Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys ompeluihmisille

Vierailija
01.03.2020 |

Rakastan käsitöitä ja toiveena olisi tehdä siitä itselle ammatti. Ompeluihmiset kuitenkin nauttivat tehdä vaatteita itse, mietinkin tässä, että olisitko valmis maksamaan peruskaavasta, jotta saisit vaateista juuri itsellesi sopivan?

Paljon olisit valmis maksamaan tällaisesta palvelusta?

Kysymys ompeluihmisille

Vaihtoehdot

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko kertoa paljon olisitte valmiita maksamaan tällaisesta palvelusta?

Haluaisitteko itse oppia tekemään peruskaavan? Vai mieluummin haluaisit valmiin lopputuloksen itsellesi?

Kiitos vastauksista jo etukäteen. :)

2/16 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on peruskaava ja mitä on kuosittelu ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskaava on se, josta muotoillaan itse kullekin sopiva.

Kuosittelu on esimerkiksi villatakin muotoilua kosteana nuppineulojen avulla alustaan.

Vierailija
4/16 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun viettäisi vaikka puoli päivää jossain opissa tyyli ym. kai näistä maksettaisiin kohtuullisesti, onnea sinulle.

Kokemuksen kautta opittu jonkinlainen ompelutaito, josta ollut hyötyä.

Vierailija
5/16 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskaava on se, josta muotoillaan itse kullekin sopiva.

Kuosittelu on esimerkiksi villatakin muotoilua kosteana nuppineulojen avulla alustaan.

Kuosittelu on valmiin kaavan muokkaaminen omien mittojen mukaan.

Vierailija
6/16 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Mukavaa, että tänne oli tullut vastauksia ja kommentteja. Kiitos niistä. :)

Peruskaava on siis asiakkaan omista mitoista tehty kaava. Kyseessä voi olla puvun peruskaava, jonka avulla voi kuositella (eli muokata siitä haluamansa mallisen) esimerkiksi erilaisia mekkoja, tai yläosia kuten paitoja.

Housun peruskaavalla ja hameen peruskaavalla voi puolestaan tehdä sitten haluamansa kaltaisia housuja tai hameita.

Lisäksi on hihan peruskaava.

Kuosittelusta lisää. Sen avulla voit esimerkiksi tehdä peruskaavasta leveä helmaisen hameen, istuvan yläosan. Voit päättää muotolaskosten paikat minne haluat. Pääntien voit tehdä haluamsi näkököiseksi, venepääntie, vesiputouspääntie ja niin edelleen. Kuosittelu siis tarkoittaa kaavan muokkauksia perusmallista erilaiseksi. Juuri sellaiseksi kun haluat. :) Peruskaava on malliltaan vähän kuten kotelomekko.

Vierailija
7/16 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun viettäisi vaikka puoli päivää jossain opissa tyyli ym. kai näistä maksettaisiin kohtuullisesti, onnea sinulle.

Kokemuksen kautta opittu jonkinlainen ompelutaito, josta ollut hyötyä.

Hyvä idea tuollainen puolipäiväinen opetustuokio. :) Ja kiitos!

Ompelu on mahtava taito. Rakastan sitä! Ja etenkin kaavoilla kikkailua. :)

Vierailija
8/16 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ompeluihminen, niin enkö osaisi tehdä mainitsemasi asiat silloin itsekin?

Ei kai ompelua voi harrastaa ilman kaavoja alunperinkään?

Vai tarkoitatko ompeluihmisellä henkilöä, joka on ommellut suoraa saumaa verhoihin aikaisemmin,

ja haluaa alkaa ommella itse vaatteita?

Olisiko palvelusi jotain, mitä ei voi oppia netistä?

Vierailija
9/16 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kysymys!

Peruskaavan ja kuosittelun tekemiseen on tarjolla kursseja

Tottakai ne maksavat.

Jos vaivautuu ompelemaan, kannattaa hankkia ilman muuta oma peruskaava.

Huonosti istuvia kledjuja saa kaupastakin.

Italialainen peruskaava on paras, mutta sen osaajia on harvassa.

Vierailija
10/16 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Mukavaa, että tänne oli tullut vastauksia ja kommentteja. Kiitos niistä. :)

Peruskaava on siis asiakkaan omista mitoista tehty kaava. Kyseessä voi olla puvun peruskaava, jonka avulla voi kuositella (eli muokata siitä haluamansa mallisen) esimerkiksi erilaisia mekkoja, tai yläosia kuten paitoja.

Housun peruskaavalla ja hameen peruskaavalla voi puolestaan tehdä sitten haluamansa kaltaisia housuja tai hameita.

Kuosittelusta lisää. Sen avulla voit esimerkiksi tehdä peruskaavasta leveä helmaisen hameen, istuvan yläosan. Voit päättää muotolaskosten paikat minne haluat. Pääntien voit tehdä haluamsi näkököiseksi, venepääntie, vesiputouspääntie ja niin edelleen. Kuosittelu siis tarkoittaa kaavan muokkauksia perusmallista erilaiseksi. Juuri sellaiseksi kun haluat. :) Peruskaava on malliltaan vähän kuten kotelomekko.

Kotelomekko, höpöhöpö!

Peruskaava on vartalonmuotoinen sukkapuku.

Jos paino muuttuu 5 kiloa puoleen tai toiseen, on syytä tehdä uusi peruskaava.

Siksi kannattaa mennä kurssille, jossa oppii tekemään itse peruskaavan.

Se on hieman työlästä kaikkine mittojen ottamisineen ja laskukaavoineen, mutta vaivan väärti.

Vierailija
11/16 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin ompeluihminen, niin enkö osaisi tehdä mainitsemasi asiat silloin itsekin?

Ei kai ompelua voi harrastaa ilman kaavoja alunperinkään?

Vai tarkoitatko ompeluihmisellä henkilöä, joka on ommellut suoraa saumaa verhoihin aikaisemmin,

ja haluaa alkaa ommella itse vaatteita?

Olisiko palvelusi jotain, mitä ei voi oppia netistä?

Melko monet harrasteompelijat käyttävät kaavoja, joita saa lehdistä tai kirjoista. Ne eivät ole heille tehtyjä, vaan mitoitettu perinteisille kokoluokille (esim. 34-44). Ei kai meistä kukaan oikein istu juuri tähän.

Itsekin käytin noita tuollaisia kaavoja ennen kuin aloin opiskella alaa. Huomasin suuren eron vaatteet istuvuudessa, kun aloin tehdä haluamiani vaatteita omaan peruskaavaani tukeutuen. :)

Netti on nykyään pullollaan kaiken opettelua, koodaamisesta kokkaamiseen. En voi varmaksi siis sanoa etteikö näitä asioita voisi netistäkin oppia. Peruskaavassa on paljon yksityiskohtia ja laskelmia, joiden kanssa voi mennä mönkään. Ja sitten sovituksen jälkeen tarpeellisten muokkausten teko yksin ilman ammattilaista voi olla haastavaa. Tarjoaisin tukea tähän. Asiakaspalvelua, tukea, neuvoa ja ammattitaitoa voisin tarjota.

Tämä olisi palvelu monen joukossa. Halu olisi auttaa harrasteompelijoita todella tekemään itselleen mitoitettuja asuja, ei jonkun toisen mittoihin. Korjausten teko istuvuuden tavoittteluksi voisi jäädä unholaan.

Vierailija
12/16 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kysymys!

Peruskaavan ja kuosittelun tekemiseen on tarjolla kursseja

Tottakai ne maksavat.

Jos vaivautuu ompelemaan, kannattaa hankkia ilman muuta oma peruskaava.

Huonosti istuvia kledjuja saa kaupastakin.

Italialainen peruskaava on paras, mutta sen osaajia on harvassa.

Tällaisia kursseja toki on jo tarjolla, mutta onko tarvetta niin paljon, että minun kannattaisi tähän lähteä myös mukaan. Sitä pohdin. Tällä hetkellä ompelen oman muun työn ohella asiakkaille vaatteita. He eivät itse osaa ommella, joten teen kaiken alusta loppuun ja se on ihanaa.

Mietin vain, että voisinko tarjota enemmänkin palveluita jatkossa (kuten harrasteompelijoille peruskaavan valmistamista ja kuosittelua) ja mahdollisesti elättää itseni vain tällä. Mietin siis hyppyä täysin ompeluelämään.

Olen samaa mieltä, että jos ompelee itse, niin kaavan olisi hyvä perustua omiin mittoihin eli peruskaavoihin. Ei muihin.

Vierailija
13/16 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotelomekko, höpöhöpö!

Peruskaava on vartalonmuotoinen sukkapuku.

Jos paino muuttuu 5 kiloa puoleen tai toiseen, on syytä tehdä uusi peruskaava.

Siksi kannattaa mennä kurssille, jossa oppii tekemään itse peruskaavan.

Se on hieman työlästä kaikkine mittojen ottamisineen ja laskukaavoineen, mutta vaivan väärti.

Sukkapuku! 😅 Tällaiseltähän peruskaavan proto usein näyttää, kun se tehdään lakanakankaasta.

Vierailija
14/16 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompeluihmisillä tarkoitin siis harrasteompelijoita.

Vierailija
15/16 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä käytän korjausompelupalvelua. Sen pitää olla nopeaa ja edullista. En maksaisi pelkästä kaavoituksesta mitään. Oletan, jos ompelija tekee minulle vaatteeni niin kaavoitus kuuluu samaan. Tajuan, että sen yhden kaavoituksen jälkeen, minulle on helpompi tehdä seuraavat vaatteet.

Ompelijan palvelun pitää olla nopeaa ja hyvää. En ala juoksemaan monessa sovituksessa ja odottamaan vaatteita pitkään. Mielummin vien valmiin hääpuvun muokkaukseen, kuin teetän kokonaan.

Vierailija
16/16 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteen ompelu asiakkaan mittojen mukaan vie aikaa ja vaatii sovituksia. Tässä on nyt vähän vääristynyt se, että ammattitaitoisen käsityöläisyyden pitäisi olla halpaa ja nopeaa. Halpaa ja nopeaa saa pikamuotiketjuista, ja niiden yritysten vastuullisuus onkin sitten toista luokkaa. Harmittaa, että kuluttajien ymmärrys vaatteen hinnasta on niin vääristynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän