Miksi vauva (kohta 8kk) oksentaa heti kun saa karkeampaa ruokaa?
Moi! Neuvolan täti sanoi pari viikkoa sitten, että nyt voi sitten alkaa antamaan karkeampaa ruokaa kun vauvallamme on jo 2 hammasta alhaalla. No, olen pari kertaa yrittänyt antaa näitä ¤ tai 6 kk ikäisille tarkoitettuja vähän karkeampia soseita (esim. Semperin maissi-perunasose tai se lohi-perunasose).
Joka kerta laatta lentää oikein kunnolla kaaressa ruokalappuun (tai siis jo 4 kertaa), vaikka annan ihan pikkiriikkisen lusikan kärjellä siitä kohtaa purkkia missä on kaikkein vähiten paloja eli melkein sileätä sosetta.
Onko kenelläkään käynyt näin? Mun pitää varmaan odotella vielä karkeampien ruokien kanssa?
Kommentit (5)
Meillä kesti tosi kauan, ennen kuin alkoi karkeat tipahdella. Olin jo aika huolissanikin asiasta.
Oltiin lähempänä vuotta, kun pikku hiljaa alkoi huolia ja oikeastaan vasta nyt, kun ikää on 14kk, nielee mukisematta. Tosin välillä vieläkin sylkee löntit, mutta ei onneksi enää oksenna (paitsi jotain näkkäriä).
Sen tämä pitkä opettelukausi kyllä aiheutti, että lempiruokaa on vieläkin piltti 5kk -soseet (ne kaikkein hienoimmat), sillä vauvan lempiruokahan on se, mitä se on eniten saanut...
Sormiruoka oli meillä paras apu palojen syönnin opetteluun.
Meidän neidillä on tosin ihan pienestä asti ollut tosi herkkä se oksennusrefleksi (7kk:n iässä sairsti rs-viruksen ja oksensi koko ajan yskän takia...)
Reilusti vaan voita leivän päälle, niin kyllä se siitä ,-)
Pojalta lentää kaaressa kaikki vähänkin karkempi. Tytölle saan uppoamaan pari lusikallista ihan hienosti, sitten tulee stoppi. Ipanat on 8,5kk. Hampaita on pojalla 6 ja tytöllä 7. " Neuvolan täti" sanoi, että jotkut on vaan niin herkkäkurkkuisia ja monesti karkeampiin totuttelu sujuu paremmin, kun pääsee itse maistelemaan. Mä olen antanut kuivatettua ruisleipää ja maissinaksuja maisteltaviksi, joiden kanssa oksu ei lennä lainkaan. Mutta enpä aio stressiä ottaa, kahden kanssa kun ei ole aikaa pelailla, joten syötän sitä mikä maistuu (5-6kk piltit menee ja itsetehty). Kaipa he joskus oppivat " ihmisten ruoille" ;)... Kiitos skiptille puurovinkistä :)!
Alkuun soseutin ruuat sauvasekoittimella. Annoin sormiruokaa, jotta oppii nielemään vähän karkeampaakin ruokaa. Sitten soseutin ruuan vaan haarukalla ja nyt kun ikää on 9kk niin syö jo pikkusen paakkusempaakin ruokaa.
Esikoiselle piti kaikki soseuttaa vuoden ikäiseksi saakka.
Aina tuonne yli vuoden ikään saakka. Kun annoin 5-6 kk kotitekoista sosetta tai hiukankaan karkeampaa ruokaa, alkoi kakominen ja useimmiten oksentelu. Kun oli aika siirtyä 8kk-1v soseisiin, ei auttanut muu kun sauvasekoittimella hienontaminen.
Yritimme " treenata" syömistä mm. sormiruoalla ja pikkuhiljaa se siitä vaan lähti.
Ymmärtääkseni tämä johtuu siitä että vauvat oppivat eri aikaan sen miten nielaistaan. Meillä selvästi näki että tyttö " imaisi" ruokansa eikä siis nielaissut saati pureskellut. Näin myös neuvolan täti asian kertoi. Jotkut vauvat osaavat " syödä" jo 5kk ihan oikein.Maltti on valttia tässäkin asiassa, pikkuhiljaa ne kökötkin osataan pureskella. Meillä ikää oli 1v1kk kun tähän päästiin ettei tarvitse soseutella. Nykyisin ei tarvitse edes haarukalla muussata vaan ruoka uppoaa ihan palasina. Ja molemmat menee, kotiruoka tosin jo paremmin.
vauva 7, 5 kk oksentaa karkeammat ruoat pois. Kamalan kuuloista, kun vauvarukka köhii ja puklaa " kökköistä" ruokaansa pois :( Ja kyse on siis aikuisen makuun todella hienojakoisesta ruoasta. Yhtenäkin päivänä keitin porkkanaa ja herne-maissi-paprikaa, soseutin ne sauvasekoittimella ja tarjosin - niin vaan lensivät kaaressa ulos. Kaupan soseista poika sentään suostuu syömään just esim. tota Semperin punakampelajuttua, mutta en voi kuvitellakaan antavani hänelle vielä moneen aikaan niitä 8 kk-> tarkoitettuja soseita.
Meillä se suurin ongelma on oikeastaan se, että kaupan purkkiruuat menee jotenkuten, mutta äidin tekemät ovat liian karkeita. Aargh.
Puuroissakin luulin pitkään olevani loppuelämäni riippuvainen Nutrician äidin tuotteista, mutta onneksi keksi Nallen neljän viljan minuuttivellin, josta saa todella sileätä puuroa. Tulee aika paljon halvemmaksi :)
En osaa antaa sulle oikein hyviä vinkkejä... Ehkä tässä on vain aika, joka auttaa. Ja sitkeästi yrittää tarjota noita karkeampiakin soseita.