Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apuja etävanhemmalle!

Vierailija
27.02.2020 |

Ongelmani on tämä:

Olen etävanhempi kahdelle lapselle. Taistelin asiasta pitkään, mutta jouduin taipumaan kolme vuotta sitten etävanhemmuuteen, kun asia kävi liian raskaaksi ja lähivanhempi ei taipunut laisinkaan.

Sovimme, että maksan elatusta sen ja sen määrän ja esim. isoimmista harrastemaksuista voidaan keskustella jos maksetaan puoliksi.

Asia on mennyt siihen pisteeseen että lähivanhempi yrittää kaikesta maksattaa puolet. "ilmoitin lapsen tähän harrastukseen, laitatko extran ensi kuun elatusmaksuun" tai "ilmoitan lapsen leirille kesällä, laita 200e".

En oikein tiedä miten näihin pitäisi reagoida, koska en yksinkertaisesti usko, että MINÄ olen vastuussa siitä leirimaksusta, kun en itse lasta sinne olisi ilmoittanut. Eikö nämä pitäisi lähivanhemman ihan itse kustantaa?

En yritä vältellä maksamista, mutta ihmettelen vain, että miten teillä toimitaan? Ostin juuri lapsille (molemmille) 200e x 2 talvivaatteet, mutta eipä se mennyt 50/50 vaan minä kustansin kaiken.

Mitä sanon lähivanhemmalle? Vai maksanko?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et maksa. Maksat ja latusmaksun ja sitten jotain lasten toivomia ja tarvitsemia asioita. Ei niitä mitä lähi keksii maksattaa.

Vierailija
2/12 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä paljonko maksat, mutta lähi saa jo vähintään noin 600€ / kuukausi lasten kustannuksiin ja tässä ei ole vielä oma panos mukana lainkaan.

Kyllä pitäisi rahojen riitellä ihan kivasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan n. 200e/lapsi

Vierailija
4/12 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan n. 200e/lapsi

Jep, eli elatusmaksut 400€, lapsilisät 200€, yh-korotus 120€.

Tähän jos lähi laittaa omaa osuutta saman verran kuin sinä, eli 200€ / lapsi niin on kyllä ihan hyvä potti kahden lapsen elämiseen ja pitäisi riittää.

Vierailija
5/12 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole velvollisuutta maksaa yhtään mitään elatusavun lisäksi. Asiasta pitää neuvotella, ja sinun pitää suostua. Ei tarvitse ilmoitusluonteisesti maksaa.

Vierailija
6/12 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta (osa-aikaisessa työssä käyvältä pienituloiselta jolla ei mitään varallisuutta) lähivanhempi (varakkaasta suvusta, kunnon duunissa, on velattomat talot, autot ja kesämökit ym) yritti vaatia elareiden päälle lisää rahaa sillä verukkeella, että lapsi tarvitsee ehjiä vaatteita ja uuden polkupyörän. En suostunut. Pikemminkin mietin, mihin ne elarit ja lapsilisät ym menee, jos ne ei riitä edes vaatteiden ostamiseen lapselle? Ja se uusi polkupyöräkin olisi tietenkin ollut se hienoin ja kallein jostain liikkeestä. Jos minä olisin lähivanhempi, ja lapsi eläisi mun varallisuuden mukaan, polkupyörä hankittaisiin käytettynä muutamalla kympillä tai max satasella.

Toki tiesin, että exäni on ahne ja valmis viemään multa vaikka tuhkatkin pesästä jos vaan annan sen tehdä niin. En suostunut hänen vaatimuksiinsa ikinä, joten lopetti nyhtämisen jossain kohtaa. Ei olla enää muutamaan vuoteen väännetty mistään. Lapsella on asiat hyvin, paremmin mitä ite olisin pystynyt hänelle tarjoamaan. 

Vierailija
7/12 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lähiä kirjaamaan exceliin kaikki lapsen menot. Laita kokonaismenot meille, niin pystymme arvioimaan vedätyksen suuruuden.

Kyllähän rahaa saa uppoamaan vaikka kuinka paljon. Jossain menee raja.

Vierailija
8/12 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olette sopineet että elareiden lisäksi maksat ylimääräisistä kuluista puolet, ja lähi maksaa oman osuutensa lisäksi vastaavasti samoista ylimääräisistä jutuista puolet. Juuri noinhan sen pitäisi mennäkin. Useimmissa perheissä juuri nuo ylimääräiset leirit ja harrastukset kaatuvat kokonaisuudessaan lähin niskaan, koska varsinaiset elarit kattavat vain etän osuuden lasten peruskuluista.

Eri asia on jos mielestäsi noita harrastuksia alkaa olla liikaakin. Sitähän me emme voi täällä tietää, sinun pitää keskustella lähin kanssa. Eihän ydinperheessäkään voida kustantaa lapsille ihan mitä tahansa harrastuksia vaan jossain kohtaa on sanottava ei.

Vierailija
9/12 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en maksaisi. Jos sovitaan, että jotain laitetaan elareiden lisäksi puoliksi, niin niistä myös sovitaan yhdessä. Rahahanat kiinni hetkeksi ja pelkät elarit lähille.

Vierailija
10/12 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä kantasuomalainen ”etävanhempi” muutti rajojen ja ulosoton ulkopuolelle. Minimielatuksen maksaa siten Kela, joka jää nuolemaan näppejään - ja muun muassa tämän takia verotus kiristyy taas kerran... Mä en muuten ole sen Duudsoni-tyypin puoliso; sen, joka kai teki - youtubettajien mukaan - saman tempun, välttyäkseen elareilta. Että tässä sulle yks vaihtoehto. Taidat kuitenkin välittää lapsistas?

Vierailija
11/12 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä lähiä kirjaamaan exceliin kaikki lapsen menot. Laita kokonaismenot meille, niin pystymme arvioimaan vedätyksen suuruuden.

Kyllähän rahaa saa uppoamaan vaikka kuinka paljon. Jossain menee raja.

Mikähän vedätys tuossa nyt on, jos kerran lähi maksaa puolet menoista? Hehän ovat sopineet, että elarien lisäksi etä maksaa puolet harrastus- ym. kuluista, eli lähi toisen puolen. Miksi lähin pitäisi maksaa harrastukset kokonaan? Jos etällä ei ole rahaa näihin harrastuksiin niin niitä pitää vähentää, eikä ruveta kiemurtelemaan tekemästään sopimuksesta eroon.

Vierailija
12/12 |
27.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan nyt pientä vässykänpoikasta ilmassa, kun et saa sille lähille sanottua että hei, voitaisiinko keskustella ja sopia näistä leireistä yhdessä? Muuten olet tehnyt mielestäni fiksun ja reilun sopimuksen, kun kerrankin otetaan huomioon muutakin kuin ne ihan pakolliset ettei kaikki kaadu lähille.