Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää suomalaiseksi naamioidut tuotteet

Vierailija
11.04.2020 |

Mies ei osaa katsoa avainlippuja ja oli ostanut jotain herkkutilan juustoa. Oli ihan äimänkäkenä, kun kerroin sen olevan saksalaista.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. Suomalaisuutta saatetaan mainostaa, mutta sitten esim. jauho onkin vain ehkä jauhettu ja pussitettu Suomessa, mutta vilja tulee jostain muualta.

Avainlippuko siis merkitsee sitä, että tuote on kokonaan tuotettu, käsitelty ja pakattu Suomessa? Siltä ainakin vaikuttaa. On tyhmä olo, mutta itse olen lähinnä googlettanut eri tuotemerkkejä ja tuotteita jäljittäessäni niiden alkuperää.

Vierailija
2/12 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Suomalaisuutta saatetaan mainostaa, mutta sitten esim. jauho onkin vain ehkä jauhettu ja pussitettu Suomessa, mutta vilja tulee jostain muualta.

Avainlippuko siis merkitsee sitä, että tuote on kokonaan tuotettu, käsitelty ja pakattu Suomessa? Siltä ainakin vaikuttaa. On tyhmä olo, mutta itse olen lähinnä googlettanut eri tuotemerkkejä ja tuotteita jäljittäessäni niiden alkuperää.

Ei tartte olla 100 % suomalaista avainlipputuotteenkaan. Esim. puuvillavaatteen kohdallahan se on mahdotonta. Kotimaisuusasteen on oltava 50 %, että merkinnän voi saada. https://fi.wikipedia.org/wiki/Avainlippu

t. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte olla 100 % suomalaista avainlipputuotteenkaan. Esim. puuvillavaatteen kohdallahan se on mahdotonta. Kotimaisuusasteen on oltava 50 %, että merkinnän voi saada. https://fi.wikipedia.org/wiki/Avainlippu

t. Ap.

Toi 50% lasketaan kustannuksia. Ja nehän ovat Suomessa korkeat! Kun itse tuote valmistetaan kokonaan Aasiasta, mutta laitetaan Suomessa pakkaukseen, niin jo siinä saattaa se 50%:n vaatimus täyttyä.

Vierailija
4/12 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tällaisen taulukon noista merkeistä: https://www.hyvaasuomesta.fi/suomalainen-ruoka/apua-merkkiviidakkoon

Taulukossa kerrotaan työstä, raaka-aineista, pakkaamisesta jne..

Avainlippu kertoo siitä, että tuotteen kotimaisuusaste on vähintään 50%.

Hyvää Suomesta -merkki on varmempi. Sen kohdalla sanotaan näin:

"Liha, kala, muna ja maito sellaisenaan ja ainesosana aina 100 % suomalaista.

Jos elintarvikkeessa vain yhdenlaista raaka-ainetta, on se aina 100 % suomalaista.

Monen ainesosan tuotteessa raaka-aineesta 75-100 % on suomalaista."

Vierailija
5/12 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset mansikat, joita poimivat ukrainalaiset. Suomalaisten työhakemukset menevät roskiin. En osta enää ikinä suomimansikkaa.

Vierailija
6/12 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta eikö ole parempi 50% suomalainen kuin 0% suomalainen? Toki logistiikkaketju työllistää suomalaisia väkisinkin.

Vierailija
7/12 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Ap.

Totta. Linkitin tuonne alemmas tuon taulukon näistä merkeistä, kun rupesi tosiaan kiinnostamaan.

Vaatteita olisi aika vaikea tuottaa Suomessa itse, ellei ole kyse nahasta, villasta tai uusiomateriaaleista. Tekisi mieli tukea tällaistakin toimintaa, mutta olen aika köyhä. Hikipajat eivät kuitenkaan rahojani saa, kun ostan kirpputoreilta.

Vierailija
8/12 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha just ostin jonkun valmissalaattipussin ettei tarvitse klähmiä kaupan avonaisia salaatteja ja ihmettelin kun siinä lukee isoilla kirjaimilla ylpeästi "pussitettu Suomessa" - ai hurja ihanko totta :D :D

Vierailija
9/12 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha just ostin jonkun valmissalaattipussin ettei tarvitse klähmiä kaupan avonaisia salaatteja ja ihmettelin kun siinä lukee isoilla kirjaimilla ylpeästi "pussitettu Suomessa" - ai hurja ihanko totta :D :D

Katsoin vielä tarkemmin, tässä lukee:

SUOMALAINEN SALAATTI

Käyttövalmis Suomessa pesty :D

Hetki-salaatti siis kyseessä :D

Vierailija
10/12 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidl yritti markkinoida lähiruokana kaikkia sellaisia tuotteita, joita on mahdollista tuottaa kotimaisista raaka-aineista. Siitä viis, olivatko ainesosat läheltä vai ei.

Vierailija
11/12 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellava voi kanssa olla suomalaista. Se vain on hankala materiaali hoitaa.

Vierailija
12/12 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää löydä sitä lehtijuttua, jossa ihmisiltä oli kyselty suomalaisuuden brändejä. Listalla oli mm. Jenkki-purkka, jota ei ole vuosiin tehty Suomessa.

Sisupastillilla oli jopa kilpailu, jossa sitä brändättiin suomalaisella mielikuvalla muutama vuosi sitten. Ärsytti sekin ja viestini asiasta poistettiin, varmaan monen muunkin viestit. Sen valmistushan meni Italiaan jo monta vuotta sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi