Huumeneulojen vaihtopisteet pois sieltä missä on lapsia, vanhuksia ja ihmisten normaali elintila
Tänään sain tarpeekseni tästä asiasta. Kävin päivällä hoitamassa erästä asiaa paikassa jossa en usein käy varsinkaan arkisin keskellä päivää.
Olin aivan kauhuissani siitä näystä. Sitten vasta tajusin että paikassa sijaitsee jonkinlainen huumeneulojen vaihtopiste.
Kuitenkin paikka on ostospaikka ja läpikulkupaikka jossa koko ajan kulkee vanhempia lapsineen, päiväkotiryhmiä, vanhuksia, ylipäätään ihmisiä.
Kauhein näky oli eräs täysin pilvessä oleva porukka jonka keskellä remmissä koira. Koiraa riuhdottiin sinne tänne ja henkilöltä toiselle. Olin niin vihainen ja lähes itkin siitä näystä.
Mitä tämä tälläinen ketään auttaa. Olen niin kurkkuani myöten täynnä tuota näkemääni että mietin mihin kaikkialle alan tehdä aloitteita näiden paikkojen siirtämisestä pois jonnekkin missä ne eivät tuota noin paljon häiriötä tai lopettamisesta kokonaan.
En edes ymmärrä miksi pitää tukea sitä että ihminen tuhoaa omaansa ja toisten elämää.
Kommentit (40)
Huumeiden käyttäjiä ei pitäisi yhtään hyysätä. Nyt niille annetaan viesti että ihan ok, käytä vaan, yhteiskunta sua hoitelee, ei tarvii ottaa vastuuta elämästä eikä mistään.
Pilvessä olevat tuskin käyttävät neuloja. Mutta vaihtopisteet pitää olla helposti saatavissa ja siellä missä narkit muutenkin kulkee. Ne vaihtopisteet ovat säästäneet Suomea isoilta ongelmilta, joten saisitte kiittää ja vaatia niitä lisää.
Olen täysin huumevastainen, mutta tiedostava ja realistinen raitis ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisit siis likaisia neuloja kylvettävän ympäriinsä?
En minä ainakaan. Mutta tuo aloituksessa kuvattuhan on hiukan sama kuin alettaisiin jakaa alkoholisteille ilmasta viinaa puhtaissa muovipulloissa ettei ne saa myrkytyksiä eikä tuu lasin siruja.
Ilman neulojen vaihtoa taudit leviäisivät myös niihin jotka ei käytä. Juntit ei tajua että kyse on haittojen vähentämisestä. Koittakaa märisijät tajuta että neulojen vaihto on kaikkien etu. Hoitoonhan ne koukussa olevat pitäisi saada. Ei se ole hääviä elämää kun kaikki pyörii aineen saamisen ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Pilvessä olevat tuskin käyttävät neuloja. Mutta vaihtopisteet pitää olla helposti saatavissa ja siellä missä narkit muutenkin kulkee. Ne vaihtopisteet ovat säästäneet Suomea isoilta ongelmilta, joten saisitte kiittää ja vaatia niitä lisää.
Olen täysin huumevastainen, mutta tiedostava ja realistinen raitis ihminen.
Ja et myöskään varmaan asu alueella jossa joudut liikkumaan kyseisten paikkojen liepeillä. On helppo olla tiedostava, realistinen ja suvaitseva kun ei itse joudu kärsimään. Se on tekopyhyyttä omalla tavallaan.
Ottaisitko tuollaisen pisteen oman kotisi liepeille. ?
Ja kerrotko miltä ongelmilta Suomi on säästynyt. Vai onko ongelma vain koteloitu.
Vierailija kirjoitti:
Ilman neulojen vaihtoa taudit leviäisivät myös niihin jotka ei käytä. Juntit ei tajua että kyse on haittojen vähentämisestä. Koittakaa märisijät tajuta että neulojen vaihto on kaikkien etu. Hoitoonhan ne koukussa olevat pitäisi saada. Ei se ole hääviä elämää kun kaikki pyörii aineen saamisen ympärillä.
Eli jos taudit leviäisivät niin syy olisi lapsiperheissä ja vanhuksissa jotka eivät haluaisi tehdä ruokaostoksiaan väistellen sekavia, horjuvia ja kiroilevia, toisilleen karjuvia sekopäitä.
Eikö näitä pisteitä voi perustaa edes jonnekkin minne ne voi mennä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin huumevastainen, mutta tiedostava ja realistinen raitis ihminen.Ja et myöskään varmaan asu alueella jossa joudut liikkumaan kyseisten paikkojen liepeillä. On helppo olla tiedostava, realistinen ja suvaitseva kun ei itse joudu kärsimään. Se on tekopyhyyttä omalla tavallaan.
Ja kerrotko miltä ongelmilta Suomi on säästynyt. Vai onko ongelma vain koteloitu.
En ole tuo keneltä kysyit. Vastaus on tautien leviäminen. Narkit usein myy itseään käytön rahoittamiseksi. Jos haluat että taudit leviää enemmän niin vaadi lopettamaan puhtaiden neulojen jakaminen. Ei se käyttö kuitenkaan sillä lopu.i
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin huumevastainen, mutta tiedostava ja realistinen raitis ihminen.Ja et myöskään varmaan asu alueella jossa joudut liikkumaan kyseisten paikkojen liepeillä. On helppo olla tiedostava, realistinen ja suvaitseva kun ei itse joudu kärsimään. Se on tekopyhyyttä omalla tavallaan.
Asun Malmilla. Löydätkö sen pahempaa aluetta? Kun tänne tuli vaihtopisteet, niin sen jälkeen en ole yhtäkään neulaa nähnyt kadulla.
Suomessa kotimaisia huumehiv-tartuntoja on vuosittain ollut 0-3. Se säästää menoja valtavasti ja se on täysin neulanvaihtopisteiden ansiota. Ja heti, kun pisteitä vähennetään, tartunnat ovat nousseet kaksin tai kolminkertaiseksi.
Siihen hepatiitit ja tulehdukset päälle, niin rajaa säästyy. Ja parempi elää iloisten narkkien, kuin epätoivoisten narkkien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Malmilla. Löydätkö sen pahempaa aluetta? Kun tänne tuli vaihtopisteet, niin sen jälkeen en ole yhtäkään neulaa nähnyt kadulla.
Suomessa kotimaisia huumehiv-tartuntoja on vuosittain ollut 0-3. Se säästää menoja valtavasti ja se on täysin neulanvaihtopisteiden ansiota. Ja heti, kun pisteitä vähennetään, tartunnat ovat nousseet kaksin tai kolminkertaiseksi.
Siihen hepatiitit ja tulehdukset päälle, niin rajaa säästyy. Ja parempi elää iloisten narkkien, kuin epätoivoisten narkkien kanssa.
Joo mutta eipä kyllä mieli tee mennä Malmille. Se kirjaston edusta joskus on kuin Kalkutasta suoraan.
Antais niiden saada tartuntansa ja kuolla pois. Itse ovat tiensä valinneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos taudit leviäisivät niin syy olisi lapsiperheissä ja vanhuksissa jotka eivät haluaisi tehdä ruokaostoksiaan väistellen sekavia, horjuvia ja kiroilevia, toisilleen karjuvia sekopäitä.
Eikö näitä pisteitä voi perustaa edes jonnekkin minne ne voi mennä keskenään.
Ne on siellä missä narkitkin on. Ne narkit on ensin ja sitten vasta tulee vaihtopisteet minimoimaan vahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Antais niiden saada tartuntansa ja kuolla pois. Itse ovat tiensä valinneet.
Suomi ja ruotsi ovat kärkisijoilla Euroopassa huumekuolemien suhteen. Itse ovat maat päättäneet valita tavan millä ongelmaa käsitellään.
Olen kyllä samaa mieltä että nuo pisteet pitäisi olla jossakin mistä niissä ei ole yleistä haittaa.
Olen töissä erään tälläisen ostarin tuntumassa mihin tuo piste tuli jokunen aika sitten ja kyllä se näkyy. Ne kun jää notkumaan sinne asioidessaan ja alueesta on tullut niiden yleinen aineiden myyntipaikka.
Kas kun ei tarjota laittomille aseille vaihtopistettä. Huumeet pois ja nistit hoitoon.
Onko tutkittu kuinka paljon tämä on lisännyt suonen sisäisten käyttöä.
Vaihtopisteet nimenomaan suojelevat lapsia ja muita ihmisiä huumeilta, kun likaisia neuloja ei jätetä ympäriinsä. Niitä narkkeja oli siellä jo ennen niitä pisteitä, ainakin itseäni lähimmän pisteen ympäristössä.
Kuka noita vaihtopisteitä ylläpitää.