Olen varmaan Suomen ainoa asunnon myyjä, joka sai ostajalta korvauksia siitä, että asunnosta löytyi kosteusvaurio
Kommentit (13)
Että mitä sillä myyjän vastuulla aina pelotellaan 😏 Voi myyjä saada neuvoteltua asiasta korvauksenkin.
Ap
Kyllä se tämäkin vielä jotenkin vituiks menee...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tämäkin vielä jotenkin vituiks menee...
Monella tavalla voi mennä. Mutta uskoisin, ettei niin, että taloyhtiö onnistuisi siirtämään vastuun osakkaalle. Ainakin asuntoalan lakimies sanoi niin, että yhtiö vastaa kuluista.
Ap
Mua vaan huvittaa, että asia tosiaan on näin.
Ap
Valotas vähän enemmän miten se nuin meni.
Taloyhtiö remppas ja ostaja hyvitti kun kylppäri uusittiin?
Vierailija kirjoitti:
Valotas vähän enemmän miten se nuin meni.
Taloyhtiö remppas ja ostaja hyvitti kun kylppäri uusittiin?
- Sain asunnon perintönä, se oli tyhjillään.
- Ostaja oli ensinnäkin yhteydessä minuun, en minä häneen, ja pyysi saada ostaa.
- Asunto oli alkuperäiskuntoinen vajaat 60v. asunto. Remonttikulujen yleinen arvio n. 50 000 koko asunto.
- Välittäjää ei ollut. Ainoastaan ostajan välittäjä auttoi ystävän asemassa.
- Pitkin hampain suostuin kun ostaja nosti tarjoustaan. Toki asunto ei koskaan tarjolla vapailla markkinoilla ollutkaan.
- Kaupasta ja summasta sovittiin vain suullisesti. Hölmönä annoin ostajalle sähköpostilla asunnon hallintaoikeuden, koska he maksoivat toukokuun vastikkeenkin.
Itselleni vastikkeen maksu oli ainoastaan kannustin päättää myydä, ei korvaus siitä, että saavat asuntoon hallinnan ja tehdä siellä mitään! Ainoastaan olisivat voineet esitellä sitä remonttitarjouksien hankintaa varten.
- Asunnosta löytyi kosteutta. Asia tutkittiin ja kuuluu taloyhtiölle. Kph:ssa ei ollut vesieristystä, koska se oli niin vanha. Yhtiö maksaa kph:een remontoinnin ja eteisen, oh:n ja keittiön lattiat, koska niidenkin alle oli valunut kosteutta.
- Hermostuin, että en haluakaan myydä, koska kyseinen maksuhelpotus olisi ratkaissut sen, etten olisi asuntoa myynytkään. Myös vesivaurioisen asunnon kaupanteko hieman arvelutti.
- Ostaja oli jo aloittanut remontin asunnossa, vaikka kauppoja ei ollut tehty, vasta sovittu! Minun olisi kaupan perujana pitänyt korvata hänelle sitä sun tätä siksi.
- Mutta olin siihen valmis, ja perumaan kaupan, ELLEI ostaja jaa kustannushyötyä kanssani.
- Asunnon arvo kun nousi kaupan sopimisen ja kauppakirjan allekirjoituksen välillä noin 20 000e.
- Halusin 25% kolmannen osapuolen (taloyhtiö) maksamasta remontista ja ostaja suostui.
Saahan hän siitä 75%.
Ap
Ostajan kulut eivät siis nousseet yhtään, mutta mun saama kauppahinta nousi.
Ap
Että milloin asunto noin keskimäärin nousee arvossaan kesken kaupantekoprosessin? En olisi laittanut asuntoa välttämättä myyntiin ilman ostajaa. Vaan vuokralle ja tehnyt ensin pienen pintaremontin vain. Mutta hän oli niiin sinnikäs ja minun kävi ahtaasti asuvia iäkkäitä ostajia sääliksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa toosi uskottavalta.
Mikä kohta ei kuulosta todelle? 😯 Totta tämä on, miksei olisi?
Ap
Mutta oon muutenkin rikas, niin raha tulee rahan luo.