti iho-ongelmani (ok, ehkä bakteeri?), mutta mikä niiden osalta voisi olla se tarkempi vaikutusmekanismi?
Kommentit (6)
Voi olla, että on eri bakteeritulehdustakin eri osissa kehoa. Ne ei liity toisiinsa, mutta paranee samalla lääkkeellä.
Oon kanssa miettinyt joskus, että pitäiskö kokeilla jotain sisäistä antibioottia käsiekseemaan, joka meinaa palata aina takaisin kun saan sen kortisonilla pois....
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että on eri bakteeritulehdustakin eri osissa kehoa. Ne ei liity toisiinsa, mutta paranee samalla lääkkeellä.
Oon kanssa miettinyt joskus, että pitäiskö kokeilla jotain sisäistä antibioottia käsiekseemaan, joka meinaa palata aina takaisin kun saan sen kortisonilla pois....
Joo, tuli myöskin mieleeni, että jylläsiköhän siinä käsien iholla ja nenän limakalvoillakin joku sitkeä bakteeri, joka sai sen ihon rikkoutumaan. Tosiaan ne sitkeät haavaumat käsissä paranivat hyvin pian kuurin aloituksen jälkeen ja nyt on helpompi hengittää, kun se tukkoisuus hävisi ja ei enää ole sitä jopa veristä karstaa nenässä. Ihan mielettömän hyvä fiilis, vaikka voivathan ne vanhat riesat tosiaan palatakin. Ja nyt tietää, että se tukkoisuus ei ainakaan ollut allergiaakaan (ainakaan pelkästään).
monilla antibiooteilla on myös anti-inflammatorinen eli tulehdusta hillitsevä vaikutus. Ja inflammaatio ei aina johdu infektiosta.
Kortisonillakin on tapana helpottaa muitakin vaivoja kuin se, mihin sitä on määrätty.
Lisätietona aloitukseen: se virtsatieinfektiokin oli jatkunut kuukausia ja samaa ongelmaa on ollut useana vuonna, jolloin olen aiemminkin antanut sen jatkuva useita kuukausia niin, että se on vaikuttanut nukkumiseenkin kuukausikaupalla (on pitänyt nousta noin 1,5 tunnin välein wc-käynnille kesken unien - joka yö, kuukausia putkeen ja sama juttu päivisin, vieläkin useammin).
Mietin just, että oiskohan se pitkittynyt vti jotenkin vaikuttanut joko munuaisten tai heikentyneen unenlaadun kautta noihin muihin iho-ongelmiin. Tai sitten on tulehdus jyllännyt, mikä on sotkenut immuunipuolustusta.