Huomioidaanko vanhusten hoitokodeissa yms. jotenkin ns."talon puolesta" asukkaiden syntymä-
Kommentit (17)
Omalla työpaikallani eipä juuri. On niin kiire ja liian vähän henkilökuntaa, että hyvä kun ehtii välttämättömät työt tehdä. Ei ole aikaa mihinkään ylimääräiseen.
Jos tasakymmeniä täyttää niin kyllä juhlitaan. Talo tarjoaa.
Enpä usko. Kirjottivat taululle onnittelut kun menimme isää onnittelemaan, sillon saivat tietää. Jos Sun sukulainen on vähääkin järjissään ja tajuaa että täyttää vuotta niin mene ihmeessä sinne leivoksen kanssa ja kahvitelkaa. Jos sulla siihen mahdollisuus.
Meidän isän hoivakodissa kyllä, joka ikinen syntymäpäivä. Minä olen yleensä ainut lapsi, joka sinne tulee sovittuna päivänä ja yritän sitten haalia sedänkin vaimoineen mukaan. Kun nimittäin se päivänsankari laitetaan omaan pöytäänsä omaistensa kanssa ja muilla on aina pöytä täynnä. Ei meillä.
Ne syntymäpäivät on siellä halvatun laitoksessa henkilökunnalle jopa niin tärkeitä, että viimeksi kun isälle oli kekkerit sovittu lauantai-iltapäivälle, niin hän oli tietämättäni sairastunut vakavasti jo yöllä. Ne hoitajat oikein minulle säälivät, kuinka olivat isää pitäneet pyörätuolissa istumassa väkisin koko päivän meitä vähäisiä vieraita odottamassa. Siellä hän tosiaan nukkuikin pää alaspäin pyörätuolissa meitä odottamassa. Ei tilattu aikaa päivysykseen vasta kuin sitten kun hän oli jotenkin kakkunsa saanut alas. Sitä ennen yksinhoitaja vielä oli järjestänyt minulle yksityisen hiillostuksen, miten varmaan olen edellispäivänä antanut liian monta suklaakonvehtia ja siksi on nyt sitten naama toisella kirkkaankeltainen.
Eli kyllä: Syntymäpäiviä tosiaan juhlitaan, vaikka hampaat irvessä ja vähäisten vieraiden katsoessa kauhuissaan vierestä. Turha kai sanoakaan, ettei isäni ole siinä kunnossa, että itse näitäkään juhlia olisi puolta tuntia pitempään muistanut. Ikävä kyllä vieraat muistavat.
Ja jos joku nyt ihmettelee, niin neljästä suklaakonvehdista ei ollut tullut naama keltaiseksi. Oli todennäköisesti sappikivet.
joo ja nimpparit ja hääpäivät ja jajajaj !!! ihquu
ketut, miks pitäis ? kenen laskuun? jos tilillä rahaa niin tilataan vaikka tom jones sinne heti.
Voihan omaiset juhlia vanhuksen kanssa, tuoda herkut, kukat ja muut ja kattaa jonkun pöydän ruokasalista heille.
Ei siihen talon henkilökuntaa tarvita, muutoin kuin että, asukas on laitettu normaalisti siistin näköiseksi.
Tälläisiä juhlia olen nähnyt pidettävän vanhustenhoito laitoksissa.
Vierailija kirjoitti:
joo ja nimpparit ja hääpäivät ja jajajaj !!! ihquu
ketut, miks pitäis ? kenen laskuun? jos tilillä rahaa niin tilataan vaikka tom jones sinne heti.
Ei niitä sen vanhuksen itsensä tai omaisten hyväksi juhlitakaan. Kyse on hoivakodeilta edellytetystä virkistysohjelmasta. Onhan se nyt helpotus ahtaa niille kakut naamaan kuin sitoa sillekin päivälle hoitajia vaikka ulkoiluttamaan.
En ole kysynyt. Olen ilmoittanut, että tulemme syntymäpäivänä tarjottavan kanssa vanhustamme juhlistamaan. Päiväkahviaikaan on koko porukka saanut topattavaa kahvin kanssa.
Ainakin hoivakodeissa, joissa minä olen ollut töissä, on juhlistettu asukkaiden syntymäpäiviä. Päivänsankarille tilataan kakku, joka syödään yhteisillä päiväkahveilla vähän hienommista astiastoista ja onnittelulaulut on laulettu, tuli vieraita tai ei. :)
Vierailija kirjoitti:
Voihan omaiset juhlia vanhuksen kanssa, tuoda herkut, kukat ja muut ja kattaa jonkun pöydän ruokasalista heille.
Ei siihen talon henkilökuntaa tarvita, muutoin kuin että, asukas on laitettu normaalisti siistin näköiseksi.
Tälläisiä juhlia olen nähnyt pidettävän vanhustenhoito laitoksissa.
Tuo olisikin normaalimpi tapa ja muistuttaisi enemmän sitä, mitä vanhuksella on ollut kotonaankin. Mutta yhtäkkiä pitääkin olla koko laitoksen juhlakalu, hinnalla millä hyvänsä.
Meillä tehdään onnittelukortti ja onnitellaan tai lauletaan jos laulutaitoisia hoitajia paikalla silloin. Muutoin omaiset saavat juhlia miten haluavat ja tarjota kakut ja muut vastaavat. Toiset haluavat tarjota koko osastolle kakkukahvit, toiset vievät asukkaan kotiinsa juhlimaan ja toiset eivät juhli ollenkaan. Osa asukkaista on myös itse sanonut, että eivät toivo muistamista merkkipäivänä. Ei se vanheneminen ja sen juhliminen ole kaikille mieluista.
Miten elintarvikehygienia ym. säädökset tuollaisissa paikoissa jos esim. omaiset haluavat tuoda itsetehtyjä leivonnaisia tarjolle koko paikan väelle?
Meillä oli aikoinaan tehostetussa palveluasumisessa yli 90-vuotias mies. Joka vuosi maaliskuussa hänen poikansa ilmoitti etukäteen ja tuli runsaine herkkuineen, mm. Isot täytekakut ja muut leivonnaiset, kahvit, kukat ja servetit, isäänsä onnittelemaan. Siinä ei pihistelty, vaikkeivat ökyrikkaita olleetkaan. Laitettiin valkoiset liinat, kynttilät ja vanhalle herralle puku päälle. Tunnelma oli onnellinen ja päivänsankari nautti kovasti.
Muutenkin tämä poika huolehti isästään tosi hyvin, kävi kylässä, hommasi hyvät sisäkengät ja vei isäänsä huoltoasemalle kahville. Jäi kaunis muisto, kuinka isän ja pojan välit olivat lämpimät.
Vierailija kirjoitti:
Miten elintarvikehygienia ym. säädökset tuollaisissa paikoissa jos esim. omaiset haluavat tuoda itsetehtyjä leivonnaisia tarjolle koko paikan väelle?
Minä en ainakaan ole ikinä vienyt muille vanhuksille yhtään mitään. Sivusta olen kuullut, että osalla on allergioitakin.
Hoitajat onnittelee.