Miten herkästi noro tarttuu?
Kylässä kävi lapsi, joka oli noin tunnin, lähti pois kun alkoi oksettaa. Kuulin sitten, että perheessä on vatsatautia. Hitto sentään. Lapsi 7v istui pöydän ääressä vastapäätä lastani, piirtelivät. Pyyhin ovenkahvat ja pöydän käsidesillä, kun lähti ja pestiin lapsen kanssa kädet. Kynät tietysti pois käytöstä.
Millainen on riski saada tartunta? Jääkö huoneilmaan jotain, mikä voi tartuttaa myöhemminkin? Vai voidaanko luottaa siihen, ettei tartuntaa saatu?
Asiallisia kommentteja, kiitos.
Kommentit (19)
Jos se tulee, ei siihen kuole. Diabetes lapsen kanssa päivystykseen jos ei neste pysy sisällä. Noro on ärhäkkä, mutta ei välttämättä kestä päivääkään. Vettä vaan juomaksi.
Meillä oli aikoinaan noro. Jokaisella perheenjäsenellä, vaikka ollaan aika neuroottisen tarkkoja vatsatautien yhteydessä.
Eli ymmärtääkseni jos joutuu eritteen kanssa tekemiseen (ripuli tai oksu) niin tartuntaa on normaalioloissa mahdotonta estää.
Mutta ymmärtääkseni tarttuu herkästi myös pinnoilta ja elää pinnoilla ihan käsittämättömän kauanja sitkeesti.
Tauti puhkeaa onneksi nopeasti eli jos olette kaikki vielä huomenna illalla terveitä, niin voit jo alkaa huokaista helpotuksesta.
Suht helposti tarttuu, mutta ei sentään huoneilmasta. Ei pitäisi olla pelkoa.
Herkkää on tarttumaan ikävä kyllä kaikin tavoin, ja mokoma virus elää pinnoilla jopa 2 vko jos hyvin käy. Mutta sinällään ei nyt kannata panikoida, omassa perheessä sairasteltu noroa niin, että vain yksi sairastuu ja muut pysyvät terveenä. Tokihan voi myös olla, että vastustuskykyä teiltä löytyy. Voi jopa parisen vuotta olla vastustuskykyä tiettyyn virukseen. Sehän niissä perskuleissa on, että muuttuilevat yhtä mittaa joten se vastustuskykykin häviää.. Mutta hyvä, että puhdistit paikat jne. Nyt vaan käsipesua ahkerasti ja voi vielä pyyhkiä uudelleen kahvoja jne. Pyyhkeet pesuun. Tsemppiä!
Ei tuo käsidesi siihen auta. Pyyhi kloriitilla huolellisesti kaikki mihin on koskenut.
Kiitos vastanneille. Vähän tässä panikoin, kun on muutakin tärkeää tiedossa, eikä sairautta saisi nyt tulla. Mutta koitan rauhoittua. Tosiaan parissa päivässähän se tauti ilmaantuu, jos on tullakseen.
Ap
Tarttuu kyllä tosi helposti. Olen töissä vanhusten hoivapaikassa ja kaikista varotoimenpiteistä huolimatta noro levisi kaikille asukkaille ja suurimmalle osalle henkilökuntaa. Sairastuin itse ja tartutin koko perheeni, vaikka jynssäsin kloritella kaikki pinnat moneen kertaan.
Virustauti, joka tarttuu äärettömän paljon ärhäkämmin kuin esim. Korona.
Jyväskylässä yksi pazkahousu tartutti yleisellä uimarannalla uimaveden välityksellä satoja ihmisiä.
Epidemia kesti monta viikkoa.
Ripulipotilaan pitää juoda paljon ja syödä kaikkea, mitä mieli tekee. Ei mitään dieettejä. Kuivuminen siinä suurin riski on.
Vierailija kirjoitti:
Tarttuu kyllä tosi helposti. Olen töissä vanhusten hoivapaikassa ja kaikista varotoimenpiteistä huolimatta noro levisi kaikille asukkaille ja suurimmalle osalle henkilökuntaa. Sairastuin itse ja tartutin koko perheeni, vaikka jynssäsin kloritella kaikki pinnat moneen kertaan.
Hoitajat ovatkin fyysisesti tekemisissä potilaiden kanssa, tätä ei voi verrata ns. kotioloissa leviämiseen. Olet ollut siis hoitanut jo sairastuneita, mikä on eri asia kuin se, että tauti ei ole vielä päällä (ei oksentele).
Vierailija kirjoitti:
Virustauti, joka tarttuu äärettömän paljon ärhäkämmin kuin esim. Korona.
Jyväskylässä yksi pazkahousu tartutti yleisellä uimarannalla uimaveden välityksellä satoja ihmisiä.
Epidemia kesti monta viikkoa.
Eritteen kautta just tarttuu, muttei ap:n kuvaamalla tavalla, kun eivät olleet tekemisissä eritteiden kanssa.
Käsidesi ei muuten tapa noroa. Käsien ja pintojen pesu on ainoa, mikä auttaa. Tämän opin, kun olin noroa sairastavan lapseni kanssa sairaalassa. Mutta mulle tai miehelleni se ei tarttunut. Tai toki varmasti se virus meidän elimistössämme oli, mutta emme sairastuneet. Että kait se riippuu yksilöstäkin, tuleeko se tauti vai ei.
Mä muuten kysyin hoitajalta tuolla lasten eristysosastolla, että saavatko he usein näitä tartuntatauteja, ja hän sanoi, että todella harvoin.
Meillä oli kahdella lapsella. Itse en sairastunut, vaikka siivosin oksennuksia ym.
Kurja, mutta nopea tauti.
Maija
Herkästi tarttuu.
Prööööött!
Nyt sen sai kaikki, jotka luki tämän viestin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aikoinaan noro. Jokaisella perheenjäsenellä, vaikka ollaan aika neuroottisen tarkkoja vatsatautien yhteydessä.
Eli ymmärtääkseni jos joutuu eritteen kanssa tekemiseen (ripuli tai oksu) niin tartuntaa on normaalioloissa mahdotonta estää.
Mutta ymmärtääkseni tarttuu herkästi myös pinnoilta ja elää pinnoilla ihan käsittämättömän kauanja sitkeesti.
Tauti puhkeaa onneksi nopeasti eli jos olette kaikki vielä huomenna illalla terveitä, niin voit jo alkaa huokaista helpotuksesta.
Itse asiassa noron itämisaika on pidempi... eli voi tulla vasta kolmen-neljänkin päivän kuluttua. Nimim. kokemusta on
Nyt on sapovirusta liikkeellä. Eli se on noron lievempi muoto. Mutta tosiaan norovirus elää kauan pinnoilla ja leviää myös pisaratartuntana. Käsidesi ei tapa vaan kunnon käsien pesu saippualla.
Oltiin vuosia sitten 50-v päivillä, ihan tavalliset kahvikutsut. En käynyt vessassa siellä, normaalisti otin kahvia ja kastettavaa pöydästä. Päivänsankarin kättelin. Juhlien jälkeen 90% vieraista oli norossa. Paljastui, että juhlien "passari" (kahvinkeittäjä ja kaatelija), joka oli myös leiponut tarjottavat, oli ollut muutamaa viikkoa aikaisemmin noroviruksen kourissa.. joten tarttuvainen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa noron itämisaika on pidempi... eli voi tulla vasta kolmen-neljänkin päivän kuluttua. Nimim. kokemusta on
Totta! Kaveri sai maanantaina ja seuraava perheenjäsen torstaina ja loput perjantaina. Kävi jokaisen läpi. Meillä eka uhri alkoi oksentamaan perjantaiaamuna ja seuraava maanantai-iltana, seuraava tiistai-iltana ja viimeinen keskiviikkoiltana. Toisaalta hyvä että vähän porrastui!
Toisella lapsellamme on diabetes, siksi tämä pelottaa. Tuli kotiin vasta vierailun jälkeen.
Ap