Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvojen kantovälineistä

Juuri liittynyt
13.04.2020 |

Kannoin aikoinaan esikoista lähinnä reissun päällä ja tehdessäni töitä mihin tarvitsi saada kädet vapaaksi(kun vauvaa ei voinut jättää esim. Ulkona vaunuihin)Mandukan kantorepussa ja nyt uuden vauvan kanssa heräsin, josko ostaisin jonkun repun tai kantoliinan samaa tarkoitusta varten. Joten liityin facebookissa asiaankuuluviin ryhmiin.

Noniin, palstoja selattuani olen ihmetellyt mm. Miten jollakin on varaa ostaa joku 500e maksava liina ja missä sitä raaskii koskaan käyttää? Tai miksi niitä liinoja/reppuja pitää olla "pinkallinen"? Ja eri tarkoituksiin, eikö yhdellä tai edes kahdella pärjää? Miksi jossain liinassa lasta pidetään vain 10min kerrallaan? Miksi lasta nukutetaan päiväunille tai yöunille liinassa ja sitten siirretään sänkyyn, eikö siinä ole jo liinan virittelyssä hirveä homma? Palstoja selatessa tulee olo, että koko liinailu on jotain monimutkaista salatiedettä johon ei näin tavallisella työläisellä ole varaa😐 olen mielestäni keskituloinen, mutta ei minulla ole vara laittaa montaa sataa mihinkään yksittäiseen lastentavaraan.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukutin varsinkin esikoista jossain vaiheessa kantoliinassa. Hänellä auttoi se vatsavaivoihin. Se ei ollut välttämättä pitkä aika, mutta röyhtäykset tuli helposti jne. Tosin mun liinat oli sellaisia rimpuloita trikooliinoja, jotka sain serkultani. Musta liina oli helppo pukea.

Mistään ryhmistä mulla ei ole hajuakaan, en ole sellaisissa ollut.

Vierailija
2/11 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekin pisti silmään, kun useampi haki kantovälinettä eskarilaiselle. Miksi eskarilaista tarvii kantaa? Meillä eskarilainen/ekaluokkalainen on jaksanut jo vuosia kävellä/pyöräillä pitkiäkin matkoja ihan itse eikä ole tullut mieleenkään kantaa lasta🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
4/11 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miks et osta sitä Manducaa jos se oli hyvä?

Meillä on semmoinen xt-malli. Ei kyllä kovin mukava ainakaan kantajalle. Ja petyin kun siihen saakaan lasta kasvot eteenpäin.

Vierailija
5/11 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se varmaan täytyy ostaa, kun vaikuttaa tuo liinailu niin hankalalle. Jotenkin ajattelin virheellisesti, että se olisi helppo hankinta ja kauniin värisiäkin olin nähnyt ihmisillä käytössä. Mutta en tosiaan tajua mitään noista myyntiteksteistäkään, ihan hepreaa ne liinojen pituudet ja kesytykset(??) ja tahkeudet(??). Ja ne hinnat, eikö oikeasti saa mitään nättiä vauvalle sopivaa liinaa 50-100 eurolla?

Vierailija
6/11 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko katsonut käytettynä? 

Vierailija
7/11 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy varmasti jotain tietoa:

http://kantoliinayhdistys.fi/kantaminen/useinkysyttya  

Vierailija
8/11 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liinailu ei oikein meillä toiminut. En oppinut kovinkaan näppäräksi sitojaksi ja vauvakin turhautui siinä nopeasti. Ei vissiin tykännyt olla niin pakattuna siinä. Mutta kantoreppu oli kiva, se oli nopea pukea ja vauvakin oli nopea laittaa sihen ja ottaa pois. Jaksoi ollakin siinä paremmin kuin liinassa. Ja tosiaan, ihan yhdellä kantorepulla mentiin. Ei ollut mitään pinoa eri välineitä.

Vierailija
9/11 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en ole mikään kokenut kantovälinetouhuissa, mutta tässä avattuna joitain kohtia kuten olen itse ymmärtänyt ja huomannut:

- Jotkut hurahtaa liinoihin samalla tavalla kuin toiset laukkuihin, kenkiin tai lastenvaatteisiin. Ovathan ne tavallaan asuste, ja kauniit kuosit ja värit houkuttelee helposti. Toisaalta eri kangaslaaduilla ja sekoitteillakin on eroja, eli toiset liinat voi olla eri tilanteisiin tarkoitettuja (kesällä viileämpi materiaali, pehmeämpi liina pikkuvauvalle jne.). Lisäksi eri tilanteissa käytetään eri sidontoja, joissa taas on väliä onko liina pitempi vai lyhyempi. Joskus voi olla tarvetta kantaa selässä, lonkalla, edessä, ulkovaatteiden päällä, isompaa tai pienempää lasta, eli näissä toiset liinat toimii paremmin kuin toiset. Ja ylipäätään liinoja tuppaa olemaan eniten niillä aktiivikantajilla, jotka tosiaan kantaa lasta tilanteessa kuin tilanteessa (esim. vaunuissa työntämisen sijaan).

- Nuo 500 €:n liinat on kai yleensä käsinkudottuja (eli iso työmäärä) ja uniikkeja, ja niitä ostaa varmaan lähinnä sellaiset jotka muutenkin arvostaa käsitöitä korkealle. Ja materiaalitkin voi olla kalliimpia, esim. silkkiä. 

- Jotkut vauvat (esim. refluksista/koliikista kärsivät) ei välttämättä nukahda oikein muuten kuin syliin, ja tällöin liina on hyvä apuväline nukuttamisessa. Sitten toki vauva pitää esim. yöunia varten siirtää sänkyyn, kunhan on ensin saatu nukahtamaan liinaan. Lisäksi vauvoilla tuppaa olemaan vaiheita, jolloin pitäisi koko ajan saada olla vanhemman lähettyvillä, ja tällöin liina on kätevä jos pitää saada tehtyä kotitöitä jne. Siihen liinaan tosiaan nukahtaa aika helposti, ja voi tulla tilanne kun  nukkuva vauva pitäisi saada pois kyydistä vaikka suihkussakäynnin ajaksi.

- Kyllä liinoja löytyy edullisestikin, kysy ihmeessä noista ryhmistä suosituksia, niissä kyllä ihmiset neuvoo mielellään. Samaten tuo "liinaslangi", minäkään en sitä oikein ymmärrä mutta kyllä noissa ryhmissä "suomennetaan" termit ihan mielellään.  Kannattaa myös katsoa ryhmien tiedostot ja kuva-albumit, niissäkin voi olla opastusta aloittelijalle (sekä tietysti nuo kantoliinayhdistyksen sivut). Ja aina voit tehdä kantovälinekirppiksen puolelle ostoilmoituksen jossa kerrot minkälaisen kantovälineen haluaisit (minkä ikäiselle, mihin käyttöön, hintaluokka jne) niin voit saada suoraan sopivia tarjouksia.

- Kaikenikäisiä lapsia voi kantaa, jos vaan sekä lapsi että aikuinen siitä tykkää. Sehän on periaatteessa sylissä pitämistä, eli kantaa voi vaikka silloin kun lapsi kaipaa aikuisen läheisyyttä ja turvaa.

- Ja vielä yleisesti: on tosi yksilöllistä, mistä kantovälineestä tykkää eniten. Samaten vauvatkin viihtyy vaihtelevasti eri kantovälineissä. Monilla liinat ovat suosikkeja ihan pehmeytensä takia, ja ovathan ne periaatteessa monipuolisempia reppuihin verrattuna. Perussidonnatkin oppii harjoittelemalla. Itse tykkäsin eniten neliöliinasta (Marsupi pienemmälle vauvalle ja Fidella Fly Tai melkein kaikkiin tilanteisiin), kun siinä yhdistyy liinan pehmeys ja repun helppous. Kannattaa siis vilkaista sellaisiakin, jos tuollainen välimuoto kiinnostaa. Tuolla kantovälineyhdistyksen sivuilla on yhteystietoja lainaamoihin ja tukihenkilöihin, jos haluaa vaikka testailla rauhassa ennen ostopäätöstä ja saada opastusta eri välineiden käyttöön.

Vierailija
10/11 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pärjäsin hyvin alkuun perus trikooliinalla, oli refluksivauva ja siinä sai aika hyvin rauhoittumaan. Nukkuikin välillä pitkiä aikoja liinassa, koska vauvaa ei pystynyt laskemaan makuulleen nukkumaan, oli niin kovat kivut. Myöhemmin oli käytössä Tulan kantoreppu, tykkäsin käyttää sekä edessä, että selässä ja lapsikin viihtyi siinä. Usein työntelinkin tyhjiä vaunuja tai rattaita kun otin kipujen yltyessä vauvan repun kyytiin. Silloin Tulaan tarvitsi sellaisen vastasyntyneen lisäosan, tässä uudemmassa mallissa on kai mahdollista kantaa vastasyntyneestä alkaen kun sitä pystyy säätämään... ja on kivoja kuoseja👍 ja oli käytössä myös toisella lapsella, joka ei kiin paljon siinä viihtynytkään eikä juuri halunnut liinassakaan olla. Eli hyvä kun reppu oli valmiina, eilä tarvinnut uutena ostaa. Liinan hommasin kummankin kohdalla käytettynä...

Vierailija
11/11 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pärjäsin hyvin alkuun perus trikooliinalla, oli refluksivauva ja siinä sai aika hyvin rauhoittumaan. Nukkuikin välillä pitkiä aikoja liinassa, koska vauvaa ei pystynyt laskemaan makuulleen nukkumaan, oli niin kovat kivut. Myöhemmin oli käytössä Tulan kantoreppu, tykkäsin käyttää sekä edessä, että selässä ja lapsikin viihtyi siinä. Usein työntelinkin tyhjiä vaunuja tai rattaita kun otin kipujen yltyessä vauvan repun kyytiin. Silloin Tulaan tarvitsi sellaisen vastasyntyneen lisäosan, tässä uudemmassa mallissa on kai mahdollista kantaa vastasyntyneestä alkaen kun sitä pystyy säätämään... ja on kivoja kuoseja👍 ja oli käytössä myös toisella lapsella, joka ei kiin paljon siinä viihtynytkään eikä juuri halunnut liinassakaan olla. Eli hyvä kun reppu oli valmiina, eilä tarvinnut uutena ostaa. Liinan hommasin kummankin kohdalla käytettynä...

Niin ja facebookiin en kuulu nyt, enkä kuulunut tuolloin. Mihinkään liinailijoiden salaseuraan ei tarvitse liittyä. Riittää kun oppii pari sidontaa tai edes sen yhden mikä tuntuu itselle helpolta ja oppii laittamaan lapsen siihen sammakko asentoon, jossa lapsen lonkat ja selkä eivät rasitu. Eli ei niitä reppuja joissa vauvaa pidetään naama menosuuntaan. Ne eivät ole suositeltavia...