Selittäkää tyhmälle veden hinta
Asun Helsingissä ja maksan 20€/kk vedestä. Nyt ekaa kertaa ikinä mulla on täällä kämpässä vesimittari, eli käyttö ilmeisesti tasataan vuoden lopussa. Paljonko vettä tuohon 20€/kk sisältyy vai pitääkö nyt alkaa säästää jo rahaa johki yllärilaskuun joka tulee vuoden lopusta? Luulen että käytän aika paljon vettä, mutta paha sanoa kun ei ole mitään mihin verrata.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Varaudu yllärilaskuun ja älä tuhlaa vettä hirveästi. Hankala sitä on itse alkaa mittaamaan kylmän tai lämpimän veden kuutioita.
Paitsi tietysti silloin, jos mittari on asunnossasi. Meillä ei ole.
Sorry, tuolla luki, että mittari on kämpässä. Selvität isännöitsijältä veden hinnat ja seuraat sitä mittaria. Jos vuokrakämppä, niin vuokrasopimuksessa on mainittu asiasta, että pitääkö sinun maksaa tasauslasku.
Normaalilla käytöllä ei pitäisi mitenkään tulla tuota 20 euroa kuukaudessa. Jos olet joka päivä lämpimässä suihkussa puoli tuntia, niin sitten voi tullakin.
Paha sanoa näillä spekseillä. Mitataanko vain kylmän veden määrä? Ja onko laskuun määritetty jokin perusmaksu tms.?
Sen tiedon voi vain taloyhtiön isännöitsijä sinulle antaa. Hitostako minä tiedän, mitä kuluja teidän yhtiö vesimaksulla kattaa? Sehän ei aina ole budjetoitu veden kokonaiskulutus jaettuna asukasmäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Paha sanoa näillä spekseillä. Mitataanko vain kylmän veden määrä? Ja onko laskuun määritetty jokin perusmaksu tms.?
Huoneistoon tulee yleensä sekä kuuma että kylmä käyttövesi. Silloin mittareita on 2. Kuuma vesi voi olla kalliimpaa kuin kylmä, hitostako näiden laskutusperusteita tiedämme kun taloyhtiö ne itse päättää.
-----> kysy isännöitsijältäsi
ei se kylmä vesi paljoa maksa, muutama sentti per kuutiomtri. Lämmin sen sijaan maksaa paljonkin koska sähkölämmitys.
Meidän taloyhtiössä huomaa, kuinka veden kulutus vaihtelee. Tein juuri tasauslaskut. Joillakin vesilasku oli 60€/henkilö/vuosi, joillakin taas yli 400€.
Menee aika lähelle tuota arviolaskua.
Vesi maksaa n. 4€/kuutiolta
muutenkin noi mittarit on persseestä. Mittareita kun pitää olla yleensä olla ainakin 4 per asunto a 200e/mittari ja toinen 1200e asennus per 4v.
Eli 2000e/4v. 500e/v. vesi ei maksanu kuin 20e/kk.. nyt vesi maksaakin 20e/kk plus mittarit toiset 40e/kk.
Tänekkin yritettiin tuoda mittareita kahdesti, mutta kävin läpi laskekemat ja esitin ne noin niin ei niitä kukaan sen jälkeen halunnu enää. Mutta semmoista ne isännöijät ajaa, nauttivat ku saavat kuluttaa asukkaiden rahoja turhaan paskaan. Se niiden oma lisälaskutus ei tunnu yhtä pahalta jos on muutenkin kulut koholla.
Vesi x eur / kuutio
Jätevesi x eur / kuutio
Perusmaksu x eur / kk
Nuo X kohdat sinun pitää kysyä isännöitsijältä. Kuutiot näet mittarista.
Sehän riippuu aivan omasta käytöstäsi, paljonko siihen pariinkymppiin sisältyy vettä. Esim. itsellä kylmä vesi maksaa 3e ja kuuma 6e kuutiolta (kuutio=1000 litraa), mutta sinulla voi toki maksaa enemmän tai vähemmän vesikuutio. Jos käyttää pelkkää kylmää vettä, niin parilla kympillä sitä saa tällä hinnalla kuussa hieman alle 7000 litraa. Kuumaa taas saa hieman alle 3500 litraa. Yleensä käyttö jakautuu normaalisti n. 75% kylmää ja 25% kuumaa, mutta jokaisella on oma tyylinsä lutrata.
Mä niin toivon, että meillekin tulisi tuollainen tasaussysteemi. Olen aivan varma, että me käytetään paljon vähemmän vettä kuin muut pariskunnat tässä talossa. Meillä on uusi vähän vettä käyttävä apk, ei juuri koskaan tiskata käsin. Ei juoksuteta vettä hampaita tai tukkaa pestessä eikä juoda vain jääkylmää hanavettä (jota varten hanaa pitää pitää auki). Joka kerta suihkun yhteydessä laitetaan sauna, mikä tarkoittaa, että suihkussa jaksaa olla lopulta enää sen 2 min, joka hiusten ja kainaloiden pesuun menee, ja suihkun haluaa pitää kylmällä. Me myös olemme mökillä aika usein kesällä, jolloin emme luonnollisesti käytä täällä vettä. Emme juuri ikinä kutsu esim yövieraitakaan.
Naapurit ovat kaikki suurten ikäluokkien ihmisiä, siis sitä ikäluokkaa, kun ei olla niin vanhoja, että olisi pula-ajan peruja totuttu olemaan nuukia, eikä ole vielä nuorena ollut mitään ekovalistusta vaan Suomessa on riittänyt vettä, onhan tämä tuhansien järvien maa. Ovat myös aina kotosalla, ja monilla käy pieniä lapsenlapsia yökylässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä niin toivon, että meillekin tulisi tuollainen tasaussysteemi. Olen aivan varma, että me käytetään paljon vähemmän vettä kuin muut pariskunnat tässä talossa. Meillä on uusi vähän vettä käyttävä apk, ei juuri koskaan tiskata käsin. Ei juoksuteta vettä hampaita tai tukkaa pestessä eikä juoda vain jääkylmää hanavettä (jota varten hanaa pitää pitää auki). Joka kerta suihkun yhteydessä laitetaan sauna, mikä tarkoittaa, että suihkussa jaksaa olla lopulta enää sen 2 min, joka hiusten ja kainaloiden pesuun menee, ja suihkun haluaa pitää kylmällä. Me myös olemme mökillä aika usein kesällä, jolloin emme luonnollisesti käytä täällä vettä. Emme juuri ikinä kutsu esim yövieraitakaan.
Naapurit ovat kaikki suurten ikäluokkien ihmisiä, siis sitä ikäluokkaa, kun ei olla niin vanhoja, että olisi pula-ajan peruja totuttu olemaan nuukia, eikä ole vielä nuorena ollut mitään ekovalistusta vaan Suomessa on riittänyt vettä, onhan tämä tuhansien järvien maa. Ovat myös aina kotosalla, ja monilla käy pieniä lapsenlapsia yökylässä.
Jep. Mulla ja miehellä menee 26e/kk vettä ok-talossa, joten 20e/pää per kk olisi vahvasti liioiteltua kt-kaksiossa, kun otetaan huomioon että meillä , autoa pestään pihalla, mattoja pestään välillä myös, nurtsia ja puskia / omenapuita kastellaan pihalla, kuten myös laatotuksia/terassia jne jotak kt-asunnosta puuttuvat.
Minä maksan 19e/kk ennakkoa ja kerran vuodessa tasaus. Joka kierroksella olen joutunut muutaman kympin maksamaan lisää, vaikka en vettä tuhlaa. Eli kannattaa tosiaan hinta ottaa selville ja seurata itse siitä mittarista, niin ei ainakaan kauheita yllätyksiä pitäisi tulla.
Miksi meidän pitäisi selittää sinulle yhtään mitään? Jos et kykene ihan omatoimisesti ottamaan selville elämisesi kustannuksia, niin mitä se meille kuuluu? Pyydä järjestämään itsesi holhouksen alaiseksi, jos et kykene ihan itse noista perustoimista selviytymään. Tai muuta takaisin äidin helmoihin.
Veden arvon voi kaksiinkertaistaa tekemällä viintä.
Vierailija kirjoitti:
Veden arvon voi kaksiinkertaistaa tekemällä viintä.
Siiinä säästää vesikuluissakin kun tuo alkaa kolisemaan ohtaaan.
Seuraa sitä mittaria vaikak parin viikon ajalta, ota ylös alku ja loppu ja jaa litrat päivillä. Sellainen 150 litraa päivä ei tuota sinulle mitään (merkittävää) yllärilaskua. Jos kulutat tosi vähän, saat palautusta.
Vierailija kirjoitti:
Et siis peseydy kunnolla koskaan? Peset vain kainalot ja hiukset?
Varaudu yllärilaskuun ja älä tuhlaa vettä hirveästi. Hankala sitä on itse alkaa mittaamaan kylmän tai lämpimän veden kuutioita.
Paitsi tietysti silloin, jos mittari on asunnossasi. Meillä ei ole.