Pääsykokeisin lukevien vanhemmat: miten tuette nuorta
Kommentit (8)
Yritän kannustaa ja keskustella, jos abi niin haluaa. Ja järjestää hänelle rauhallisen tilan lukemiselle.
En kysele. Alue on vaikea ja hankalaa kysellä.
Kannustan myös tauottamaan ja ulkoilemaan lukemisen välillä.
Selkeästi stressaa jonkinverran jo nyt luku-urakan alussa.
Kuinka paljon teillä luetaan päivässä? Pitävätkö nuoret vapaapäiviä lukemisesta?
Ihana kysymys ❤️ Itse olen pääsykokeisiin lukeva nuori, mutta tältä vinkkeliltä voin auttaa. Ensinnäkin ehdottaisin, että kysy nuoreltasi, miten voit auttaa. Itselleni auttaisi, jos saisin selittää opittuja asioita toiselle omin sanoin (tarkentavat kysymykset erittäin jees!) ja myös tekemieni muistilappujen (tai jos ei sellaisia harrasta niin ihan muistiinpanoista eri aiheiden ja käsitteiden) kuulustelu auttaisi! Ylipäätään asioista ääneen kertominen auttaa asioiden muistiin palauttamisessa ja kertaamisessa.
Toki kaikki nuoret ei välttämättä apua kaipaa tai huoli.
Annan työrauhan. Kyselen, miten menee, tarkastetaan yhdessä aiempien vuosien pääsykokeita. Selitän niitä kohtia mitä ei ymmärrä.
Meidän nuori lukee päivittäin, en tiedä kuinka paljon.
Täh, ei vanhemmat sekaannu pääsykokeisiin.
Eivät edes ymmärrä aiheesta mitään.
Eivätkä koko lukuhommasta, jos eivät itse ole akateemisia. Mun äiti ei ollut käynyt lukiotakaan.
Meilla ei lue kuin pari tuntia paivassa. Paasykoe perustuu meidan nuorella matikkaan, fyssaan ja kemiaan, jotka just kirjoitti. Kertaa siis lahinna. Voi olla, ettei riita tuo maara mutta ens vuonna sitten uudestaan :) Nyt ei riita oikein potkua rankan talven ja kevaan jalkeen enka todellakaan ala painostamaan. Elamassa ehtii kylla :)
Ei näissä voi ”kysellä” kokonaisuudet ja myös vallintakokoeen tehtävät tulevat olemaan niin isoja, että jos keskittyy kyseltäviin nippelitietoihin, ei taatusti pääse kärkisijoille.
Tärkeintä tukea on antaa lukijalle lukemisrauha ja säännöllinen päivärytmi aterioineen ja välipaloineen - liikuntaa, unta ja vapaapäiviä unohtamatta. Pää toimii usein paremmin jos fyysiset asiat on kunnossa,
Vierailija kirjoitti:
Meilla ei lue kuin pari tuntia paivassa. Paasykoe perustuu meidan nuorella matikkaan, fyssaan ja kemiaan, jotka just kirjoitti. Kertaa siis lahinna. Voi olla, ettei riita tuo maara mutta ens vuonna sitten uudestaan :) Nyt ei riita oikein potkua rankan talven ja kevaan jalkeen enka todellakaan ala painostamaan. Elamassa ehtii kylla :)
Voisko alapeukuttajat kertoa, miksi alapeukuttivat? Kiinnostaa... Abi luki miltei puoli vuotta ko. aineisiin 8 tuntia paivassa ja nyt kokee, etta samanlaiseen luku-urakkaan hanesta ei heti ole ja inttikin tuossa kolkuttelee...voi sitten ensi kevaana panostaa enemman, kun aikoo olla intissa vain puoli vuotta ja koko talvi ja kevat aikaa, jos nyt ei paase sisaan.
Saa nyt nähdä, onko pääsykokeita. En mitenkään erityisesti, kehun, kun on jaksanut lukea. En osaa kysellä, kun aihealue menee yli ymmärryksen.