Miten saada 2kk vauva päiväunille?
Vauva nukahtaa imetyksen jälkeen syliin joka kerta, mutta kun hänet laskee sänkyyn hän herää. On makuupussin sisällä ettei lämpötila vaihtuisi, mutta ei auta. Välillä alkaa suoraan itkeä jolloin otan syliin, välillä jää vain hereille mutta jos on puoli tuntia hereillä yksinään niin tulee harmi että joutuu olla vain yksin joten yleensä otan silloinkin syliin. Pitäisikö hänen antaa vaan olla yksinään jos ei itke? Nyt hän siis valvoo helposti monta tuntia ja muuttuu yliväsyneeksi, jonka jälkeen nukahtaminen on entistä hankalampaa. Vaunuihin nukahtaa yleensä jos kävelee samalla. Olisi kuitenkin elämän kannalta helppoa saada vauva nukahtamaan myös sänkyynsä. Vinkkejä kokeneemmilta?
Kommentit (13)
Koita äidiltä tuoksuvaa paitaa viereen. Meillä toimi.
Olisko helpompi imettää vauva makuullaan sängyssä? Kun vauva nukahtaa, vauva jää siihen sänkyyn pötköttämään ja itse pääset helpommin pois.
Jos tämä ei onnistu, niin sitten pitää vähän odottaa että vauva ehtii nukahtaa syvempään uneen. Ei pidä siis kiirehtiä siinä sänkyyn siirtämisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla toimi äitini neuvo:
Kun lasket vauvan sänkyyn ja hän herää, älä ota syliin, vaikka itkisi. Taputtele hellästi selkään tai pyllylle, jotta lapsi huomaa, ettei ole yksin ja rauhoittuu.
Oman itsesi takia kannattaa löytää keinoja vauvan nukahtamiseen. Muuten käy niin, että väsyt siihen, että vauva vaatii aina vaan enemmän. Tiedän perheen, jossa ajelutetaan lapsia iltaisin autolla, jotta nukahtavat.
Vanhemmat ovat ihan itse järjestäneet itsensä melkoiseen liriin.
Juttele neuvolassa asiassa, siellä osataan neuvoa. Hyvä, että haet keinoja.
Yritän juuri välttää tuota että olisin kohta lirissä kun vauva ei nukahda muuhun kuin liikkeeseen. Neuvolasta antoivat tuon makuupussivinkin sekä äidiltä haisevan harson tms (joka on myös aina vauvan sängyssä). Tuntuu kamalalta antaa vauvan itkeä, mutta ilmeisesti mun täytyy vain karaista itseni ja olla vieressä mutta ei ottaa syliin.
Välillä se nukahtaa hetkeksi, mutta havahtuu 10-15min kuluttua. Ilmeisesti tässäkin vaiheessa voin sitten silitellä ja olla vieressä mutta ei ottaa syliin?
Kiitos neuvoistanne, esikoisen kanssa en oikein tiedä kuinka toimia.
Etkö tajua että se siirtely herättää vauvan??
Yksinkertaisinta on syöttää pitkällään ja sitten kun vauva on nukahtanut, lepäät itse tai nouset pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lasket vauvan sänkyyn ja hän herää, älä ota syliin, vaikka itkisi. Taputtele hellästi selkään tai pyllylle, jotta lapsi huomaa, ettei ole yksin ja rauhoittuu.
Oman itsesi takia kannattaa löytää keinoja vauvan nukahtamiseen. Muuten käy niin, että väsyt siihen, että vauva vaatii aina vaan enemmän. Tiedän perheen, jossa ajelutetaan lapsia iltaisin autolla, jotta nukahtavat.
Yritän juuri välttää tuota että olisin kohta lirissä kun vauva ei nukahda muuhun kuin liikkeeseen. Neuvolasta antoivat tuon makuupussivinkin sekä äidiltä haisevan harson tms (joka on myös aina vauvan sängyssä). Tuntuu kamalalta antaa vauvan itkeä, mutta ilmeisesti mun täytyy vain karaista itseni ja olla vieressä mutta ei ottaa syliin.
Välillä se nukahtaa hetkeksi, mutta havahtuu 10-15min kuluttua. Ilmeisesti tässäkin vaiheessa voin sitten silitellä ja olla vieressä mutta ei ottaa syliin?
Kiitos neuvoistanne, esikoisen kanssa en oikein tiedä kuinka toimia.
Eikö järki ja äidinvaisto sano mitään?
Tottakai vauva herää ja häiriintyy siirtelystä.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisinta on syöttää pitkällään ja sitten kun vauva on nukahtanut, lepäät itse tai nouset pois.
Etkö tajua, että kaikkia lapsia ei voi syöttää makuuasennossa? Meidän toisella lapsella nousi tavaraa niin paljon ylös, kun häntä yritti syöttää makuuasennossa, että puklua tuli nenästäkin. Minun oli siis pakko syöttää sylissä pystymmässä asennossa ja siitä siirtää hänet omaan sänkyyn nukkumaan. Öisinkin kökötin useamman tunnin sängyn reunalla syöttämässä. Kun oli pakko.
Ärsyttää tuollaiset ylimieliset ihmiset, jotka ovat kärkkäästi neuvomassa muita ja pitävät itseään kovinkin erinomaisina ihmisinä, eivätkä tajua olevansa itse aika yksinkertaisia.
Vierailija kirjoitti:
No en ilmeisesti tajua. Eikö sun vauva nuku koskaan omassa sängyssään? Miksi sellainen tuote edes on? Miten röyhtäytya hoidetaan jos vauvaa ei saa nostaa? Välillä tosiaan myös nukkuu pikkupätkän mutta havahtuu sitten. Yöllä näitä ongelmia ei pääsääntöisesti ole. Ap
No et ainakaan ala huudattamaan 2kk vauvaa. Voi morjens. Ihan pikkuinen otetaan syliin ja siedetään sitä heräilyä. Noita nukahtamisrituaaleja aletaan tarkemmin noudattamaan, kun vauva on sellaiseen neurologisesti valmiimpi. Ei noin pieni mitään kouluttamisia ymmärrä.
Meillä kolmas oli herkkä heräämään jos häntä siirsi, mutta pakko oli saada johonkin välillä nukkumaan että sai isommat hoidettua. Meillä oli kevyt vaununkoppa johon laitoin syötön jälkeen ja hytkyttelin sylissä. Siihen sitten aina nukahti ja kopan pystyi viemään makkarin sängylle, ettei isot herätä. Samalla kun hytkytti pientä uneen pystyi olemaan isojen seurana.
Tuon ikäistä ei saa unikouluttaa. Ei ole neurologisesti vielä kypsä! Eli itkut itketään turvallisessa sylissä. Vauva kasvaa yllättävän nopeasti, joten suosittelen odottamaan puolivuotiaaksi ennen tuollaisia tassu-unikouluja. Kokeile antaa vauvan nukkua pidempään sylissä ja siirrä vasta esim 20 min kuluttua tai laita vauva vaikka rintareppuun nukkumaan, niin saa olla lähellä sinua. THL:llä on hyviä univinkkejä eri ikäisille vauvoille. Tsemppiä!
Vaihdoin 4K vauvaan ja nyt on paljon parempi.