Oksennusta lisämaidosta
Helmikuun lopussa syntyneen poikamme kanssa on ollut vaikeata kun on ollut antaa tarve lisämaitoa. Olemme kokeilleet joitakin kertoja lisämaitoa (NAN) ja kaikilla kerroilla on alkanut parin tunnin kuluessa voimakas oksentelu, joka on jatkunut parin tunnin ajan. Kerran se johti sairaalakäyntiin ja tiputukseen. Sairaalan hoitajien mukaan reaktio ei voinut aiheutua lisämaidosta. Viimeisen kerran oksentelu alkoi annettuamme perunaporkkanavelliä, joka sisältää maitoa. Oksentelu alkoi 5 ml vellin syönnin seurauksena. Sairaalassa mahaportti kuvattiin ultrassa, joka oli kunnossa. Äiti syö normaalia kotiruokaa ja myös maitotuotteita.
Kommentit (9)
koska itse olemme sellainen perhe =), mutta voisiko olla kuitenkin maitoallergiaa? meidän lapsi oksensi myös pienenä korvikkeet ( myös allergialääkärin päälle, eipä tarvinnut miettiä altistuksessa diagnoosia...=)) ja aina juuri nuo maitotuotteet eli korvike tai korvikepohjaiset aiheutti sen. Kannattaa ainakin tutkia.
Me luovuimme kaikista maitopitoisista, myös minä imetysdietillä, ja lapsi alkoi parantua. Koin myöhemmin, että meitä oli vähän turhaan käsketty antaa vastiketta lisäksi, että lapsi kasvaisi ajatuksella, ettei rintamaito riitä. Tämä sen vuoksi, että kun sitten joutui olemaan 7kk:n ikään vain rintamaidolla, kun sopivaa korviketta ei ollut, niin kasvoi aivan hyvin kuitenkin. Mutta jos maito aiheuttaa oireita ja tarvitsee lisäruokaa niin sitten jotain muita. Viljoja en sousittele ainakaan allergisille.
Olipa epäselvä viesti, mutta siis ainakin tuo maitoallergia kannattaa poissulkea mun mielestä
Aina kannattaa olla hieman varauksellinen hoitajien puheista varsinkin, jos ei ole heidän spesiaaliala.
Itselläni äitiysneuvolan terveydenhoitaja ihmetteli, että olen imetyksen aikana laajalla eliminaatiodietillä. Hän sanoi, että syö vain reilusti kaikkea. Lastenneuvolan lääkäri on kuitenkin tämän dietin minulle määrännyt.
Ota ihmeessä asia esille neuvolassa. Jos et saa vastakaikua, mene yksityiselle. Meillä onneksi ihana neuvolalääkäri, joka ymmärsi asian.
Jos lapsi kerran oksentaa joka kerta saatuaan jotakin maitopohjaista olisin jo aika varma asiasta. Kannattaisi ottaa yhteyttä neuvolaan ja pyrkiä lääkäriin, jotta pääsette asiassa eteenpäin. Pääsette tarvittaviin kokeisiin ja saatte tarvittaessa reseptin erityiskorvikkeeseen.
eli mekin saatiin aikanaan neuvolasta ihmettelyä, etteihän lapsella ollut mitään oireita allergiasta, kun se diagnosoitiin... Eipä joo, kun aina oksensi. Allergialääkäri nimenomaa painotti, ettei lapsen pulauttelu tarkoita, että saa oksentaa. Eli luota omaan tuntemukseen ja tutkituta asia.
Meillä oli ihan sama tilanne. Lapsi huusi ja oksenteli kaksi ekaa kuukautta, mutta neuvolassa eikä lastenlääkärillä! reagoitu oikein mitenkään. Vasta kun ihottumat puhkesi kahden kuukauden iässä, hätäännyin niin paljon, että vein pojan lasten allergologiaan ja ihotauteihin erikoistuneelle lääkärille.
Sitten asia alkoi selvitä, mutta kaikkine testeineen meni vielä kaksi kuukautta ennen kuin pojalle sopiva korvike löytyi ja vielä kuukausi toipumiseen. Harmittaa oikein, etten reagoinut itse nopeammin, mutta kun lapsi oli ensimmäinen ja " asiantuntijat" kertoivat, että lähes kaikki lapset huutavat melko paljon.
Sain myös muita omituisia neuvoja kuten, ettei äidinmaidolle voi olla allerginen (tämäkin lääkäriltä). Eli kaikkea ei kannata uskoa, vaan käyttää omaa järkeä. Sisuahan se vaatii, kun itse on pää pyörällä väsymyksestä ja byrokratian takia kaikki kestää ja kestää. Toivottavasti sinä saat vauvasi pikaisesti kuntoon.
meilläkin lapsemme oksensi parin minuutin sisällä syömisestä aina kaikki lisämaidot/vellit tms. ulos neljän kuukuaden iässä kun lisämaitoja yritettiin antaa. Lisäksi hän oli todella itkuinen heti syntymästään asti. Onneksi älysin itse lopettaa maidon käytön imetyksen aikana. Sillä selvittiin hyvin useita kuukausia. Ongelmat alkoivat sitten kun yritettin alkaa kiinteitä syömään. Maitoallergia diagnostisoitiin lastenlääkärillä puoli vuotiaana ja siitä lähtien ruokavalio on kaventunut kaventumistaan. Nyt reilu kaksi vuotias voi syödä reilua 20 ruoka-ainetta. Mitään maitoa esimerkiksi meillä ole enää käytössä. Kaikki variaatiot maidosta sisältävät jotakin mille lapsemme on allerginen.
Jos et ole vielä lääkärissä käynyt, niin kannattaa pitää kirjaa siitä mitä lapselle olet antanut ja mitä oireita mistäkin on tullut. Näiden tietojen kanssa lääkärille on helpompi mennä.
Tsemppiä!
-a-
Annoin myös lisämaitona nannia, jonka jälkeen muutaman tunnin kuluttua lapsi oli aivan vetelä ja väsynyt. Sitten alkoi oksentelu. Kävimme lääkärissä. Kysyin, että onko syy kenties nannissa, mutta siihen lääkäri ei uskonut. Oksentelu meni vatsataudin piikkiin. Muutaman viikon päästä sama toistui, jonka jälkeen yhdistin sen tuohon nanniin. Sama juttu kävi vielä tuttelin maitopohjaisen puuron kanssa.
Kävimme lääkärissä ja verikokeissa. Niissä ei maitoallergiaa todettu. Nyt olen antanut muutamia kertoja Tutteli Omneota ja Peptidituttelia. Ne eivät ole aiheuttaneet oksentamista. En tiedä mistä johtuu, mutta nyt lapsellani on selvät maitorupi oireet.
Kannattaa pitää kirjaa omista syömisistä, jos imetät ja lapsen jos jo syö muutakin kuin rintaa. Rintamaitoonhan erittyy kaikki mitä syöt, siis myös maitoproteiini jolle vauvat voivat olla allergisia. Harvemmin reaktioita rintamaidosta muttei mahdotonta. Monilla ilmeenee vasta lisäruokintaan siirryttäessä tuo maidolle allergisuus. Meillä tyttö 8kk ja olen itse ollu maidottomalla dietillä helmikuusta. Tyttö oksensi korvikkeen annon jälkeen. Yhtä apteekin soijaa on jo kokeiltu muttei suostu syömään sitä ja kun rintamaitokin näyttää riittävän niin ei olla nyt haettu muuta korvaavaa. Kannattaa puhua neuvolassa ennenku alottaa dietiin. Pulauttelu loppu, iho parempi, kakka muuttui ja semmoset järkyttävät itkukohtaukset jäi pois. Olisi pitäny älytä aikasemmin jäädä maidottomalle; lapsen isä ollu maidolle allerginen vauvana. Tytöstä otettu verikoe, ei näy siinä (vasta-aineet harvoin näkyvät näin pienillä), mutta tk lääkäri oli sitä mieltä et on maitoallergiaa. Tsemppiä ja luota omiin vaistoihin
Meilläkin aikoinaan poika oksensi pari kertaa NANit pihalle, vaikka ihan ekoilla kerroilla se oli pysynyt sisällä. No, lisämaitoa ei sitten onneksi enää tarvittukaan, kun pääsi aloittamaan kiinteät imetyksen lisäksi, ja sitten kun oli aika antaa antaa " oikeita" maitotuotteita, ei ollut enää mitään ongelmia, kaikki sopi! Joten mistään vakavasta, pidempiaikaisesta jutusta ei tarvitse olla kysymys.
-Tua ja poika 1v7kk