Minä päivänä pääsiäisen juhla-ateria?
Jos siis teette pääsiäiseksi vähän juhlavampaa ateriaa, niin mikä on se juhlapäivä?
Sunnuntai, joka on se virallinen pääsiäispäivä?
Vai lauantai kun se on aatto?
Vai pitkäperjantai?
Kyselen, kun omassa lapsuudenkodissa ei juhlittu suomalaista pääsiäistä. Nyt kun itse kuitenkin kasvatan lapsia Suomessa, niin haluaisin tarjota mukavia juhlatraditioita ja niistä jääviä mukavia muistoja. Emme ole kristittyjä, mutta kevään tuloa voi mielestäni ihan hyvin juhlia.
Se virpominen olis ollut viime sunnuntaina, eikös?
Ja lapset saa suklaamunia nyt sunnuntaina?
Olen siis sunnuntaiksi suunnitellut juhlapäivällistä, mutta jäin nyt miettimään, kun somessa tullut vastaan paljon kuvia, joissa hienoja aterioita eiliseltä.
Kommentit (6)
Meillä syödään juhla-ateria huomenna. Olen katolilainen, joten tänään on vielä viimeinen paastopäivä.
Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona
Paastonaika päättyy ensi yönä. Yöllä on suuret juhlat kaikkialla maailmassa.
Nautitaan herkkuja ja juodaan kuohuvaa, lapset saavat suklaamunia.
Pitkäperjantaina ei todellakaan vietetä pääsiäistä, silloin hiljennytään. Onhan Jeesuksen kuolinpäivä. Pääsiäisenä hän nousi kuolleista ja vasta silloin on aika juhlia.
Yleensä parempi ruoka on joko perjantaina tai sunnuntaina. Alunperin päivät ovat valikoituneet koska aiemmin kaupat oli kiinni juhlapyhinä. Pyhäpäivinä oli mukava kokkailla rauhassa pidemmän kaavan mukaan. Ei ollut muutakaan tekemistä.
Kiitos, hyvä tietää, etten ollut ihan hakoteillä sen sunnuntaina juhlimisen kanssa.
Ensi yönä piilotan suklaamunat, ja lapset aamulla herättyään etsii ne.
Illemmalla katetaan sitten juhla-ateria pääsiäiskoristeltuun pöytään (rairuoho ja lasten askartelut).
Meillä on juhlittu pääsiäistä yleensä pitkäperjantaina, mutta myös pääsiäissunnuntaina ja - maanantaina on tehty jotain juhlavampaa ruokaa.