Kouluun paluu
Miten tuo kouluunpaluu aiotaan hoitaa? Onko tälle uhrattu ajatustakaan?
Saksassa esim. on hyvin tarkat ja tiukat säännöt. Olen ihmetellyt, miten nämä paluut meinataan Suomessa järjestää ja ennen kaikkea miksi kauhea hässäkkä kahden viikon takia, kun voisi kesälle laittaa opetushallituksen ja kunnat miettimään, että miten koulut avataan elokuussa turvallisesti. Kouluja on niin paljon erilaisia, että jokaiseen pitää tehdä omat suunnitelmat. On tuhannen oppilaan avoimia oppimisympäristöjä, pieniä kyläkouluja ja ahtaita 70-luvun huonosta sisäilmasta kärsiviä käytäväkouluja. Miten niissä toimitaan niin, että 2m turvavälit säilyvät? Mistä kuljetaan, ketkä menevät milloinkin syömään ja ulkoilemaan jne. Todellakaan ei vaan palata sinne kuten ennen oltiin.
Toinen ihmetyksen aihe on se, mitä 9. luokat tuolla tekevät? Jos menee vain ysit kouluun niin tulevatko kaikki opettajat kouluun myös? Heillä kun on noin 10-13 aineenopettajaa. Miten 7. ja 8. luokat hoituvat jos kaikki opet on opettamassa ysejä? Vai pitääkö luokanvalvoja ysien tunnit? Jos on vaikka käsityön opettaja, niin miten opettaa fysiikat tai toisinpäin? Yhteiseen juhlasaliin ei voi laittaa kaikki fysiikkaa opiskelemaan eikä koko ajan ole suotavaa vaihtaa luokasta ja tilasta toiseen. Vai istutaanko 2m välein koneella ja fysiikan ope on omalla koneella ja etänä opettaa kaikille. En kyllä ymmärrä miten tämä hoidetaan. Li saisi kertoa, miten on tämän suunnitellut, koska kyllähän opetusministerillä pitää tarkka suunnitelma olla hyvin tiedossa, jos koulut auki haluaa.
Kaikkineen luulen, että tuo kouluun meno tiukkoine sääntöineen olisi todellisuudessa oppilaille paljon ankeampaa kuin he ja vanhemmat nyt kuvittelevat. Kun odotus olisi iloinen jälleennäkeminen ja halit ja leikit ja ahkera opiskelu, niin todellisuus olisi varmaan lähempänä tätä: Opettajat kumihanskoineen hermot kireällä komentaisivat koko päivän oppilaita pitämään etäisyyttä ja oppilaat vähät välittäisivät eivätkä malttaisi kuunnella ja sinkoilisivat ADHD-tuskissaan joka suuntaan huutaen ja karjuen samalla, joten opiskelusta ei tule mitään. Sitten koulun jälkeen ratkottaisiin ylikuumentumisista johtuneita tappeluita 2m välein, ope, tappelupukarit ja rehtori. Todella ihanaa ja hyödyllistä ja ehdottomasti koronan arvoista.
Millaiseksi sinä kuvittelet oppilaiden/lasten paluun kouluun?
Kommentit (2)
Kuvittelen kouluunpaluun juuri sellaiseksi kuin se tulee olemaan. Kaikki oppilaat menevät kouluun ja jatkavat siitä mihin jäivät
OAJ:n Heljä Misukka (olikohan tämän niminen?) kertoi tänään Yle aamussa, että heillä itse asiassa on suunnitelma, miten kouluun palattaisiin syksyllä. Mielestäni pitäisi odottaa rauhassa sinne saakka ja sitten palata tarkasti harkitun ohjeistuksen mukaan. Samalla taudistakin oltaisiin jo saatu lisää tietoa ja kenties kehitelty lääkettäkin.
Nyt pelkona, että tulee juostenkustu homma, joten olen ap:n kanssa samaa mieltä.