Kokemuksia Pohjois-Karjalan KS:stä/Kuopion yo sairaalasta?
Kalastelen synnytyskokemuksia Pohjois-Karjalan keskussairaalasta ja Kuopion yliopistollisesta sairaalasta. Olen kuullut aika paljon ikävää PKKS:n " runnotaan alakautta hinnalla millä hyvänsä" periaatteesta ja harkitsen synnyttämistä toisaalla vaikka se olisikin lähin sairaala. Kaksi tapausta lähipiirissä, jossa pitkittynyt synnytys aihauttanut happivajeen lapselle ja myöhempiä ongelmia. Pelottaa, pelkäänkö turhaan?
Kommentit (3)
Itse olen synnyttänyt esikoisen Joensuussa. Kätilö oli aivan ihana ja kaikki sujui hienosti! Kun synnytykseni tuntui pysähtyvän 4cm kohdalla, sain tipan ja loppu meni todella nopeasti. Nyt odotan kakkosen syntymää hyvillä mielin!
Tuikku rv 37+6
synnytin esikoiseni KYSissä ja lääkäri, kätilöt ja koko henkilökunta olivat ihania ja asiansa osaavia. Synnytyksen jälkeen osastolta myöskin vain pelkkää positiivista palautetta. Ainoa miinus oli vähäinen imetyksen ohjaus, jota kyllä kannattaa vaatia, jos tarve vaatii. Synnyttäisin mieluiten kakkosenkin KYSissä!
Esikoisen synnytin P-KKS:ssa (01/2001) ja kolmannen KYSissä (04/2005) (välissä keskimmäinen kerkesi syntymään Naistenklinikalla.. muuttoja tiuhaan nääs)
Hirmu vaikeeta vertailla kumpaakin.. ei niissä lopulta nyt niin hirmusesti eroa ole, sattuu se synnytys melkolailla yhtäpaljon molemmissa ;)
Ja paljonhan riippuu ihan siitäkin KUKA sattuu kätilöksi. Mulle sattui molemmissa tosi hyvät ja mukavat kätilöt!
Molemmissa paikoissa synnytykset meni ihan ok.
Silleen kyllä eroa oli synnytyksessä, että tämä kolmonen käynnistettiin, ekat tuli " itsestään" .
Imetysohjaus oli mun mielestä molemmissa vähän niin ja näin.. Ehkä joensuussa vähän huonompi, tai ainakin se tuntui siltä, kun oli esikoinen kyseessä ja ei mitään tietoa että mitä pitäs tehä.. (imetys sitten loppuikin parin viikon päästä, mutta syyt siihen on moninaiset..mutta parempi alku OLISI voinut taata pitemmän imetyksen)
Mukavia muistoja on molemmista sairaaloista. Ihan voisin molempia suositella. Kuopio tietysti on tuoreemmassa muistissa, mutta ehkä se myös oli himpun verran kivempi paikka.
Niin, se muuten on erona, että sit osastolla KYS:ssä oltiin kahden hengen huoneissa, kun taas P-KKS:ssa on pitkälti neljän hengen huoneita. Nähtävästi myös kahden ja yhden(?) hengen huoneita on, mutta vissiin noita 4h enemmän. Tosin Joensuussa oli myös niitä perhehuoneita muutama, Kuopiosta en muista että oliko, kun en olisi niihin muutenkaan mennyt.