Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis kannattaako nyt ottaa pneumokokki-rokote

Vierailija
16.04.2020 |

vai ei? Eli isääni ja äitiäni ajattelen, 73 vuotiaita ovat. Molemmat kuuluvat riskiryhmään (keuhkosairaus toisella, toisella sydänsairaus).
Olin apteekissa ja odotellessani juttelin lääkärin kanssa joka haki perheelleen ko rokotuksen.
Tiedän sen verran että korona-tapauksessa rokotteesta on hieman apua.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti.

Pneumokin aiheuttama keuhkokuume on todella vaarallinen (jos aiheuttaa vielä sepsiksen, niin kuolema tulee).

Rokotteesta huolimatta ihminen voi sairastua keuhkokuumeeseen, mutta ei tuohon pneumokin aiheuttamaan.

Vierailija
2/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti.

Pneumokin aiheuttama keuhkokuume on todella vaarallinen (jos aiheuttaa vielä sepsiksen, niin kuolema tulee).

Rokotteesta huolimatta ihminen voi sairastua keuhkokuumeeseen, mutta ei tuohon pneumokin aiheuttamaan.

No äläs nyt, olen pneumokokkisepsiksen sairastanut, antibioottitippa pelasti. Sen jälkeen otin toki rokotteen, rankka tautihan se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa ottaa tippa alumiinia nahan alle

Vierailija
4/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä ei kuulu kansalliseen rokotusohjelmaan? Riskiryhmille esim COPD:tä sairastaville pitäisi antaa.

Vierailija
5/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi infektiolääkäri, joka on hoitanut koronapotilaita, sanoi minulle juuri, että hän itse ei ottaisi pneumokokkirokotusta nyt, koska rokotus aikaansaa hetkeksi ikäänkuin sykäyksen ihmisen immuunipuolustukseen. Se on normaalisti harmitonta, mutta jos sattuu saamaan koronan heti siihen perään, niin elimistö voi reagoida koronaan liian voimakkaasti immuunipuolustuksella ja voi tulla se paha tautimuoto.

Pneumokokkiin on sitä paitsi antibiootti ja sairaalaan osastolle joutuneet saavat ilmeisesti käytännössä kaikki automaattisesti antibioottikuurin. Bakteerit eivät ole siis niin oso ongelma kuin lehdistä voisi päätellä. Isompi ongelma ovat pienet keuhkoveritulpat, joita voi tulla tehohoidossa ja vielä sen jälkeenkin, kun on päässyt kotiin sieltä. Siksi niille annetaankin verenohennuslääkettä kaikille.

Otin onneksi pneumokokkirokotuksen jo aikoinaan. Olin varannut lapselleni ajan toiseen rokotukseen nyt ensi viikolle, mutta peruin sen tuon lääkärin näkemyksen perusteella, otetaan se joskus epidemian jälkeen vasta.

Vierailija
6/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti.

No äläs nyt, olen pneumokokkisepsiksen sairastanut, antibioottitippa pelasti. Sen jälkeen otin toki rokotteen, rankka tautihan se on.

Paljonko maksaa tuo rokotus? Vai saitko jostain terkkarista?

Vierailija
7/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi infektiolääkäri, joka on hoitanut koronapotilaita, sanoi minulle juuri, että hän itse ei ottaisi pneumokokkirokotusta nyt, koska rokotus aikaansaa hetkeksi ikäänkuin sykäyksen ihmisen immuunipuolustukseen. Se on normaalisti harmitonta, mutta jos sattuu saamaan koronan heti siihen perään, niin elimistö voi reagoida koronaan liian voimakkaasti immuunipuolustuksella ja voi tulla se paha tautimuoto.

Pneumokokkiin on sitä paitsi antibiootti ja sairaalaan osastolle joutuneet saavat ilmeisesti käytännössä kaikki automaattisesti antibioottikuurin. Bakteerit eivät ole siis niin oso ongelma kuin lehdistä voisi päätellä. Isompi ongelma ovat pienet keuhkoveritulpat, joita voi tulla tehohoidossa ja vielä sen jälkeenkin, kun on päässyt kotiin sieltä. Siksi niille annetaankin verenohennuslääkettä kaikille.

Otin onneksi pneumokokkirokotuksen jo aikoinaan. Olin varannut lapselleni ajan toiseen rokotukseen nyt ensi viikolle, mutta peruin sen tuon lääkärin näkemyksen perusteella, otetaan se joskus epidemian jälkeen vasta.

Vähän mietinkin että onko tämä ajankohta väärä ottaa rokote.

Ap

Vierailija
8/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin jo helmikuussa, kun kuulin että Kiinassa moni kuoli juuri jälkitautina tulleeseen bakteerikeuhkokuumeeseen.

Pneumokokeilla on myös resistenssiä antibiooteille.

Vierailija
9/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti.

Paljonko maksaa tuo rokotus? Vai saitko jostain terkkarista?

Minä otin apteekissa, maksoi n. satasen.

Vierailija
10/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastan reumaa, lääkäri kirjoitti rokotetereseptin jo vuosia sitten.

Vierailija
11/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsellasi perussairaus vai anentaanko tämä automaattisesti lapsille?

Ap

(ja kiitos ym asiallisesta vastauksesta, olen todella hädissäni vanhempieni puolesta)

Vierailija
12/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin keuhkokuumeen jälkeen, viime syksynä oli ihan epidemiaksi asti.

Ihan vaan varasin Pörriäiseen ajan netistä, siellä oli valmis kategoriakin pneumokokkirokotteelle. Hoitaja ei ollut lukenut ollenkaan tulosyytäni, mutta jostain kaapista löysi rokotteen. Ei tarvinnut siis itse ostaa sitä. Jos menee terveyskeskukseen, sitten pitää hommata ensin resepti. Myös apteekissa saattaa olla pistospalvelu, jos siellä on sairaanhoitaja töissä.

Vierailija
13/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa yleensä edullisemmin kuin yksityisiltä lääkäriasemilta. Kannattaa googlailla oman paikkakunnan tarjonta.

Vierailija
14/15 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystalo:

Pneumokokkirokotus, Prevenar 13

111,71 €

Vierailija
15/15 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsellasi perussairaus vai anentaanko tämä automaattisesti lapsille?

Ap

(ja kiitos ym asiallisesta vastauksesta, olen todella hädissäni vanhempieni puolesta)

Olisin ihan omalla kustannuksellani ottanut teini-ikäiselle perusterveelle lapselle punkkirokotteen. Uskon paljon eri rokotteisiin ja olemme ottaneet niitä omalla kustannuksellamme useinkin. Nyt peruin rokotusajan, koska olisi teoriassa se riski, että hänen immuunipuolustuksensa reagoisi koronaan liian vahvasti.

En osaa sanoa, miten se menee vanhusten kohdalla. Olisi paras vaan eristäytyä kunnolla.