Voiko tehohoidosta kieltäytyä?
Vai viekö ne teholle väkisin/automaattisesti jos sairaus niin vaatii? Aattelin vaan että minun paikan vois antaa jollekkin paremmin tarvitsevalle.
Kommentit (12)
Voi, mutta hoitotahto on parempi kirjoittaa jo nyt. Et sinä potentiaalisena tehohoitopotilaana ole siinä kunnossa, että pystyt tahtoasi ilmaisemaan.
Kyllä, kaikesta voi kieltäytyä. Kannattaa laittas hoitotahtoon tuo, koska toisinaan tehohoitoon joutuu niin, että ei ole enää kykenevä sanomaan mielipidettä asiasta.
Surullista, jos joku oikeasti ajattelee kieltäytyvänsä.
Jos moni ajattelee noin, seuraava askel on se, että ihmisiltä aletaan odottaa ja sitten vaatia sitä.
Ap, mistä syystä ajattelit kieltäytyä. Mieheni oli sydänteholla viikon verran, eli ollut vaihtoehtoja, sillä hengenmeno oli lähellä. Tuskin unohdan tuota koskaan. Mies toipui kiitos tehohoidon ja ensihoidolle, koko hoitoketjulle.
Minä ainakin olen kirjoittanut hoitotahtoon etten halua hoitoa jos sairastun vakavasti tai joudun onnettomuuteen jossa loukkaannun vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mistä syystä ajattelit kieltäytyä. Mieheni oli sydänteholla viikon verran, eli ollut vaihtoehtoja, sillä hengenmeno oli lähellä. Tuskin unohdan tuota koskaan. Mies toipui kiitos tehohoidon ja ensihoidolle, koko hoitoketjulle.
Olen tupakalla tuhonnut keuhkot. Minulla ei ole lapsia. Mieheni kuoli viime syyskuussa.....siinähän sitä. AP
Etkö tosiaan ole hoitotahdosta koskaan kuullut? Se on se mikä kuuluu tehdä silloin kun on terve. Sitten jos on jo tilanne päällä, voi olla todella mahdotonta ilmaista tahtoaan ja omaiset päättää puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tupakalla tuhonnut keuhkot. Minulla ei ole lapsia. Mieheni kuoli viime syyskuussa.....siinähän sitä. AP
Otan osaa miehesi kuoleman johdosta. Toivon sinulle elämänhalua ja että löydät sisältöä elämääsi. Tulevaa ei tiedä, voihan siellä odottaa jotain hyvää sinullekin. Älä hukkaa elämääsi.
Ketään ei Suomessa hoideta vastoin tahtoaan, jos ei aiheuta vaaraa muille.
Jokaisella tulee olla tahto elinluovutuksern ja hoitotahto ilmaistuna.
Netistä löytyy esimerkkejä hoitotahdosta.
Sen voi laittaa omakantaan josta sen lääkärit löytää.
Tietysti voi. Ei Suomessa ketään väkisin hoideta.