Lasten koulussa koronaepäily ja karanteeni. Nyt koko perheellä kurkut kipeänä ja mulla jotenkin tosi raskas olo.
Hengittäminen tuntuu jotenkin oudolta, sellainen ihmeellinen outo tunne mitä ei ennen ole ollut mulla. Soitin koronanumeroon ja sieltä neuvottiin vaan pysymään kotona ja vasta äärimmäisessä hädässä olemaan uudelleen yhteydessä.
Ai kiva.
Kommentit (11)
Niin se tuntuu. Lepää. Juo lämmintä. Tuo tunne on normaali, että tuntuu epänormaalille koska korona tuntuu epänormaalille ja siitä tulee hieman paniikki olo, mutta oireet on kyllä ihan flunssan. Sinulla ei ole mitään hätää ja jos tulee oikeasti vakavia hengitysongelmia niin 112 soitto silloin.
Jos ap se nyt on koronaa, niin eikö se ole hyvä, jos sairastat sen pois nyt? Ei tarvitse puolta vuotta kökkiä kotona ja odottaa, koska tauti mahdollisesti tulee, jos on tullakseen.
Koronavirukseen liittyy olennaisesti kuume, kuiva yskä ja väsymys. Mikäli näitä oireita ei esiinny, vaan oireet viittaavat enemmän flunssan/nuhan suuntaan (nenä, kurkkuvaivat, käheys, jne), ei ole suurta perustetta epäillä koronaa.
On hyvä muistaa, että nyt on kevät ja paljon muitakin tauteja on liikkeellä kuin korona. Nekin tarttuvat ihmisestä toiseen.
Eipä auta sairastaminen, koska immuniteettia ei tule. Tutkimusten mukaan seuraava infektoituminen on edeltävää vakavampi.
Niin ja kun kuume nousee niin se on vaan hyvä juttu. Se tarkoittaa että sinun immunipuolustus heräsi taistelemaan ja tekemään viruksen olon sietämättömäksi. Sehän ei kovin lämpimässä myöskään viihdy. Oireita ei kannata pelätä vaan ne on sinun kehosi keino kertoa missä mennään taudin suhteen.
Olkaa kotona ja ottakaa rauhallisesti. Jos vaikeuksia hengittää, soitto hätänumeroon.
Vierailija kirjoitti:
Koronavirukseen liittyy olennaisesti kuume, kuiva yskä ja väsymys. Mikäli näitä oireita ei esiinny, vaan oireet viittaavat enemmän flunssan/nuhan suuntaan (nenä, kurkkuvaivat, käheys, jne), ei ole suurta perustetta epäillä koronaa.
On hyvä muistaa, että nyt on kevät ja paljon muitakin tauteja on liikkeellä kuin korona. Nekin tarttuvat ihmisestä toiseen.
Kyllä siihen kuuluu terveydentilaan nähden epänormaali väsymys. Olin paljon huonommassa kunnossa 38 lämmössä kuin olen ollut 40 asteen kuumeessa jolloin yhä olen myös täysin toimintakykyinen. Nyt en ollut. Se tekee tilanteesta vielä pelottavamman tuntuisen kun ei yhtään ymmärrä miksi oma keho reagoi aivan poikkeavalla tavalla mitä se ei ole ikinä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen kuuluu terveydentilaan nähden epänormaali väsymys. Olin paljon huonommassa kunnossa 38 lämmössä kuin olen ollut 40 asteen kuumeessa jolloin yhä olen myös täysin toimintakykyinen. Nyt en ollut. Se tekee tilanteesta vielä pelottavamman tuntuisen kun ei yhtään ymmärrä miksi oma keho reagoi aivan poikkeavalla tavalla mitä se ei ole ikinä tehnyt.
Olennaisinta on se, tunnetko sen taudin lähtevän keuhkoista, kurkusta vaiko jostain muualta. Sen kyllä tunnistaa, kun se yskiminen sattuu rinnassa (eli keuhkoissa) asti. Tämän lisäksi koronaviruksessa yleensä liittyy (enemmän tai vähemmän) kipuja, muljahduksia tai muita epämiellyttäviä tuntemuksia keskellä rintaa.
Mikäli koet keuhkoperäisiä oireita, voimakasta kuivaa yskää, väsymystä, päänsärkyä, kuumetta ja hengenahdistusta, voi virustesti olla aiheellinen. Kurkkukipu on tässä tapauksessa toissijainen.
Ei niitä testejä tehdä enää kuin sairaalahoitoa vaativille, joten turha miettiä.
Itse olen astmaatikko, joka oireillut torstaista lähtien. Ensin kurkku kipeä, uupumus ja imusolmukkeet kaulalla turvonneet ja kipeät. Nuhaa ei ole ollut missään vaiheessa, ripuli myös vaivannut oireiden alkamisesta asti. Perjantain ja lauantain välisenä yönä meni oireilu suoraan keuhkoputkiin: rutikuiva yskä ja painetta ja kipua rintakehällä, jota en oo koskaan ennen kokenut flunssassa ja vähän raskas hengittää. Älysormus kertoo öisen hengitystiheyden nopeutuneen ja alkuun oli lämmönnousua ja nyt yhtäkkiä suurin peruslämmön tipahdus koko sormuksen puolentoista vuoden mittaushistoriassa.
Nyt ei ole kansalaisille annettu muita pelimerkkejä kuin että jokainen huolehtii itse omista sairastumisistaan ja (minkäänlaista) hoitoa saa vasta, kun hengitys siinä mallissa, että sairaalahoitoa tarvitaan. Tähän on tyydyttävä ja pyrittävä pitämään oma mieliala hyvänä ja rauhallisena, huolehduttava lepäämisestä ja toivottava parasta.
Sitähän ne jankkaa ja liikkuminen oman harkinnan mukaan,levitköön tauti tuntuu olevan asenne.