Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiettyjen ministereiden puhe kamalaa; huonoa suomen kieltä ja murre paistaa läpi

Vierailija
02.04.2020 |

Tänään Andersonin ja Kososen tiedotustilaisuutta ihmettelin, miksi ministerit eivät kouluttaudu paremmiksi puhujiksi.

Kososen puheesta paistoi todella räikeästi läpi Keski-Suomen murre. Mitä pidemmälle hänen puheensa eteni, sitä pahemmin murre tuli läpi puheessa ja näki, kuinka jännitti ja oli epämukavuusalueella puhuessaan.

Andersson puolestaan ei puhunut kirjakieltä, jota tiedotustilaisuuksissa tulee käyttää. Hän käytti puhekielen sanoja "tää" (tämä), "mä" (minä), jne. Lisäksi haki puhuessaan tukea katseellaan vieressä olevalta Kososelta ja tiedotustilaisuuden järjestäjältä.

Miten nämä ministerit eivät opettele puhumaan yleisölle hallitusti ja itsevarmasti, ilman murretta tai puhekieltä käyttäen?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistänyt saman merkille. Erityisesti andersonin puhe..

Vierailija
2/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh, murteet kuulostaa kivalta ja Li osaa taitavasti ruotsia. Ei valittamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyään murre saa kuulua! Ministeri voi hyvin puhua yleiskieltä omalla murteellaan sopivasti höystettynä. Hehän edustavat Suomen eri alueita.

1960-luvulla ajateltiin, että koulutetun ihmisen puheessa ei murre saa kuulua.

Vierailija
4/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Li ei puhu äidinkieltään kun puhuu suomea.

Vierailija
5/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh. Ei se Kososen murre kamalan selkeästi näköjään ole tullut esiin, koska ei ole keski-Suomesta.

Vierailija
6/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi murteet ei saisi kuulua? Sitten pitää karsia myös kaikki mä ja sä sanat pois. Nekin häiritsee

Vierailija
7/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän enemmistö suomalaisista kuuntele mieluummin puhekieltä kuin kirjakieltä. 

Vierailija
8/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahvaanomaisuus iskee alisuorittajiin, kun näkevät ministerin samanlaisena junttina kuin itse on.

Vierailija
9/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi Marinin kannatus nousee, koska hallituksessa ei ole montaa joiden puheesta saa selvää.

Vierailija
10/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murre XD jatkuvasti saa kuulla Helsingin/Uudenmaan murretta mutta se ei ilmeisesti haittaa?

Vierailija
11/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vikinää Lin puheesta mutta näemmä ei kuule puheesta ettei puhu suomea äidinkielenään. Silloin se kielitaito on jo todella korkea.

Vierailija
12/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sen sijaan ihmettelen aina Anderssonia kuunnellessani, että miten ihmeessä hän on oppinut noin hyvin suomea, kun nuorena hän ei tosiaankaan puhunut noin hyvin...

Vierailija
13/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kirjakieli kuulostaa paremmalta kun sen seassa on myös puhekielen sanoja. Liian voimakas murre ehkä olisi häiritsevämpää. Li Andersson on oppinut suomea puhumaan vasta lähes aikuisiällä, näin hän on itse kertonut. Siihen nähden ihan hyvä, välillä on pieniä kielioppivirheitä mutta paremmin hän suomea puhuu kuin useimmat suomalaiset ruotsia

Vierailija
14/14 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marinia kuuntelee mielellään. Selväsanainen, eikä puhu murretta.

Valitettavasti murteiden vientäjät kuulostavat yksinkertaisilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme