Liityin vasta nyt työttömyyskassaan
Vasta koronan myötä liityin työttömyyskassaan. Aloitin elokuussa työpaikassa ja "en saanut aikaiseksi" liittyä työttömyyskassaan/ammattiliittoon kun varmaan ajattelin itsekkäästi että ei koske mua ja olen muutenkin ikuinen alanvaihtaja. Olen joskus toki edellisissä työpaikoissani kuulunut ammattiliittoihin, mutta aina koin että ne ei hyödytä mua niin nyt jätin liittymättä.
Melkein jouduin jo lomaututetuksi mutta selvisin niin että päädyttiinkin vähentämään muutama viikkotyötunti. Tämä nyt herätti mut liittymään YTK:hon mutta samalla toki mietin että jos mut nyt lomautetaankin keväällä niin en mitään rahaa saa kassasta.
Onko muilla vastaavia kokemuksia, että vasta koronan myötä on "herännyt todellisuuteen"?
Kommentit (37)
Oikeesti? Mut en näe mitä järkeä kuulua eri alan ammattiliittoon kuin mitä töitä tekee..?
Edellinen kommentti siis oli siihen kommenttiin tarkoitettu, jossa sanottiin että voi kuulua eri alan ammattiliittoon. Joku mainitsikin että OAJ (minun entinen ammattiliittoni) on tarkka joten en siihen voisi varmaan nyt tällä työllä liittyä.
Mä olen osa-aikainen, n.20h/vk.
Saan liitosta soviteltua päivärahaa, en enempää haluaisi edes töitä tehdäkään.
Yksinelävä helsingin vuokrilla ja alle 2200 brutolla saa samat rahat, eli 500 netto vuokran, lääkkeiden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen ihan jo työttömyyskorvauksena, asumistukena ja toimeentulotukena.
Maksaa siis kassan maksuja turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sinkku ja alle keskipalkkainen, niin turhasta maksat.
Sama 500 jää käteen työttämyyskorvauksena, kun kela maksaa vuokran, lääkkeet, kotivakuutuksen ja sähkön asumis -ja toimeentulotukena.
No toimeentulotukea ei nyt vaan saa, jos on omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Yksinelävä helsingin vuokrilla ja alle 2200 brutolla saa samat rahat, eli 500 netto vuokran, lääkkeiden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen ihan jo työttömyyskorvauksena, asumistukena ja toimeentulotukena.
Maksaa siis kassan maksuja turhaan.
Ansiosidonnaista saa omaisuudesta ja muista tuloista riippumatta, joten tottakai kassaan kannattaa kuulua, jos ei ole luottotietonsa menettänyt sossupummi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama 500 jää käteen työttämyyskorvauksena, kun kela maksaa vuokran, lääkkeet, kotivakuutuksen ja sähkön asumis -ja toimeentulotukena.
Ansiosidonnaista saa, vaikka olisi miten omaisuutta tai pääomatuloja. Toimeentulotukea taas ei. Eli kannattaa kyllä liittyä kassaan.
Vaan kun ei ole, kuten harvalla matalapalkkaisella on.
Vierailija kirjoitti:
On se niin, että ammattiliittoon kuuluminen on vaan järkevää. Ei se ole pelkkä ansiosidonnainem, mutta saa myös muissa työsuhdetta/virkaa koskevissa ristiriidoissa tukea.
Ja vaikka et suoraa tukea itse saisikaan, niin tessien myötä saa paremmat edut kuin jos noudatettaisiin vain lakia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen osa-aikainen, n.20h/vk.
Saan liitosta soviteltua päivärahaa, en enempää haluaisi edes töitä tehdäkään.
Eli työssäoloehtosi täyttyy.
Itse olen muutaman kerran tarvinnut liiton lakimiehen apua ja onhan se mukava kun on ammatti-ihminen lausuntoineen tukemassa. Ei pysty firma ja pomot ihan mielensä mukaan kyykyttämään. Molemmilla kerroilla "heikonnukset" on jäänyt työnantajalta tekemättä kun lakimies on ottanut yhteyttä.
Että kyllä se liitto on tietyissä tapauksissa iso apu, eikä pelkästään ansiosidonnaisen vuoksi.
Onko kukaan huviksensa laskenut kuinka pitkän pennin työuransa aikana ehtii maksaa liitolle?
N. 15 000 jos koko työikänsä hommia painaa ja jäsenmaksuja maksaa. Aika harva tuosta summasta yhtään mitään takaisin saa. Riippuu tietysti alasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se niin, että ammattiliittoon kuuluminen on vaan järkevää. Ei se ole pelkkä ansiosidonnainem, mutta saa myös muissa työsuhdetta/virkaa koskevissa ristiriidoissa tukea.
Ja vaikka et suoraa tukea itse saisikaan, niin tessien myötä saa paremmat edut kuin jos noudatettaisiin vain lakia.
Eihän TES:in noudattaminen liity mitenkään siihen mihin liittoon kuuluu tai kuuluuko mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Puhumattakaan siitä, että sotket omiin asioihisi vielä kassan. Työkkärissä ja Kelassa on ihan tarpeeksi vaivaa työttömälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudut kuitenkin esittelemään tilitietosi ja käyttämään säästösi ennen toimeentulotukea. Minä en noin halua tehdä, joten siksi olen huolehtinut ansiosidonnaisen saamisesta.
A. Kelalla ei ole aikaa syynätä kenenkään tiliotetta suurennuslasin kanssa.
B. Jokainen toimeentulotuen asiakas tietää, että säästöt on käteisenä jos on.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ollaan tekemässä määräaikaista lakimuutosta, ettei tarvitse olla kuin 13 viikon ajan kassan jäsen saadakseen ansiopäivärahaa. Normaalistihan se on 26 viikkoa.
Kyllä me tästä selvitään.
Tuo koskee vain työsopimuksia, jotka on tehty tämän vuoden puolella.
Ansiosidonnaista saa, vaikka olisi miten omaisuutta tai pääomatuloja. Toimeentulotukea taas ei. Eli kannattaa kyllä liittyä kassaan.