Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua oireisiin?

Milloin saa apua?
03.04.2020 |

Soitin paikalliseen terveyskeskukseen annettujen ohjeiden mukaisesti hengitystieoireiden vuoksi (perussairautena mm. astma, verenpainetauti yms. Hengittäminen käynyt raskaaksi. Myös puolisolla oireita, hänkin kuuluu riskiryhmään. Muita oireita: kurkkukipu, päänsärky, lihaskivut, yskä, nenän tukkoisuus.
Kuumetta ei varsinaisesti ole ollut, vain pientä lämpöä.
Hoitaja pyysi soittamaan toiseen numeroon, koska kyse saattaa olla koronasta.
Näin tehtiin.
Tässä toisessa numerossa henkilö (liekö hoitaja) kyseli useita kysymyksiä oireista, lääkkeistä ym.
Lopputulos oli: Pysykää kotonanne ja koittakaa pärjätä.
En ajatellutkaan, että kyse välttämättä olisi koronasta, mutta nyt olisi tarvinnut apua ja vahvistusta sen varalle, jos se korona sitten iskeekin. Tosin eihän voi tietää, josko se jo on iskenyt.
Haluaisinkin kysyä niiltä, jotka ovat päässeet lääkäriin, että millä perusteilla sinne pääsee, jos hengenahdistuksen vuoksi ei pääse.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan oireisiin saa hoitoa vasta sitten kun tarvitsee lisähappea.

Influenssaankaan ei ole olemassa mitään kummempia hoitoja.

Vierailija
2/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvitse lääkäriä, jos hengenahdistusoireista huolimatta pystyt vielä hengittämään. Soitat ambulanssin kun hengenahdistus alkaa oikeasti haitata elämistä. Koronaan kuuluu hengenahdistusoireet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä vaikka kuulun moninkertaisesti riskiryhmään useamman autoimmuunitaudin takia. Kuume ja hengenahdistus kesti 3 viikkoa, vieläkin keuhkoja polttelee mutta parempaan päin. Ei testata. Olen 27v, mm. astma löytyy. Melko pelottava kokemus kun luulisi että edes riskiryhmät testattaisiin vakavilla oireilla. Samaa olen kuullut muiltakin ettei testata vaikka mikä olisi.

Vierailija
4/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim. aiemmin on pyydetty vastaavassa tilanteessa tulemaan vastaanotolle ja olen saanut astmalääkkeiden rinnalle mm. kortisonikuurin sekä antibioottiakin. Kun sitä juuri tarkoitin, että kyse ei ole välttämättä koronasta. 

Puolisoni sai vuosia sitten influenssaan jonkun lääkkeen, jonka nimeä en nyt muista. Nyt olemme ottaneet influenssarokotteen. 

Vierailija
5/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tarvitse lääkäriä, jos hengenahdistusoireista huolimatta pystyt vielä hengittämään. Soitat ambulanssin kun hengenahdistus alkaa oikeasti haitata elämistä. Koronaan kuuluu hengenahdistusoireet.

Kyllä saattaa tarvita jos happisaturaatio laskee. Sitä ei välttämättä edes itse tajua ennen kuin on vaaratilanne ja kiire.

Vierailija
6/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pääse välttämättä lääkäriin jos oireet eivät ole vakavat. Sairastin koronan itsekin kotona. En edes vaivautunut soittamaan lääkääriin koska oireet olivat vähäiset ja sieltä ei apua saa joskaan en edes tarvinnut. Tunnen jo monta jotka ovat koronan sairastaneet kotona. Joukossa terveydenhuollon väkeä, lääkäreitä ja sairaanhoitajia.

Vierailija
7/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saattaa tarvita jos happisaturaatio laskee. Sitä ei välttämättä edes itse tajua ennen kuin on vaaratilanne ja kiire.

Kun happisaturaatio on laskentu ei enää olla netissä surffailemassa.

Vierailija
8/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuha ei tainnut kuulua oireisiin jos se lohduttaa

Vierailija
9/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun happisaturaatio on laskentu ei enää olla netissä surffailemassa.

Se hengenahdistus ei ole jatkuvaa. Yhtenä päivänä pienen rasituksen jälkeen olin tukehtua. Henki ei kulkenut ja oli erityisiä vaikeuksia ottaa astmakiekostakaan apua, kun ei saanut vedettyä henkeä. Lepäsin vähän ja sitten onnistuin ottamaan lääkettä. Myös öisin tulee kohtauksia. 

Haluan edelleen korostaa, että alkuperäisessä kysymyksessäni ajatuksena oli, että eikö enää pääse "normaalivastaanotolle" lainkaan? Siis jos koronaa ei edes olisi maailmassa, olisin vastaavassa tilanteessa aivan taatusti päässyt lääkäriin. Nyt minua ei sinne kehoitettu tulemaan, vaan käskettiin pysyä kotona. 

Vierailija
10/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mahdollinen myöhemmässä vaiheessa. 

Vierailija
11/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin astmaatikolla oli kolmisen viikkoa sitten äkillisesti alkanut hengenahdistus johon ei kohtauslääke auttanut. Huohotin ihan tässä koneella istuessakin ja muutakin outoa oiretta oli. Jonottelin reilu 10min siihen neuvontapuhelimeen ja siinä välissä luin täältä kokemuksen miten jonkun hengitysvaikeuksinen pikkutyttö oli käännytetty päivystyksestä kotiin ja luovutin.

Näin sitä pidetään tartuntaluvut pieninä. :D Oma hengenahdistus onneksi katosi alle vuorokaudessa ja muut oireet viikon sisään.

Vierailija
12/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalivastaanotot ovat useimmissa terveyskeskuksissa lähes kiinni.

Hoidathan lääkityksellä astmaoireitasi, joita pöly ja siitepöly voivat lisätä.

Vierailija
13/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, jos ap:lla on kortisonia määrätty astmaan niin nyt voi ihan hyvin tuplata päiväannoksen. Itse tein niin, sekä katu- että siitepölyn vuoksi ja etenkin sen vuoksi että astman on parempi olla hyvässä hoitotasapainossa jos iskee koronat.

Vierailija
14/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin, jos ap:lla on kortisonia määrätty astmaan niin nyt voi ihan hyvin tuplata päiväannoksen. Itse tein niin, sekä katu- että siitepölyn vuoksi ja etenkin sen vuoksi että astman on parempi olla hyvässä hoitotasapainossa jos iskee koronat.

Kiitos kaikille ohjeista! Olen tuplannutkin annoksen. 

Ehkä sitä tässä jotenkin pärjäilee. Perusajatukseni oli, että olisi saanut tämän jotenkin hoidettua, jos vielä pahempaa on tulossa, niin olisi edes jonkinlaisessa peruskunnossa. 

Vierailija
15/21 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eihän alottaja nuhasta puhunu sanaakaan. Kirjotti, että nenä on tukossa. 

Vierailija
16/21 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et pääse välttämättä lääkäriin jos oireet eivät ole vakavat. Sairastin koronan itsekin kotona. En edes vaivautunut soittamaan lääkääriin koska oireet olivat vähäiset ja sieltä ei apua saa joskaan en edes tarvinnut. Tunnen jo monta jotka ovat koronan sairastaneet kotona. Joukossa terveydenhuollon väkeä, lääkäreitä ja sairaanhoitajia.

En ole aloittaja, mutta eihän hänen oireensa olleet vähäiset, kun ei tahtonut happea saada enää eikä pystynyt ottamaan heti astmalääkettäkään. 

Vierailija
17/21 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timo Harakka se vain telkussa puhui, miten kaikkien pitäisi mennä testeihin, jotka koronaa epäilevät. Olisi vielä saman tien kertonut, miten se tapahtuu, kun ei jumaliste pääse, vaikka kuinka itse epäilisi ja keuhkot pihisisivät kuin urkupillit. 

Vierailija
18/21 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin saa apua? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille ohjeista! Olen tuplannutkin annoksen. 

Ehkä sitä tässä jotenkin pärjäilee. Perusajatukseni oli, että olisi saanut tämän jotenkin hoidettua, jos vielä pahempaa on tulossa, niin olisi edes jonkinlaisessa peruskunnossa. 

Fakta vain on, että terveydenhuolto on tukossa eikä toimi niin kuin on totuttu. Tässä näkyy nyt hölmömmillekin sellkeästi miksi koronaa ei saisi päästää leviämään ja miksi tarvitaan rajoituksia; koska kukaan ei saa hoitoa jos tilanne menee pahaksi. Ja sehän on selvä että ihmisiä kuolee nyt ihan siksikin monesta muustakin syystä koska eivät pääse hoitoon. Aika uusi tilanne suomalaisille.

Vierailija
19/21 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mahdollinen myöhemmässä vaiheessa. 

Myös aikaisemmassa. Tosiasiassa oireiden kirjo voi olla vaikka millainen koska virus on niin uusi ja tuntematon.

Vierailija
20/21 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlainen tilanne, hengitys tuntui vaikealta ja epäilin koronaa, oli myös päänsärkyä ja lihassärkyä, mutta ei kuumetta tai yskää. Puhelimesta tavoitti hyvin hoitohenkilökuntaa, mutta viesti oli se, että pysy kotona jos suinkin pärjäät, senkin vuoksi että sairaaloissa on kohonnut riski saada korona. Lopulta olo kävi niin tukalaksi että soitin taas yleiseen "koronanumeroon" ja sieltä kehotettiin menemään Laaksoon korona-asemalle (asun Helsingissä siis). Menin taksilla ja käynti oli kyllä tosi positiivinen kokemus, jos nyt näin voi sanoa. Paljon henkilökuntaa ja kaikki todella ystävällisiä, ottivat oireet tosissaan, tutkivat ja ottivat testit, myös ylimääräiset tulehdusarvot yms. Suojautumisesta oli huolehdittu hyvin, myös potilaiden, käsidesin ja hengityssuojien ojentajat ja ovien avaajat olivat erikseen, mihinkään ei tarvinnut koskea itse jne. Muita potilaita näin käytävillä vain pari ja vastaanotolle pääsi heti. Pari päivää käynnin jälkeen sain viestin, että mulla ei ole koronaa, ja pian tämän jälkeen oireet katosivat. Uskon että kyseessä oli stressireaktio, vaikka en edes kuvitellut pelkääväni tautia, en kuulu riskiryhmään. Mutta näin voi tosiaan käydä, että pienet oireet herättävät huolen ja pelko synnyttää ja lisää oireita ennestään. Ehdottomasti kannattaa käydä korona-asemalla, jos oireet tuntuvat pahalta ja epäilee koronaa. Yleinen ohje on että kotona kannattaa pysyä, mutta ei se tarkoita etteikö oireita pitäisi ottaa tosissaan tai etteikö vastaanotolle tai sairaaloihin pääsisi. Ja jos kyseessä on korona, pääset ehkä helpommin ja nopeammin sairaalaan, jos hoitoa tarvitset, kun tauti on jo todettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan