Nyt kyllä keittää.... (omakanta)
Minkälainen on omakannan tietoturvallisuus oikeasti?
Nyt mulle on omakantaan jo kolmannen kerran ilmestynyt vieraan ihmisen terveystietoa! Ja kerran mua HUS lähestyi kirjeellä ja pahoitteli, että mun potilaskertomus oli lähetetty jollekin randomille.
Lakkaanko käymästä lääkärillä, kun en halua, että tietoni leviää koko kansalle?
Kommentit (19)
Ei mulle vaan ole koskaan käynyt noin? Onko sulla jotenkin tosi yleinen nimi? Missä päin HUS:a asioit?
Mikä näissä tapauksissa liittyy Omakannan tietoturvallisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä välii vaikka koko maapallo tietäis?
Voit itse sitten varmaan postata omat terveystietosi tähän näin? Henkilötietojen kanssa, tottakai. :)
Ei oo yleinen nimi. Mutta yhden näistä ihmisistä tiedän/tunnen, koska sama sairaus, josta ollaan joskus muissa yhteyksissä juteltu. Sen verran tarkat tiedot, että tunnistin, on harvinainen vielä. Tää sairaus siis.
En tiedä liittyykö tietoturvaan vai mihin, mutta vieraan ihmisen tiedot ei saa päätyä toisille!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit itse sitten varmaan postata omat terveystietosi tähän näin? Henkilötietojen kanssa, tottakai. :)
Voisin laittaa mut mulla edunvalvoja en saa pankkitunnuksia. Mitä välii jos joku tietää vai onkse noloo
Vierailija kirjoitti:
Ei oo yleinen nimi. Mutta yhden näistä ihmisistä tiedän/tunnen, koska sama sairaus, josta ollaan joskus muissa yhteyksissä juteltu. Sen verran tarkat tiedot, että tunnistin, on harvinainen vielä. Tää sairaus siis.
En tiedä liittyykö tietoturvaan vai mihin, mutta vieraan ihmisen tiedot ei saa päätyä toisille!!!
Tietoturvallisuuteen kyllä, mutta ei Omakannan... Valita kirjaukset tehneeseen yksikköön, joka on virheen tehnyt. Omakanta vain käsittelee muiden tuottamaa tietoa.
Eihän tuo tosiaan omakannan tietoturvaan liity vaan joku/jotkut lääkärit on nyt huolimattomia. Todella harmillista kyllä, että noin on tapahtunut. Onko nämä tapahtunut saman lääkärin toimesta? Jos on, niin ehkä olisi syytä tehdä ilmoitus siitä johonkin korkeammalle tasolle.
Joo, tajuun kyllä, ettei ohjelman syy, vaan sen kuka sössinyt. Oon vaan niin raivona. Eikä oo ihan pikkujuttu saada niitä kirjauksia pois, tai sit en oo aiemmin löytäny oikeeta väylää siihen.
Kaksi kirjausta samalta lekurilta, hoitaa just tätä mun ja toisen samaa sairautta. Yksi kirjaus sairaanhoitajalta.
Todella uskottavaa, että ap:lle käy jatkuvasti noin. -0,5/5
Kuka tahansa voi päästä palvelusihteeriksi lääkäreiden saneluja purkamaan, sellainen kellä ei mitään kokemusta terveysalasta tai tietotekniikasta. Tiedän monta tapausta jotka suhteilla päässeet, sitten sitä kuvitellaan tietävän kaiken sairauksista ja taudeista ja ollaan melkein kuin lääkäreitä tai hoitajia itse :D yksi tyyppi lähipiiristä pääsi sukulaisen siivellä tällaiseen työhön, ei mitään kosketuspintaa terveysalaan tai toimistotyöhön muutenkaan.
Ei käy jatkuvasti. Kolmas kerta ja se potilaskertomus neljäs.
Saat rauhassa uskoa tai olla uskomatta, ei kolahda muhun.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo tosiaan omakannan tietoturvaan liity vaan joku/jotkut lääkärit on nyt huolimattomia. Todella harmillista kyllä, että noin on tapahtunut. Onko nämä tapahtunut saman lääkärin toimesta? Jos on, niin ehkä olisi syytä tehdä ilmoitus siitä johonkin korkeammalle tasolle.
Eivät kaikki lääkärit itse kirjaa, vaan on erikseen sanelujen purkajia ketkä kirjoittavat kantaan yms lääkäreiden tekemät sanelut.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tajuun kyllä, ettei ohjelman syy, vaan sen kuka sössinyt. Oon vaan niin raivona. Eikä oo ihan pikkujuttu saada niitä kirjauksia pois, tai sit en oo aiemmin löytäny oikeeta väylää siihen.
Olet tahoon yhteydessä jossa lääkäri työskentelee. Kerrot että kirjauksessa on asiavirhe jne. Pyydät että tieto korjataan. Ei se sen vaikeampaa ole. Joko hoidosta vastaava lääkäri tekee korjauksen tai hoitaja. Myös ylilääkäri viime kädessä.
Mulle oli kirjattu virheellisiä tietoja lääkärin toimesta jota en ollut ikinä edes tavannut! Kaikista pahinta on, että nämä tiedot liittyvät olemassaolevan sairauden hoitoon: kannassa on nyt väärä diagnoosi ja virheellistä tietoa tehdyistä tutkimuksista. En ole ikinä siis edes yrittänyt varata aikaa tälle lääkärille, joka oli nämä asiat sinne kirjannut. Aivan käsittämätöntä ja edesvastuutonta. Miten tällainen on edes mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: