Sydämen muljahtelu ja tykytys kaulalla?
Onko muilla ikinä sydämen muljahtelua ja tykytystä kaulalla?
Minulla nyt koko viikonlopun ollut muljahtelua ja ihan tuossa solisluun yläpuolella kaulalla/kurkussa muljahtelua.
Pelkään että ovatko nämä nyt rytmihäiriötä vai mitä muuta voisi olla...
Huomenna lääkäri aika mutta hermostuttaa.
Olisi mukava kuulla jos on ollut jollain vastaavia oireita että mikä voisi olla kyseessä
Kommentit (16)
Mulla oli vähän aikaa sitten, tuntui että sydän tykyttää välillä kurkussa ja aina silloin piti yskäistä.
Mulla tää tais johtua siitä että kuntoilin pitkästä aikaa päivittäin. Kun lopetin niin alkoi tasaantua ja nyt ei ole ollut sellaista enää. Yritä rentoutua ja rauhoittua jos se auttaisi.
Minulla on toisinaan tuollaisia tuntemuksia. Olen mitannut verenpaineen ja se on ollut melko alhainen. Joskus on otettu sydänfilmi ja se on ollut ihan hyvä.
Lääkäriin. Tarkemmin sanottuna psykiatrille
Minulle tuli vastaavia kohtauksia siinä 50?ikävuoden kohdalla.
Sydänfilmi ja lääkitys. Nyt taas voin ihan hyvin.
On rytmihäiriöitä ollut nytkin vkl kun rintaranka niin jumissa. Helpottaa kun saisin rangan liikkuvuutta parannettua.
Joo, stressissä ihan normaalia. Panikointi asiasta vaan pahentaa sitä.
Mulla on ollut lapsesta asti supraventrikulaarisia takykardiakohtauksia. Silloin sydän hakkaa "kurkussa" ja pulssi on 150-200. Ovat harmittomia mutta kiusallisia tietty. Ilmeisesti tuo on uusi asia sulle, silloin kannattaa käydä lekurilla ja sydänfilmissä.
Muljahtelu ja tunne siitä ikäänkuin yksi lyönti jäisi välistä on tyypillisesti lisälyöntisyyttä. Lisälyöntejä voi olla kammio- sekä eteisperäisiä ja ne ovat käytännössä täysin harmittomia.
Noin 50% ihmisistä tuntee muljahtelua, kaikki eivät. Yleisimmin lisälyöntejä esiintyy sykkeen laskiessa esimerkiksi sänkyyn mennessä tai urheilun jälkeen. Jotkin piristeet, kuten kofeiini voivat niitä lisätä samoin kuin alkoholin käyttö ja nikotiini.
Lisälyöntejä esiintyy ihmisellä vuorokaudessa yllättävänkin paljon, jopa useita satoja. Vasta kun niitä alkaa olla tuhansissa, voidaan puhua ongelmasta, joka usein ratkeaa pienellä beetasalpaajalääkityksellä (jos sille ei ole vasta-aiheita).
Ehkä merkillepantavia seikkoja olisi näihin tykyttelyihin liittyvät oireet, kuten rintakipu, huimaus, jopa pyörtyily, heikotus, pahoinvointi tai hengenahdistus. Onko sellaisia ollut? Tuleeko samanlaisia oireita liikunnan/rasituksen aikana?
Jos olet keski-ikää lähestymässä ja nämä muljahtelut ja tykyttelyt on uusi asia niin ainahan voit käydä terveyskeskuksessa/työterveydessä/yksityisellä tekemässä ns. määräaikaiskatsastuksen eli huolellinen kliininen tutkimus, peruslabraa ja sydänfilmi. Monet työpaikat taitavat nykyään tarjota tällaisia ikäryhmätarkastuksia, joissa asia tulee esille. Jos EKG on siisti ja asia silti vaivaa, voidaan tehdä EKG:n pitkäaikaisrekisteröinti eli Holter-tutkimus, jossa kannat mukana laitetta, joka rrkisteröi kaksikytkentäistä sydänfilmiä 24 tai 48 tuntia. Nämä on sitten lääkärin harkinnassa.
Valtaosa muljahteluista on täysin hyvänlaatuisia, joten ei kannata murehtia. Jos niihin liittyy rintakipua, pyörtyilyä tai muita aiemmin mainitsemiani oireita, on asiaa syytä tutkia.
Toivottavasti tämä hieman auttoi. :)
Terv. Tk-lääkäri
Mites tuo kun tällaista ilmenee ruokailun jälkeen aina?
On hyvä tietää minkä tyyppisiä rytmihäiriöitä. Flimmeri voi aiheuttaa veritulpan.
Rytmihäiriöiden vuoksi voi käydä päivystyksessä, jossa otetaan EKG.
Käy työterveydessä tai sit muuten vaan lääkärillä ja pyydä et kirjottaa Propral nimiseen lääkkeeseen reseptin. 100 tabletin purkki ehkä 5e. Itse työterveydessä valitin kun välillä illalla sydän pamppailee miten sattuu (saattaa liittyä vkl alkoholin käyttöön) ja haittaa nukahtamista. Kirjotettiin Propral resepti ja se on itselle toiminut hyvin. Se on beetasalpaaja, jota voi ottaa vaikka 5 tablettia päivässä, eikä aiheuta yliannostusta ja se lopettaa ylimääräiset tykytykset ja lisäksi sitä voi käyttää vaikka sosiaalisien tilanteiden pelkoon. Suosittelen. Itse kärsin myös esiintymisjännityksestä ja Propral on auttanut myös siihen.
Rytmihäiriöt ovat huono juttu. Jos rumpali ammatiltaan.
Mulla on ollut nuoresta lähtien näitä ja ylläri ylläri: lapsellani on myös ja sama Propral-lääkitys. Vaarattomia ja sydänfilmi otettu tk: ssa. Rauhoitti huomattavasti.
Voisi olla rytmihäiriötä