alanvaihtajia inhotaan
Hei, alanvaihtajia pitäisi myös kohdella ihan inhimillisesti. Moni on opiskellut lukiossa aikana jolloin ei ollut olemassa mitään nuorisotakuita tms. ja taistelevat päivästä toiseen siitä, että saavat töitä. Kyllä alaa pitää saada vaihtaa, jos omat työnäkymät näyttää ihan P:ltä :/
On se vaan niin surku, että pitäisi vain tuhkaa heittää päälleen ja mennä ojaan makaamaan, jos on muiden mielestä liian vanha.
Ja muualla maailmassa sitä katsotaan hyvällä jos jaksaa opiskella paljon ja yrittää, mutta ei Suomessa. Mitä enemmän oot opiskellut niin sitä pahempi.
Pitäisi aina vaan piileskellä ja anteeksi pyydellä, että anteeksi kun olen kouluttautunut tälle ja tälle alalle. Siinä elämäntilanteessa, jossa on silloin ollut se on ollut ehkä vain AINOA vaihtoehto.
Mutta sitä ei nämä yliopiston professoorit tunnu ymmärtävän. Heillä varmaan elämä on sitten onnistunut aina alusta asti niin hienosti eikä ole ollut mitään vastoinkäymisiä koskaan. Ei silloin minkäänlaista ymmärrystä löydy muille, koska on taas kiire karonkkaan ja kirkkoon laulamaan gregoriaanista kuorolaulua. ja harrastamaan liitupiirtämistä.
Ah myös täytyy saada maistaa crembryleetä ja italialaista kahvia hipsterikahvilassa ja naureskella pilkalisesti noloille alan vaihtajille, jotka taas yrittävät epätoivoisina pyrkiä meidän yliopistoon. Mut me ollaankin huippukastia. Eikä me muuta erilaista hyväksytä.
Kommentit (16)
Olen itse alanvaihtaja ja kokenut että se on ollut vain hyvä juttu. Saan enemmän arvostusta kun kerron aiemman alani ja muut katsovat että ymmärrykseni ja elämänkokemukseni on laajempi. En ole koskaan kokenut että kukaan katsoisi minua alaspäin vaihdoksen vuoksi.
Entä jos ei vaihda alaa, mut kouluttautuu toiseenkin ammattiin siks, että sillon on enemmän valinnanvaraa tulevaisuudessa?
Onko se niin, että ihmisellä tulee olla tasan 1 mielihalu ja haave, eikä esim. monia mielenkiinnon kohteita?
Tai entä jos ei vaihda alaa mutta kouluttautuu lisää, onko sekin sitten väärin yhtälailla, jos kerta jo on töitä??
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei vaihda alaa, mut kouluttautuu toiseenkin ammattiin siks, että sillon on enemmän valinnanvaraa tulevaisuudessa?
Onko se niin, että ihmisellä tulee olla tasan 1 mielihalu ja haave, eikä esim. monia mielenkiinnon kohteita?
Tai entä jos ei vaihda alaa mutta kouluttautuu lisää, onko sekin sitten väärin yhtälailla, jos kerta jo on töitä??
on se väärin. ihmisen pitäisi jäädä siihen yhteen ja samaan koko elämäkseen. Jos oot kouluttautunut vaikka kahdelle eri alalle niin älä herranjumala mene sitä kenellekään kertomaan. Koska niin ei saa tehdä. Ihmisellä ei saa olla muita mielenkiinnonkohteita.
No en ole kyllä ikinä huomannut että alanvaihtajia jotenkin inhottaisiin. Päin vastoin, ja monihan vaihtaa vielä uratykki-alalta johonkin inhimillisempään. Hyvä juttu jos löytää sen oman jutun.
Vierailija kirjoitti:
No en ole kyllä ikinä huomannut että alanvaihtajia jotenkin inhottaisiin. Päin vastoin, ja monihan vaihtaa vielä uratykki-alalta johonkin inhimillisempään. Hyvä juttu jos löytää sen oman jutun.
ootko koskaan kokeillut? Minä olen ja voin sanoa saaneeni jopa rasistista kohtelua. Ikärasistista. Ja jos luennoitsija sattuu olemaan saman ikäinen tai vähän nuorempi, niin saat taatusti pahan katseen. Koska silloin ovat epävarmoja itsestään kun kuulijana ei olekaan vain siloposkisia pikkutyttöjä
Vaikka istuisit ihan hiljaa koko luennon ja yrittäisit olla näkymätön ni kyllä sut bongataan.
Mitä väliä? Tee vain omaa juttuasi.
Mä opiskelen monimuotona uutta tutkintoa ja lähes kaikki ovat alanvaihtajia tai muuten vaan opiskelemassa toista tai kolmatta tutkintoa. Ketään ei kiinnosta toisten aikaisemmat opiskelut tippaakaan, vaan kaikki keskittyvät uusiin opintoihinsa. Tämäkin jo osoittaa sen, että alanvaihtajan on hyvinkin mahdollista saada uusi opiskelupaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ootko koskaan kokeillut? Minä olen ja voin sanoa saaneeni jopa rasistista kohtelua. Ikärasistista. Ja jos luennoitsija sattuu olemaan saman ikäinen tai vähän nuorempi, niin saat taatusti pahan katseen. Koska silloin ovat epävarmoja itsestään kun kuulijana ei olekaan vain siloposkisia pikkutyttöjä
Vaikka istuisit ihan hiljaa koko luennon ja yrittäisit olla näkymätön ni kyllä sut bongataan.
Minä olen, ja alalla jolle vaihdoin olisi luennoitsijoita vaivannut krooninen migreeni, jos olisi alanvaihtajia alkanut mulkoilemaan. Tällä alalla aikaisempi koulutus nimittäin on enemmän sääntö kuin poikkeus, koska kyse on alasta jonka hyvin harva keksii heti lukion/amiksen jälkeen.
Alanvaihto ei taida nyt tuossa olla ongelma vaan todella huono itsetunto.
Ihme psykoosit aloittajalla. Ei tuollaista asennetta oikeasti ole kenelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Ihme psykoosit aloittajalla. Ei tuollaista asennetta oikeasti ole kenelläkään.
Saattaisit yllättyä :/
Suomessahan nimenomaan alanvaihto on helppoa ja yleistä ja sitä tuetaan rahallisesti.
Missä tuollaista muka on?
T: alanvaihtaja