Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?

Vierailija
18.03.2020 |

Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?

Kommentit (7839)

Vierailija
5501/7839 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi huonoja kokemuksia kerrostalosta, nyt meinasin muuttaa paritaloon jossa autokatos välissä. En kuitenkaan tuohonkaan uskaltanut muuttaa, koska autokatos välissä, niin kai tällä huonolla tuurilla äänet olisi jotenkin kantautunut asuntooni, vaikka periaatteessa yhteisiä seiniä ei olisi ollut. Olisi ollut turhan kallis vuokra 900 euroa kuukaudessa, jos asunto olisikin ollut sitten huono. Olisi ärsyttänyt maksaa vuokraa 900 euroa kuukaudessa jos asuntoon olisi äänet kuulunu naapurista. Nyt hiukan kaduttaa, kun en muuttanut. Jatkan siis asunnon etsintää, niin kauan kunnes löydän järkevän omakotitalon.

Vierailija
5502/7839 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa eletään normaalisti, niin kuin muuallakin, poikkeuksena hiljainen aika, silloin tulee välttää aiheuttamasta turhaa melua. Ne ihmiset joille ei kerrostaloelämä sovi, muuttavat johonkin muualle. Kun elämme yhdessä, niin muidenkin ääniä tulee sietää, vaikka itse olisi hiirenhiljaa. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Itse olen hiljainen, mutta ymmärrän, että kaikki eivät ole ja joillain on myös lapsia. Jos minua tämä ottaisi aivoon, muuttaisin johonkin missä ei ota. Koska te älykääpiöt ymmärrätte, että ainoa ihminen jota voitte muuttaa, on jokainen itse. Jos ei kykene sopeutumaan, niin sitten myöntää oman vajavaisuutensa ja muuttaa. Ei normaalin elämisen ääniä tarvitse kenenkään kotonaan varoa ja häiriköintiin puuttumiseen on keinot määritelty laeissa ja asetuksissa. Valittaminen tulisi sanktioida.

Ainiin olikin, unohdin että omakotitalon voi jokainen ostaa tuosta noin vaan jos ei kerrostalo kiinnosta. Kiitos viisaista sanoista!

Ei ehkä jokainen, mutta me älykkäämmät kyllä.

Siksi näissä kolhooseissa asuukin heikkolahjaisimmat turhanruikuttajat, jotka vain kyttäävät muiden elämää ja varsinkin aiheuttamia ääniä, jotta saisivat syyn päteä tekemällä valituksia. Jos olisivat edes suurinpiirtein normaaleja, tämä ruikutus olisi paljon vähäisempää, eikä tässä ketjussakaan olisi satoja sivuja tätä paskaa.

Mölyapinalle on selvästikin aikoinaan joku joutunut valittamaan ja se on jäänyt pahasti kaivelemaan. 😂

Eli samat harhat vaan jatkuu! Kummallista, että nämä kaikista heikkolahjaisimmat kuvittelevat pystyvänsä päättelemään asioita muista kirjoittajista.

Onneksi olen asunut aina omakotitalossa, niin ei tarvitse, eikä ole tarvinnut olla sinunlaisten mieleltään sairaiden kanssa tekemisissä.

Et sinäkään ihan terve taida olla, kun tunnet pakottavaa tarvetta mölistä täällä typeriä asiasta joka ei sinua (muka) millään tavalla kosketa. Pehmustetussa huoneessa sinä olet tainnut aina asua.

On nämä kyllä sairaita😱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5503/7839 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantapää kävelijät asuu vissiin aina kerrostaloissa? Vanhassa ok talossa ei tuollaisia ääniä kuulu vaikka teinien huoneet yläkerrassa ja kavereita käy paljon. En ole koskaan kuullut omienkaan kaverien kantapääkävelyä. Ehkä minua ei äänet häiritse, naapuritalon mies kysyi pihalla! onko ukonilma kun teinit kirmasivat rappuja alas, itse en kiinnittänyt asiaan suurta huomiota, totesin vaan että lapset lähtee ulos.

Sinulla taitaa olla kuulo alentunut, jos naapuritalon asukkaita häiritsee teiltä kantautuva meteli etkä itse huomaa sitä. En ole kyllä koskaan kuullut, että omakotitalosta toiseen voi äänet häiritä. Paitsi eräässä talossa rouva kuvittelee muiden pitävän laulustaan, kun aina on kaikki ikkunat ja ovet apposen auki, kun rouva päästelee lauluaan niin kovaa kuin pystyy.

Olen huomannut, että kovin itkuisten taaperoiden äidit puhuvat huutaen vaikkei lasta olisi lähimaillakaan. Siis tarkoitan huutoitkua emmähaluuuuuuuu.

Vierailija
5504/7839 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas se kivaa taas viettää lauantaita, kun yläkerran hullu kolistelee tällöin normaalia enemmän. On nyt jo 6-tuntia putkeen paukutellut - kolistellut jotain kovaa ja vielä muutaman minuutin välein. Jos olet naapurini ja luet tätä, niin voisit jo lopettaa sen metelöinnin! Mitä oikein edes teet? Ei voi yksiössä noin monta tuntii siivota, joten lopeta se kattoni hakkaaminen!

Naapurien häiritseminen hiljaisuuden ulkopuolellakin on  muuten sääntöjen vastaista, jos se on tarpeeksi häiritsevää ja toistuvaa!

Vierailija
5505/7839 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Kohta kirjoitti:

Itse muutin aikanaan kerrostaloon lukien ensin järjestyssäännöt. Uskoin niitä, vaikka nykyinen käsitys onkin, että tuo on tyhjä paperi, jolla ei ole mitään tekemistä lain kanssa. Kerrostalossa voi virallisesti tehdä milloin tahansa ihan mitä tahansa. On turha terveysviranomaisten puhua tarvittavasta kahdeksan tunnin yöunesta, jos naapurin smoothi-kone herättää sinut unesta ennen aikojaan. Tämä on vaan elämää. Itse en sietänyt sitä ja muutin paritaloon, jossa nyt kymmenen vuotta naapurini elää miten haluaa, mutta on säädellyt omaa elämääni. Yhtenä esimerkkinä olkoon ulkovaraston ovi, joka turpoaa kuumasta niin, että se menee kiinni vain paukutuksella. Mutta naapurini on sitä mieltä, että paukutus häiritsee häntä ja niin on ollut ovi useampana kesänä aina auki. Jos tulisi varkaita, ilmeisesti naapurini sitten korvaa menetykset. Tuskinpahan vain. Ja tuo naapuri tuoksahtaa myös myrkkytynnyriltä ja estää mun pihalla olon. No, yksinäisenä naisena omakotitaloon muutto ei ole mahdollista, niin pakko kestää edes tämä. Onneksi mun naapuri on joskus poissa, joten silloin on kuin omakotitalossa.

Ei pitäisi olla iso eikä kallis homma hankkia kunnon ovi. Se maksaa kenen rojuja siellä on.

Taloyhtiö maksaa. Varmaan riittää oven höyläys niistä kohdista, mistä jumittuaa. Kysäise isännöitsijältä neuvoja. Älä kärsi turhasta. Tulee vaan stressiä, joka haittaa asumista.

Vierailija
5506/7839 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompa outoa että ihmiset käy vessassa 🤣 ongelmat ne kullakin..

Kukaan niin väittänyt😒🙄

Mutta sinä varmasti nauttisit kuunnella mun yläkerran asukkaan pas. kantamis ääniä ja kusen lorinaa ruokapöydässä istuessasi.

Sori mut mä en halua kuunnella kenenkään n vessaääniä kotonani! 👿

Vierailija
5507/7839 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaukana ovat ne ajat, kun vanhemmat opettivat lapsiaan käyttäytymään kunnolla ja naapurit huomioon ottaen kerrostalossa. Järkyttävää rääkymistä ja töminää päivästä toiseen, ei mitään mahdollisuutta rentoutua omassa kodissa.

Tuttavaperhe asuu suuressa omakotitalossa maalla. Silti opettavat lapsilleen, että sisällä ei ylenmäärin riehuta, ei juosta eikä pompita, vaan vauhdikkaimmat leikit leikitään ulkona. Sitten on kerrostaloasujia, joilla ei ole mitään vastaavia periaatteita, vaan tasajalkaa pomppiminen kerrostalossa vaikka keskellä yötä kijunnan säestämänä "kuuluu normaaliin elämään".

Kotona pomppiessa on monta vaaratilannetta loukata itsensä pahasti. Sama juoksemisen kanssa. Sille on täysin järkisyyt, miksi levottomat lapset pitää päästää ulos purkamaan energiaansa. Tietenkään naapureiden asumisrauhaa unohtamatta.

Kotona rauhallisuuden opettaminen pitää aloittaa heti, kun osaavat kävellä ja juosta. Onko kyseessä vanhempien laiskuus? Eikö lapsilla ole kavereita, joiden kanssa vaikka pelata jotain. Kesällä esim. sulkapallo on lapsille mieluisaa ja kehittää kehon koordinaatiota ja tasapainoa. Voihan heille järkätä kilpailutkin ja palkinnon tietty saavat kaikki osallistujat. Vaikka jäätelöt ja mehua.

Talvella hiihto ja luisteleminen tai jääkiekko. Vaikka ihan mäen lasku pulkalla tai mustalla roskasäkillä. Halpaa ja hyödyllistä. Mäelle pitää aina kivuta, jos aikoo nauttia laskemisesta. Ihan mikä mieluista on. Ulkoilma on terveellistä huom! myös aikuisille. Siellä ne mahdolliset ylimääräiset kilot karisee kuin huomaamatta eikä pääse kiloja kertymään. Kotona sitten syödään vain sen verran, että nälkä lähtee. Ei mitään jatkuvaa mässäilyä palkinnoksi liikunnalle. Pian huomaatte, ettei edes tee mieli mässäillä ja rahaa säästyy. Vaikka hernaria ja jälkkäriksi kaakaota ja lättyjä tai pullaa 1/nuppi.

En tietenkään oletan, että kaikki ovat ylipainoisia. Ei missään nimessä. Sen kyllä huomaa koko perheen ulkomuodosta, onko liikunta mieluista.

Vierailija
5508/7839 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa hiljaisuutta on parasta muuttaa omakotitaloon.

Ihmettelen miksi kaikki sääntöniilot ja kontrolliliisat änkeytyvät kerrostaloihin pilaamaan ihmisten normaalin elämän.

Ei ei ja ei!! Metelöitsijät muuttakoot omakotitaloon. Kerrostaloihin ei vaan muuteta takki auki, täs tulen minä ja mun säännöt. Muut painukoot korpeen omakotitaloon. Kerrostaloissa on pakko olla säännöt ja niitä tulee noudattaa tai pian vuokralainen saa muuttaa valitusten ja huomautusten kera.

Vierailija
5509/7839 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klop klop klop klop. Klop klop. Klop klop klopklopklopklop klop.

Terveisin kengät omistava yläkertalainen

Minua ja muita häiriköi uusi vuokralaispariskunta. En kerro miten, koska tunnistaisivat minut ja kostaisivat taas mitä garmeimmalla tavalla. Omistan oikeat hollannikkaat, jotka ostettu Hollannista aikoinaan. Kun saan heistä tarpeeksi, ajattelin laittaa hollannikkaat (puukengät kokonaan puuta) ja tanssia säännöllisesti letkajenkkaa muutaman tunnin. Varsinkin illalla. Saahan näköjään normaaliin elämään kuuluvaa ääntä pitää milloin vaan. Oikeastaan voisin vaihtaa aamu/iltatossut hollannikkaisiin. Ovat muuten todella mukavat jalassa.

Vierailija
5510/7839 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kekkosen aikaan siinä lapsikin oppi äkkiä vuorokausirytmin, kun äiti alkoi joka sunnuntaiaamu raivosiivota seitsemältä. Imuri kolahteli sängyn alla. Matot pihalle ja tamppaus, isä laittoi radion kovalle ja piipun palamaan, merisää.

Sunnuntaisin ei siivottu koskaan vaan se oli viikon ainoa lepopäivä. Kekkosenkin aikana. Silloin ei todellakaan edes ajateltu häiritä naapureita mattojen tamppaamisella yms. metelillä. Edes kavereiden kanssa ei saanut mennä ulos ennenkuin kirkonmenot olivat ohi ja klo yli 12. Sama pätee vieläkin. Kukaan ei tamppaa mattoja tai raivosiivoa sunnuntaisin.

Kekkosen aikaan työviikko oli kuusipäiväinen. Lähinaapureiden kanssa tilattiin viikon ruoat kaupasta ja kauppias itse jakoi ne taloihin. Toki arkena piti hakea jotain täydennystä.

Äidilläni oli vaikea pölyallergia ja jatkuva nuha sekä astma. Meillä kävi siivooja kerran viikossa, ei kuulemma ollut kallis, kun naapurit käyttivät samaa siivoojaa. Hänellekin mukavampaa, kun ei ollut siirtymistä kohteisiin muuta kuin vieressä sijaitsevaan omakotitaloon. Siivous suoritettiin arkipäivänä.

Vierailija
5511/7839 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ja muita häiriköi uusi vuokralaispariskunta. En kerro miten, koska tunnistaisivat minut ja kostaisivat taas mitä garmeimmalla tavalla. Omistan oikeat hollannikkaat, jotka ostettu Hollannista aikoinaan. Kun saan heistä tarpeeksi, ajattelin laittaa hollannikkaat (puukengät kokonaan puuta) ja tanssia säännöllisesti letkajenkkaa muutaman tunnin. Varsinkin illalla. Saahan näköjään normaaliin elämään kuuluvaa ääntä pitää milloin vaan. Oikeastaan voisin vaihtaa aamu/iltatossut hollannikkaisiin. Ovat muuten todella mukavat jalassa.

Mulla tapana vetää riverdancea puukengillä.

Alakerran kahvakuula, kantapää tömistelijöille vähän iloa, valoa ja ääniä.

Vierailija
5512/7839 |
25.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tapana vetää riverdancea puukengillä.

Alakerran kahvakuula, kantapää tömistelijöille vähän iloa, valoa ja ääniä.

Sinulla on hyvä sydän 😁

Vierailija
5513/7839 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään uutisissa oli maininta, että omakotitalossa haluaa asua yli puolet. Miksiköhän, ei kukaan täysi päinen halua maksaa siitä, että yläkerrassa hakataan kinttuja lattiaan kuin joku hullu tai maksaa siitä, että pitää aamiaispöydässä kuunnella naapurin vessa ääniä.

- Omakotitaloa etsivä

Vierailija
5514/7839 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään uutisissa oli maininta, että omakotitalossa haluaa asua yli puolet. Miksiköhän, ei kukaan täysi päinen halua maksaa siitä, että yläkerrassa hakataan kinttuja lattiaan kuin joku hullu tai maksaa siitä, että pitää aamiaispöydässä kuunnella naapurin vessa ääniä.

- Omakotitaloa etsivä

Siksi, ettei halua työleiriä. Jää kummasti enemmän vapaa-aikaa, kun ei ole sitä omakotitaloksi kutsuttua työleiriä. Asuin ennen omakotitalossa ja halusin muuttaa kerrostaloon. Asun ylimmässä kerroksessa ja hiljaisessa talossa. Talo myös hyvällä alueella, joten ei järjestyshäiriöitä. Jää paljon enemmän vapaa-aikaa harrastamiseen. 

Vierailija
5515/7839 |
27.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa se on, kun se kuuluu naapurista samaan tapaan kuin asuttaisiin samassa taloudessa.

Miksi ihmeessä asutte taloissa, joissa on onneton äänenvaimennus. Mä en kuule naapureista mitään. En yhtään mitään.

Vierailija
5516/7839 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ongelmaa rivitalossa.

Portaiden rymistelyä, töminää ja kopsetta lähes joka päivä.

Vilkasta elämää.

Vierailija
5517/7839 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurinlikka senkun jatkuu mesoamistaan arki illat ja yöt,pskalla tuurilla herää vielä ennen kukon pieremää por"o aktiääniin! Kuukauden kestänyt tätä hlvettiä ja meno senkun pahenee,korvatulpista meteli kuuluu läpi,isännöitsijää tai talonyhtiön puheenjohtajaa ei kiinnosta edes muut asukkaat ei reagoi vaikka ihan 100 varmana kuuluu mm seinänaapureille ja alakerran asukkaalle. Voin olla hullu jonkun mielestä mutta osaan erottaa normaalielämisen äänet ja tahallisen infertaalisen melun ja se on just toi jälkimmäinen. Ystäväni luokse joudun suht usein yöpymään mutta sitten mun pskalla tuurilla hänen seinänaapurinsa aloittaa bassonjumbutuksen ja hlvetillisen musiikkiöyhötyksen...on satunnaista mutta sekin häiritsevää.

Vierailija
5518/7839 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa se on, kun se kuuluu naapurista samaan tapaan kuin asuttaisiin samassa taloudessa.

Miksi ihmeessä asutte taloissa, joissa on onneton äänenvaimennus. Mä en kuule naapureista mitään. En yhtään mitään.

Miks ihmeessä kysyt typeriä tollo,miks ihmeessä??

Vierailija
5519/7839 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuutta löytyy hautuumaalta, muualla on eläviä ihmisiä.

Vierailija
5520/7839 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaukana ovat ne ajat, kun vanhemmat opettivat lapsiaan käyttäytymään kunnolla ja naapurit huomioon ottaen kerrostalossa. Järkyttävää rääkymistä ja töminää päivästä toiseen, ei mitään mahdollisuutta rentoutua omassa kodissa.

Tuttavaperhe asuu suuressa omakotitalossa maalla. Silti opettavat lapsilleen, että sisällä ei ylenmäärin riehuta, ei juosta eikä pompita, vaan vauhdikkaimmat leikit leikitään ulkona. Sitten on kerrostaloasujia, joilla ei ole mitään vastaavia periaatteita, vaan tasajalkaa pomppiminen kerrostalossa vaikka keskellä yötä kijunnan säestämänä "kuuluu normaaliin elämään".

Kotona pomppiessa on monta vaaratilannetta loukata itsensä pahasti. Sama juoksemisen kanssa. Sille on täysin järkisyyt, miksi levottomat lapset pitää päästää ulos purkamaan energiaansa. Tietenkään naapureiden asumisrauhaa unohtamatta.

Kotona rauhallisuuden opettaminen pitää aloittaa heti, kun osaavat kävellä ja juosta. Onko kyseessä vanhempien laiskuus? Eikö lapsilla ole kavereita, joiden kanssa vaikka pelata jotain. Kesällä esim. sulkapallo on lapsille mieluisaa ja kehittää kehon koordinaatiota ja tasapainoa. Voihan heille järkätä kilpailutkin ja palkinnon tietty saavat kaikki osallistujat. Vaikka jäätelöt ja mehua.

Talvella hiihto ja luisteleminen tai jääkiekko. Vaikka ihan mäen lasku pulkalla tai mustalla roskasäkillä. Halpaa ja hyödyllistä. Mäelle pitää aina kivuta, jos aikoo nauttia laskemisesta. Ihan mikä mieluista on. Ulkoilma on terveellistä huom! myös aikuisille. Siellä ne mahdolliset ylimääräiset kilot karisee kuin huomaamatta eikä pääse kiloja kertymään. Kotona sitten syödään vain sen verran, että nälkä lähtee. Ei mitään jatkuvaa mässäilyä palkinnoksi liikunnalle. Pian huomaatte, ettei edes tee mieli mässäillä ja rahaa säästyy. Vaikka hernaria ja jälkkäriksi kaakaota ja lättyjä tai pullaa 1/nuppi.

En tietenkään oletan, että kaikki ovat ylipainoisia. Ei missään nimessä. Sen kyllä huomaa koko perheen ulkomuodosta, onko liikunta mieluista.

Sanoin kaverille, että kun meidän lapsi syntyy, niin hän ei sisällä kerrostaloasunnossa juokse eikä rappukäytävässäkään. Edes sen verran voi opettaa käytöstapoja ja muiden ihmisten huomioimista. Kaverini ihmetteli, että kyllähän lasten kuuluu juosta ja leikkiä. Olin suorastaan tyrmistynyt, kun hän ihan tosissaan oli sitä mieltä, että on LAPSEN oikeus juosta ja tömistellä sisätiloissa. Kysyin, että mites niiden kaikkien muiden asukkaiden oikeus kotirauhaan, niin ei sillä kuulemma ole väliä, vain lasta tulee miettiä 😳

Tällaisia täysin ajattelemattomia ihmisiä on olemassa, valitettavasti näköjään yksi hyvistä ystävistäni on tällainen minä ja minun lapsen oikeudet-ihminen. Todella toivon, ettei minusta tule samanlaista lapsen saatuamme.