Kaikki hauska kielletään nykyaikana lapsilta. Itsestäni oli ihanaa kiipeillä lapsena välitunneilla koulun pihapuissa
Ja liikuntatunneilla paras piilopaikka oli just puunlatvassa. Sieltä kukaan ei varmasti löytänyt.
Nykyään kaikki tällainen vapaa kiva puuhastelu on lapsilta kielletty, mikä on sääli.
Kommentit (14)
Niin on. Valitetaan että lapset ei liiku, mutta mitään ei oikeasti saa enää edes välitunneilla tehdä. Talvella ei saanut mennä luistelemaan koulun pihan kentälle, kun siellä ei ole tarpeeksi valvojia. Lumipalloja ei saa heittää, kukkulan kuningasta, tai pukkitaistelua ei saa leikkiä jne. jne.
En minä kiellä. Siinäku roikkuvat puissa jos tahtovat ja leikkivät niityillä ja ojissa. Se on elämää
Toisaalta nykyisin ei sääntöjä ole pakko noudattaa samalla lailla kuin ennen vanhaan. Rangaistuksia ei enää anneta, eli vaikka jäisi kiinni niin ei siitä seuraa muuta kuin keskustelu.
Meidän ekaluokkalainen ei edes tiedä mikä on jälki-istunto...
Ja kas kummaa, lasten tapaturmaiset kuolemat ja loukkaantumiset paljon harvinaisempia kuin kultaisella 50-luvulla.
Eipä silti, kultainen keskitie on hyvä muistaa. Ei lapsilta kannata kaikkea liikkumista ja luonnossa pyörimistä kieltää vaikka olisikin välillä vähän riehakasta.
Joo. Myönnän, että en antaisi lapseni mennä puun latvaan asti, mutta muuten olen sitä mieltä, että itseään satuttamalla oppii parhaiten turvallista liikkumista.
Juu ja kun se Nico-Tiina tippuisi sieltä koulunpihan puunlatvasta, nostaisivat vanhemmat sellaisen somemyrskyn ja oikeustaiston, että oksat pois.
Just tänään viimeksi molemmat lapseni kiipeilivät puissa. Kyllä mä välillä huudan että katsopa alas, miten korkealla olet, ja tule pari pykälää alaspäin. Mutta silloin ollaan jo monessa metrissä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta nykyisin ei sääntöjä ole pakko noudattaa samalla lailla kuin ennen vanhaan. Rangaistuksia ei enää anneta, eli vaikka jäisi kiinni niin ei siitä seuraa muuta kuin keskustelu.
Meidän ekaluokkalainen ei edes tiedä mikä on jälki-istunto...
Jos ei noudata sääntöjä niin voi tulla lasu eli joutuu lastenkotiin asumaan. Tai sitten annetaan adhd-diagnoosi, eli käytännössä tiedossa on lääketokkura ainakin täysi-ikäiseksi asti.
Ei kai sinne ennenkään luvalla kiivetty.
Niin että nyt ei voi kiipeillä, kun ei ole välituntia?
Mä aloitin kouluni 80-luvulla, eikä silloin saanut leikkiä lumisotaa. Puissa sai kiipeillä, tosin ei latvaan asti, kuten saa omankin lapseni koulussa. Lapseni koulun pihalla on uusia, liikkumaan innostavia kiipeilytelineitä, meidän koulun pihalla ei ollut kuin joku vanha kummallinen teline, johon pääsivät ainoastaan yläluokkalaiset kiipeämään, koska kaikki osat olivat niin korkealla ja siitä puuttui osia. Lapseni koulun pihassa on talvisin iso lumikasa, jossa saa leikkiä kukkulan kuningasta.
Pitää olla vähintään kypärä, turvavaljaat ja kurapuku ennen kuin voi tuollaista extremeä harrastaa.