Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Muuta maalle jos et kestä ääniä!!!
Ihan oikeesti. Kuka maksaa asunnosta jossa pitää päivät istua korvatulpat päässä? Ei ole meinaa normaalia. Tässäkin keskustelussa välillä huomaa sitä, että jos joku on muuttamassa jonnekkin omakotitaloon tai paritaloon jossa autokatos välissä, tai erillistaloon, niin heti kateellisena maalataan kauhukuvia, että ympärillä on huonoja naapureita tms. Mielummin se riski, kun istua kuulokkeet päässä omassa kodissa.
Aamulla klo 7 heräsin töihin ja heti sain kuunnella yläkerran ukon kusemista. Ai että, nam nam. Kun jäin kesälomalle, niin tälle samalla ukolle tuli kesällä joku vieras jytisyttämään kantapäitä. Oli siinäkin "hermoloma", kun kesäloma alkoi. Pieniä asioita, jotka alkaa ärsyttämään.
Aika suuri ongelma ja haitta ovat ne yleensä naisoletetut, jotka kailottavat päivittäin kerrostalon käytävässä muiden samassa talossa asuvien ihmisten asioita toisilleen. Kun kaksi huonokuuloista keskustelee, on äänen voimakkuus melkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla klo 7 heräsin töihin ja heti sain kuunnella yläkerran ukon kusemista. Ai että, nam nam. Kun jäin kesälomalle, niin tälle samalla ukolle tuli kesällä joku vieras jytisyttämään kantapäitä. Oli siinäkin "hermoloma", kun kesäloma alkoi. Pieniä asioita, jotka alkaa ärsyttämään.
Ja nyt paskannetaan yläkerrassa. Ei hyvä päivä, ihan oikeesti. Maksan vuokraa tästä 630 euroa kk. Täällä korvessa saisi jo omakotitalon tuolla hinnalla vuokralle. Kovasti etsin, mutta ei ole tervettä taloa löytynyt. Nyt löytyi hiukan kalliimpi hintaa 890 euroa kk vuokra. Taidan ottaa tuon jos muuten siisti. Alkaa nämä ulosteäänet jo oksettaan. Ja ylipäätäänsä kaikki kolahdukset, eilenkin illalla 22 aikaan alettiin lotraan suihkussa, kun ite olisin halunnut mennä jo nukkumaan. Koko päivä aikaa käydä suihkussa, mutta yöllä sinne mennään. -sama
yöllä heräsin kun naapurin kusen ruikkimiseen, luri luri vain kuuluui, aamulla väsytti kun katkonaista unta takana
Mielenosoituksellista paiskomista! Ihan kun saisivat itse vain metelöidä ja omistaa koko rapun.
Jonkunlaiset kauhunaapurit. Toivottavasti lähtevät nopeasti veks.
Mulle seinien resonointi on uusi juttu, surinaa vain kuuluu kun naapurissa jutellaan. Tosi ärsyttävää surinaa. Mistä se aiheutuu, rakenteistako? Kantavista rakenteista, kuten yhteinen seinä?
Täällä kans on alettu paiskomaan ovia, jopa makkarin tai vessan ovea. Ennen ei kuulunut, mutta nyt kuuluu. Ihmiset on outoja.
Lapsena asuin omakotitalossa ja oli kauheaa muuttaa ensimmäisen kerran kerrostaloon. Ihmisten itsekkyys on tullut kyllä tutuksi ja ihmis viha on noussut.
Luoja anna minulle edes kerran aamuvirkku naapuri. Edes kerran elämässä, nyt 53vee.
Kumpikin naapurini menee nukkumaan kolmelta yöllä. Herään siihen kolisteluun usein. Eivät käy töissä.
Itse nousen aina seitsemän-kahdeksan aikaan. Mulla on naapurien kanssa aina noin neljä tuntia yhteistä uniaikaa.
Onko enää olemassa ihmisiä jotka menevät nukkumaan ennen puoltayötä?
Kun vertaa 70-lukuun, niin ihmisten vuorokausirytmi on täysin lähtenyt lapasesta, aivan eri maailmasta.
kun vuorkia korotettiin pikkuhiljaa 800e tonniin kuussa, niin ajattelin että en jaksa enää huutaa perheelle metelistä. Antaa kolista ja metelöidä koko rahan edestä. Se että maksetaan tonni vuokrasta ja eletään kuin hiiret ei passaa mekäläiselle.
Kun hintaa tulee lisää niin vapaudet lisääntyy. Me maksetaan myös metelöinnin vapaudesta.
Pyytäköön naapurit taloyhtiöltä äänieristeet kotiinsa. Valituksia on tullut ja on tultu ovellekin ihan aika ikävään äänensävyyn änisemään. Hetken kuunnellut ja todennut että kukas te olette ja otetaan uudestaan. Suljen oven naaman edestä kiinni ja avaan sen ja esittelen itseni ja kysyn kuka tämä on ja asiansa. Jos äänensävy on sellainen että haastaa tyyliin tappeluun. Niin kysyn että haluuako mennä tohon pihalle keskustelemaan kun äänensävy on niin aggressiviinen vai oliko viikonlopuksi muuta suunnitelmaa. Mullahan ei ole oikein mitään erikoista, voin lähteä pihalle painimaan tarvittaessa. Avaan oven aina paidattomana että lihakset näkyy selvästi. Kolina kuuluu varmasti penkkipunnerruslaitteesta ja muista painoista.
Kun keskustelu ei etene mihinkään, niin totean että nykyisillä hinnoilla hänellä on varmasit oikeus hankkia eristeet kämppäänsä kun valittaa ylemmälle taholle. Lapsiperheenä me olemme täydellisessa suojeluksessa ja olemme ns. elämän ääniä. Aika hiljaista on ollut tän jälkeen. Nuorempana olisin varmasti ollut hissukseen ja pyydellyt anteeksi, mutta melkein viisikymppisenä pitää ottaa tila haltuun ja olla the BOSS. Suojelen mun perhettäni ja ymmärrätte varmaan mun näkökannan tähän juttuun nimeltä kerrostalometeli ja hinta mikä siitä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Luoja anna minulle edes kerran aamuvirkku naapuri. Edes kerran elämässä, nyt 53vee.
Kumpikin naapurini menee nukkumaan kolmelta yöllä. Herään siihen kolisteluun usein. Eivät käy töissä.
Itse nousen aina seitsemän-kahdeksan aikaan. Mulla on naapurien kanssa aina noin neljä tuntia yhteistä uniaikaa.
Onko enää olemassa ihmisiä jotka menevät nukkumaan ennen puoltayötä?
Kun vertaa 70-lukuun, niin ihmisten vuorokausirytmi on täysin lähtenyt lapasesta, aivan eri maailmasta.
Oletko kysynyt että käykö töissä?
Nykyään monet on töissä kotoa käsin tai tekevät erikoista vuoroa. Minäkin olen hälyytystilassa ja odottelen milloin pitää lähteä hommin passissa. Toi on aika yleistä että vedotaan siihen että ovat työttömiä ja sivuhaarana vedetään sellainen ajatus etteivät ole niin arvokkaita ihmisinä ja heidän pitää totella sua. Sekin on väärin. Työttömiä tai ei. He maksavat vuokran ja ovat ihan yhtä tasa-arvoisia asukkaita kuin sinä olet. Onko tämä tältä erää selvä sulle?
Ei täällä ainakaan. Kärsivällisyys ihan loppu. Maksan ihan hiivatisti tästä asunnosta, ja nykyään musiikki jytää lähes joka päivä!
Naapurini välillä hakkaa seinää, että toinen naapuri lopettaisi metelöimisen, mutta ei tehoa. Silti kuulemma muut kuin minä ei ole valittanut.
Asun 30 vuotta vanhassa kerrostalossa. Tämä oli ensimmäisiä taloja tällä kulmalla, joten sain seurata kerrostalojen rakentamisia. Ne rakensi yhtä lukuunottamatta sama firma. Se yksi käytti lähimain puolta enemmän materiaalia talon runkoon. Tämä toinen rakensi kuin lego-taloja. Betonilaatasta 4x seinä ja kansi valettiin siihen päälle. Pieraisukin kuuluu naapureille, ole siinä hiljaa. Jos menee parvekkeelle, niin saa vaivatta selvän, mtä naapurissa puhutaan. Yöaikaan yritän todella välttää ääniä, mutta päivällä elän normaalisti.
Naapurissa ilmeisesti pelikonsoli, joka tärisee päällä ollessaan.
Naapurissani kuului tuollaista surinaa ja tajusin sitten mistä johtuu ja laitoin lapun naapurille, joka siirsi pleikkarinsa paikkaan, missä ei täristänyt enää rakenteita.
Kamalaa sitä oli kuunnella, kun himopelaaja pelas aamusta yöhön...
Wc äänet ovat kamalaa kuunnella.
Se lorina ja pökäleiden äänet on oksettavia kuulla!!
Kiva syödä aamupalaa, kun yläkerrassa ripuloidaan.
Huutamalla puhuva nainen myös naapurissa, joka ihan oikeasti kimittää ja ulisee tosi kovaa puhuessaan 😵💫💩
Lisänä kerrostaloasumisen nautintoon lutikat leviää kämpästä toiseen rappukäytävien välityksellä ja piiloutuvat pistorasioiden koloihin ja listojen taakse.
IS:Yhdestä asunnosta levinneestä lutikkalaumasta tuli taloyhtiölle vuosien piina ja omistajille iso lasku
Sadat lutikat valloittivat helsinkiläisen kerrostaloasunnon ja niistä tuli vuosikausiksi riesa taloyhtiölle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006498898.html
Hs: Puoli vuotta ne ovat kupanneet minua joka yö Helsinkiä piinaa sitkeä ludeongelma
Tuholaisten alkuperää on vaikea todentaa, minkä vuoksi on järkevää, että talo- tai vuokranantajayhtiöt maksavat tuholaistorjunnan, asiantuntijat sanovat.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009329721.html
Ludeongelma pahenee Pirkanmaalla Torjunta-alan yrittäjä varoittaa virheestä, jota ei kannata tehdä: Voi levitä naapuriasunnosta toiseen
https://www.yrittajat.fi/uutiset/ludeongelma-pahenee-pirkanmaalla-torju…
Kolinoilta ei oikeastaan voi edes suojautua jos talossa on huono äänieristys, pitäisi varmaan olla peltarit joiden alla korvatulpat. Onhan nää vastamelukuulokkeet ihan ok muuten, mutta kyllä näidenkin läpi kuuluu välillä naapurin huutopuhe.