Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys "kaasuvalottamisesta"

Vierailija
03.03.2020 |

Jos et tiedä mitä termi tarkoittaa, katso googlesta. En nyt jaksa ruveta siitä luennoimaan.
Tyypillisissä esimerkeissä kaasuvalottaminen on laskelmoitua, kaasuvalottaja pyrkii tietoisesti saada kohteen epäilemään omia havaintojaan ja lopulta omaa mielenterveyttään.
Onko kaasuvalottaminen määritelmällisesti aina tietoista toimintaa vai voiko se olla tahatonta? Esim. jos se kaasuvalottaja ei itsekään ole ihan perillä siitä mikä on totta ja mikä ei ja tavallaan vetää kohteenkin mukaan siihen todellisuuden epäilemiseen?
Mulla oli menneisyydessä tuttava, joka toimi noin. Jotkut sanoi, että hän oli narsisti, jotkut taas että hän oli jollain muulla tavalla mt-ongelmainen. Itse olin jälkimmäistä mieltä, mutta nyt aloin pohtia, voisiko narsistinen käyttäytyminen olla henkilöltä itseltään tahatonta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllei

Vierailija
2/8 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä Maria ja kaikki tallin eläimet.

Se. Ei. Ole. Mitään. V1tün. Kaasuvalottamista. Vaan. Kyseenalaistamista.

Ihan selvällä suomen kielellä. Siis kyseenalaistamista. Ei kaasuvalottamista. Eikä noudattele hyvää keskustelutapaa aloittaa keskustelua omalla, keksityllä (kököllä) suomenkielisellä termillä, jota ei sitten itse jaksa kuitenkaan selittää. Selitä nyt, kun kerran aloitit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Kaikki ihmiset ei harrasta minkään sortin itsetutkiskelua välttämättä koskaan.

Vierailija
4/8 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvox kirjoitti:

Ihan selvällä suomen kielellä. Siis kyseenalaistamista. Ei kaasuvalottamista. Eikä noudattele hyvää keskustelutapaa aloittaa keskustelua omalla, keksityllä (kököllä) suomenkielisellä termillä, jota ei sitten itse jaksa kuitenkaan selittää. Selitä nyt, kun kerran aloitit.

Siinä olet oikeassa että kaikkea ei pidä alkaa suomentamaan. Sen sijaan kyseenalaistan onko tuo sinun vaihtoehto yhtään sen parempi.

Vierailija
5/8 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että se on aina tietoista. Se on vallankäyttöä toista ihmistä kohtaan, jolla kyseenalaistetaan toisen ihmisen oma ajattelu ja arvo.

Olen oppinut tunnistamaan näitä tyyppejä omassa elämässäni, ja se tapa miten reagoin pelailuun on elämästäni poistaminen.

Toisaalta tuo on imartelevaa. Itse en ole niin kiinnostunut muista ihmisistä että jaksaisin alkaa pelailla heillä. Uskon itseeni :)

Tuohon kannattaa kyllä perehtyä niin oppii tunnistamaan ko. tyypit myös työelämässä.

Vierailija
6/8 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvox kirjoitti:

Olisit nyt kuitenkin voinut googlata ennen kommentointia. Kaasuvalottamisessa on pikkasen muustakin kyse, kuin pelkästä kyseenalaistamisesta. Eräs henkisen väkivallan muoto. 

T:eri

Vierailija
7/8 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvox kirjoitti:

Olisit nyt kuitenkin voinut googlata ennen kommentointia. Kaasuvalottamisessa on pikkasen muustakin kyse, kuin pelkästä kyseenalaistamisesta. Eräs henkisen väkivallan muoto. 

T:eri

Eikä ole.

Vierailija
8/8 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tahatonta ole ja kyllä henkilö itse tietää, mikä on totuus.

Se kyllä varmaan vaihtelee, kuinka tietoista ja suunnitelmallista ja tavoitteellista toiminta on. Voi olla, että häiriöinen on ottanut tavoitteekseen murtaa toisen ja pelaa tietoista peliä partaansa naureskellen. Toisaalta hän ehkä vain etenee tilanteesta toiseen tyylillä, joka hänelle on luontainen eikä mieti, mihin se päättyy. Hänelle se saattaa olla normaali tapa, jolla ihmisten kanssa ollaan, eikä hän pohdi sitä enempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä