Korona-riski ja etävanhemman tapaaminen
Minulla on viisi lasta. Minä ja kaksi lastani kuulumme riskiryhmään. Sain nuorimman lapsen lääkäriltä ohjeen tehdä kaikkeni, että lapsi säästyisi tartunnalta. Asumme pienessä kaupungissa Uudenmaan ulkopuolella. Kaikki lapseni ovat nyt kotona, itse käyn vain kaupassa ja lasten kanssa ulkoilemme luonnossa.
Suurin huoleni liittyy nuorimman lapsen isään. Isä työskentelee Helsingissä, käy kuntosalilla ja tapaa muita ihmisiä. Nyt hän olisi väen väkisin halunnut lomallaan ottaa tämän meidän yhteisen lapsen luokseen ja samaan aikaan yhden toisen tutun lapsen, joka asuu Uudellamaalla. Tähän sanoin, etten pidä ajatuksesta ja nyt meidän lapsi menee isälleen ensin kahdeksi yöksi ja sitten tämä toinen lapsi tulee kahdeksi yöksi.
Minulle on tärkeää, että lapseni tapaa isäänsä, mutta juuri nyt koen, että isällä on paljon mahdollisia tartuntapaikkoja ja minusta tuntuu, ettei hän suhtaudu tähän tarvittavalla vakavuudella.
Mitä tekisit tässä tilanteessa?
Kommentit (11)
Ei kuulosta hyvältä ajatukselta. Suorastaan vastuuttomalta. Isä voisi olla pari viikkoa ilman kontakteja, niin ehkä sitten lapsi voisi mennä sinne. Jos tähän voi luottaa. Eikä ainakaan sitä tutun lasta sinne samaan aikaan! Toisaalta, jos isä ei ymmärrä tilannetta ja lapsen parasta, niin onko hyvä idea ylipäänsä nyt tavata.
Tuo on tosi hankala juttu.
Mulla sama nyt onneksi ei olla riskiryhmää.
Voisitko soittaa lastenvalvojalle ja kysyä voitko poikkeus tilanteeseen vedoten (lääkäri. Lausunto) kieltää tapaamisen?
Ihan kohtuullista jos mies ei itse halua sitoutua uusiin määräyksiin. Ja tiedän joo, MONET EI HALUA. "Ei koske minua"
Lava jo ruuhkautunut näistä. Tee kaikkesi että
Lapsen normaalielämä häiriintyy ja käytä riskiryhmäläisyyttä uutena lyömäaseena.
Hohhoijaa. Voi osua vielä itseesikin.
Jos kuitenkin joudut teholle niin lapsi tarvitsee isäänsä enemmän kuin koskaan
Noista uusperheille ohjeet. Riskiryhmällä mun mielestä merkitystä
Vasta jos joku tässä
Kuviossa jo joku sairastunut. Ei sillä
Voi alkaa exää kontrolloimaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä voi tästäkin tilanteesta tehdä huoltoriitaan uuden aseen.
Pahoittelen, että tuotan pettymyksen. Meillä ei ole minkäänlaista huoltoriitaa. Ihan hyvässä hengessä on saatu asiat tähän asti hoidettua. Nyt vaan olen oikeasti huolissani, koska jos tehohoitopaikat menevät kortille, lapseni ei ole ensimmäisenä jonossa sitä saamassa. Tästä syystä haluaisin nyt välttää turhia riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen normaalielämä häiriintyy ja käytä riskiryhmäläisyyttä uutena lyömäaseena.
Veikkaan, että isä ei tule jäämään pois töistä siinä tilanteessa. Mutta perheessäni on kyllä kaksi muutakin täysi-ikäistä, jotka lasta tarvittaessa hoitavat.
No, minusta sinun kannattaa nyt pitää pääsi. Kyllähän se kehoitus oli välttää kaikkia kontakteja (paitsi niitä, joita ei voi välttää).
Lähivanhempana sulla on oikeus ja velvollisuus arvioida, onko lapsen turvallista tavata etävanhempaa, ja tarvittaessa olla antamatta tapaamiseen. Tässä tilanteessa kuulostaa siltä, että tapaamisessa on riskejä lapselle. Pyydä lääkäriltä kirjallinen lausunto ja yritä saada mies ymmärtämään, että tartunta voi olla lapselle oikeasti vaarallinen. Tarvittaessa ota yhteyttä paikkakuntasi perheille suunnattuihin sosiaalipalveluihin, sieltä saat lisätukea tilanteeseen.
T: Sossu
Vierailija kirjoitti:
Jos isä kieltäytyy ottamasta vastuuta omasta lapsestaan äidin ollessa teholla siksi, että kiukuttelee jostain äidin päätöksestä, niin tämä käytös on ihan isän omalla vastuulla, ei äidin.
Lisätään tähän nyt vielä, että isä on ”yhteiskunnan kannalta kriittisessä” työpaikassa. Tästäkään syystä ei ole loogista, että hän jäisi kotiin hoitamaan lasta minun sairastuessa, koska samassa osoitteessa asuvat aikuiset (Mieheni ja poikani) pystyvät sen tekemään.
—ap
Juu, kyllä voi tästäkin tilanteesta tehdä huoltoriitaan uuden aseen.