Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoidatko iäkkään omaisesi raha-asioita, niin että hän on antanut käyttöoikeuden tiliinsä?

Vierailija
12.05.2020 |

Mihin kaikkeen tämä voi vaikuttaa?
Voiko hankaloittaa, jos joudun esim. työttömäksi ja joudun hakemaan tukia?
Vaikka vain maksaisin laskuja hänen puolestaan?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan työttömyysturvaan vaikuta tietenkään.

Vierailija
2/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai esim.tulorekisterisdä muuta näy kuin henk. koht tulot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta työttömyystukiin tai vastaaviin. Kannattaa hommata ajoissa valtuudet hoitaa vanhuksen pankkiasioita. Me ei isän kohdalla ehditty, kun sairaskohtaus iski muutama päivä ennen suunniteltua pankkireissua. Äiti joutui maksamaan tuhansien eurojen edestä isän hoitomaksuja, kun maistraatin kanssa meni monta kuukautta ennen edunvaltuutuksen saamista.

Vierailija
4/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin korona-aikaan kun läheinen käy ihan pankissa asioimassa. Ei ole omia tunnuksia tai mitään.

Helpottaisi huomattavasti, jos hoitaisin asioita hänen puolestaan.

Ap

Vierailija
5/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on valtakirja Isän raha-asioiden hoitoon ja käyttöoikeus pankkitiliin. Hoitaa itse niitä jonkin verran edelleen, mutta laskut maksan minä, kun ei isällä ole nettiä. Teimme valtakirjan ajoissa.

Vierailija
6/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako jos hakee toimeentulotukea?

Vierailija
7/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta, koska ne eivät ole sinun rahoja vaan omaisesi. Asiasta ei edes tarvitse kertoa ulkopuolisille.

Vierailija
8/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käyttöoikeus isän tiliin ja makselen sieltä laskuja hänen puolestaan. Isä ei enää oikein osaa itse netissä niitä maksaa. Käyttöoikeus hankittiin ihan nettipankin kautta.

Vierailija
9/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta, koska ne eivät ole sinun rahoja vaan omaisesi. Asiasta ei edes tarvitse kertoa ulkopuolisille.

Multa kela vaati tyttäreni tiliotteen toim.tulotukeen käyttöoikeuden vuoksi.

Vierailija
10/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti alaikäisestä kyse? Tämä on ihan eri asia. Jos sinä olet hänen vanhempansa ja haet toimeentulotukea, niin tässä tilanteessa katsotaan myös lasten säästöt. Jos lapsella on säästöjä, hänelle ei tietenkään myönnetä toimeentulotukea. Mutta ei myöskään hänen säästöillään elätetä sinua, joten toimeentulotuesta vähennetään vain lapsen osuus. 

Minä olen hoitanut äidin pankkiasioita kun hänellä alkoi muisti pettää. Kävimme pankissa yhdessä ja minulle annettiin käyttöoikeus hänen tiliinsä. Myöhemmin minusta tuli sitten edunvalvojakin, mutta siinä välivaiheessa tuo tilien käyttöoikeus riitti hyvin. Edunvalvojana pystyy sitten operoimaan laajemminkin, se on toimiva ratkaisu siinä kohtaa kun pitää tehdä muutakin kuin maksaa vain laskuja. 

Vierailija
11/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Asutteko te eri osoitteissa ja silti piti tiliotteet toimittaa? Onpa kummallista.

Vierailija
12/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Asutteko te eri osoitteissa ja silti piti tiliotteet toimittaa? Onpa kummallista.

Eri osoitteet on ja täysi-ikäinen tytär. Kela vaati tiliotteen koska olemme siirtäneet rahaa muutamia kymppejä toisillemme. Erikoiselta tuntuu kyllä.

Vierailija
13/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommatkaa ajoissa valtuudet hoitaa pankkiasiat yms. ja laittakaa mahd. Paljon suoraveloitukseen laskuja. Helpottaa elämistä kummasti, kun vanhus / omainen hoidossa jossain. Samoin tili ruokakauppaan ja apteekkiin.

Vierailija
14/15 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollisesti muistisairas ei voi itse hoitaa raha-asioitaan. Tai näin siis pitäisi olla, koska lopputulos voi muuten olla hirvittävä. Omainen voi valtuutuksen kautta hoitaa toisen puolesta laskujen maksut. Kannattaa vain olla hyvin tarkka tositteiden säilyttämisestä, ettei myöhemmin aiheudu ongelmia itselle.

Vierailija
15/15 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitenkään. Itse hoidin vuosikymmeniä äitini asiat. Oli pankkitili samassa näkymässä netissä nettipankissa kuin omami, alasvetovalikosta valitsin vain. Oli valtakirja hoitaa Kelassa, apteekkeihin tiedonsaannin vuoksi. Ennen ei edes moista tarvittu. Kela-kortin esittämällä ja 3 kk lääkkeet pyytämällä aina sai kaikki lääkkeet haettua. En tiedä miten monimutkaista joillain, mutta meillä oli hyvin yksinkertaista.

En kyllä ymmärrä mistä aloittajalle tullut edes mieleen moinen kysymys. Siksi toisekseen miksi ihmeessä tulisi mieleen myöskään laverrella virastoihin omia asioita hoitaessa sellaisista, hoitaako vanhusten asioita? Eihän se mitenkään kuulu siihen, hakeeko sosiaalietuuksia lapsilisästä alkaen. Äiti tai mummo ei myöskään varmaan pitäisi siitä, nuoriso lavertelisi hänen asioistaan asiaankuulumattomissa paikoissa ja olosuhteissa. Eri asia HÄNEN asioitaan jossain asiointipaikassa hoitaissa identifioituessa selittää itsellä olevan oikeus hoitaa oman vanhuksesi asioita.

No, ainoa missä se voisi vaikuttaa, mikäli olisi TÖISSÄ hoitamassa jonkun pohatan asioita, mutta silloinhan saa palkkaa töistään ja melko hyvää eikä tarvitae hakea tukia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi