Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa vanhemmista jättää päiväkodin portin aina auki

Vierailija
12.02.2020 |

Tämä on niin ärsyttävää, kun se portti on siinä ihan syystä ja vieressäkin vielä lukee, että sulje portti turvalisuus syistä, mutta ei. Osa vanhemmista jättää sen aina auki varsinkin nämä tietyt pari vanhempaa. Olen heille maininnut asiasta, mutta ei se kuulemma voi mitään haitata, kun he ihan nopeasti vaan vievät lapset hoitoon.

No ensinnäkin, kyllä haittaa ja voi aiheuttaa vaaratilanteita, jos se on auki ja lapset menevät ulos. Ryhmässä on pari lasta, jotka karkailevat jo muutenkin, saati sitten avonaisesta portista, josta ei saa kulkea kuin vanhemman kanssa, portti vielä avautuu suoraan vilkkaalle parkkipaikalle. Ja aidan takaa tulee myös tie takana olevilta rivitaloilta, eikä siitä tieltä näe, jos sieltä lapsi juoksee, ennenkuin on siinä auton edessä ja tie on vielä aivan peilijäässä.

Toisekseen, heillä ei todellakaan mene vain pieni hetki, vaan aina vähintään 10 minuuttia, kun jättävät lapsensa hoitoon. Tietyllä ilmalla portti on oikeasti ihan auki, ei auki vain hakasen osalta.

Olen maininnut tästä myös päiväkodin henkilökunnalle, mutta eiväthän he voi asialle mitään tehdä, muutakuin muistuttaa vanhempia tästä, mutta ei se tee asialle mitään näiden luupäiden kohdalla.

Onko teillä samanlaisia välinpitämättömiä vanhempia oman lapsenne päiväkodissa?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla näitä törppöjä on. Minkäs teet.

Vierailija
2/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaa toivovat että muksu juoksisi autojen alle että siitä pääsisi eroon ja saisi vaatia korvauksia päiväkodilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salaa toivovat että muksu juoksisi autojen alle että siitä pääsisi eroon ja saisi vaatia korvauksia päiväkodilta.

No tuskin. Ovat vain muista piittaamattomia oman napansa itsekkäitä tuijottelijoita.

Vierailija
4/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hoitajat ei ole pihalla, jos lapsetkin ovat?

Vierailija
5/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on aina. Säännöt eivät koske heitä. Muut saa korjata jäljet ja vahingot. Eli muiden on asetettava näille rajat ja ihan paljon rajummin kuin vain huomauttamalla ystävällisesti. Pari kertaa voisi vetää huutopultit, niin ehkä lapamatojen tikapuuhermosto reagoisi. Jäisi ehkä mieleen. Jos asia on muille tärkeä.

Vierailija
6/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hoitajat ei ole pihalla, jos lapsetkin ovat?

Tottakai hoitajat ovat pihalla lasten kanssa, mutta kun he lähtevät ulos, he kulkevat tämän pihan poikki, jonka portin usein nämä muutamat vanhemmat jättävät auki. Siinä vaiheessa voi pari lasta karata, kun ovat vikkeliä ja kyllähän siihen riittää parin sekunnin pois katsominen. Eikä tarvitse edes katsoa poispäin, voi se lapsi silti juosta siitä portista ulos, siihen portille on lyhyt matka ulko-ovelta ja sitten ollaan heti parkkipaikalla ja autotiellä, se voi riittää ettei hoitaja ehdi napata lapsesta kiinni, jos sieltä tuleekin auto.

He siirtyvät "oikealle" pihalle leikkimään, varmaan juurikin näiden luupäiden takia. Tässä on oma porttinsa, joka on aina kiinni, koska hoitajat ovat siellä lasten kanssa. 

Ap

Vierailija
7/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ovat vain tyhmiä ja piittaamattomia. Jos jotain sattuisi tuollaisen takia, niin olisi toivottavaa, että tällaiset idarit joutuu vastuuseen. Vastuu kuitenkin taitaa olla päiväkodilla...

Vierailija
8/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei osata ajatella omaa napaa pidemmälle.

-Ei minulla mene kauaa.

-Ei minun lapsi kerkeä tässä välissä karkuun.

-Kohta kuitenkin joku vanhempi tulee tai lähtee.

-Laitan sen lähtiessä kiinni.

Vierailija
9/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa on myös noita, jotka jättävät. Kyse on tietenkin aamusta ja siitä tilanteesta, kun lapsia tuodaan hoitoon, jolloin ulkona ei lapsia ole, mutta mun mielestä silti ärsyttävää. Pihassa on kahdella puolella portit, mitä jos joku päästää lapsensa pihalle, käy itse sisällä ja lapsi häipyykin toisesta portista, joka on auki? Ne portit, joita yleensä auki jätetään, ovat sellaisella reitillä, jossa joutuu kulkea kahden portin läpi ovelle päästäkseen. En ole kuitenkaan kokenut aivan ylivoimaiseksi avata ja sulkea niitä kahta porttia, kun lapsen vien.

Sama myös näiden kanssa, joilla on oikeus pysäköidä ihan mihin haluavat. Päiväkodilla on kaksi parkkipaikkaa, joihin mahtuu hyvin. Kävelymatka on peräti 100 metriä, toiselta ehkä vähän vähemmän. Mutta ei, pitää jättää henkilökunnan paikoille, keskelle kulkuväyliä, tai kaikkein pahinta, suoraan toisen portin eteen, jonne kuljetan siis niin kapeaa väylää, että siitä mahtuu juuri ja juuri auto, ja siitä pitää peruuttaa pois, koska kääntyä ei voi. Mitä siitä, että tukkii palvelutalon asukkaiden sisäänkäynnit. Jos palvelutalolle on tulossa huolto- tai kyytiajo, niin he eivät sitten voi muuta kuin odotella, että arvon vanhemmat siirtävät autonsa. Kerran taistelin impulssia vastaan pysäköidä oma autoni portin eteen ajaneen akan taakse (ja siis blokata hänen kulkureittinsä) ja todeta hänelle viattomasti, että ai, mä luulin, että tähän saa nyt kaikki jättää.

Vierailija
10/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on näitä minäminä -tyyppejä. Minä tuon nyt lapseni päiväkotiin ja voin jättää hetkeksi portin auki, koska ei se nyt ketään haittaa, minä tiedän. Minä saan myös parkkeerata mihin haluan, koska minulla on kiire ja minä voin. Kyllä tuo asenne näkyy ihan muissakin asioissa, kuin lapsen päiväkotiin tuomisessa. Vähät välitetään säännöistä, koska säännöt on tehty rikottaviksi ja koska minä vaan nyt voin.

Sitten, kun asioista huomauttaa tällaisille, niin alkaa hirveä vähättely ja jopa naureskellaan päin naamaa, että "mitä v*ttua sinä nyt koitat opettaa minua".

Vierailija
11/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samoja lahopäitä.

Vierailija
12/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aikoinaan lapsena ankaran kasvatuksen, ja varsinkin isäni kielsi minulta mielivaltaisesti asioita. Hän myös oli ns. vanhan kansan ihminen, ja käytti ruumiillista kuritusta. Kiellot olivat esim. sellaisi, etten kylässä saanut pelata pelikonsolilla, vaikka muut lapset saivat. Mutta tämän seurauksena minusta kasvoi aikuinen, joka rikkoo sääntöjä, jos niistä ei saa kunnon rangaistusta. Laskelmoin aina hyvin tarkkaan, että mitä sääntöjä kannattaa rikkoa, ja mitä ei. Jos ei saa turpaan tai kunnon sakkoja, niin säännön voi rikkoa. Jonkun tuntemattoman itkupotkuraivarit ei paljon kiinnosta.

Vierailija
13/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain aikoinaan lapsena ankaran kasvatuksen, ja varsinkin isäni kielsi minulta mielivaltaisesti asioita. Hän myös oli ns. vanhan kansan ihminen, ja käytti ruumiillista kuritusta. Kiellot olivat esim. sellaisi, etten kylässä saanut pelata pelikonsolilla, vaikka muut lapset saivat. Mutta tämän seurauksena minusta kasvoi aikuinen, joka rikkoo sääntöjä, jos niistä ei saa kunnon rangaistusta. Laskelmoin aina hyvin tarkkaan, että mitä sääntöjä kannattaa rikkoa, ja mitä ei. Jos ei saa turpaan tai kunnon sakkoja, niin säännön voi rikkoa. Jonkun tuntemattoman itkupotkuraivarit ei paljon kiinnosta.

Tässä hyvä esimerkki niille, jotka kuvittelevat, että kova kuri tuottaa tottelevaisia lapsia ja sittemmin aikuisia.

Vierailija
14/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niitä löytyy. Uskomatonta että osalle asia ei mennyt perille vielä sittenkään kun toisen ryhmän sijaiselta pääsi yksi pieni pihasta puikahtamaan avoimesta portista toisen perheen perässä. Tilanne oli siis sellainen että kello läheni viittä, pienten ryhmän iltavuoro lähti kotiin ja loput lapset jäivät kahden muun ryhmän iltavuorolaisten kanssa pihaan. Toisessa ryhmässä oli sijainen eli lapset ja perheet ei ollut ihan tuttuja, yksi perhe lähti portista ulos ja päästivät perässään yhden pienen ulos myös kun eivät sulkeneet porttia. Sijainen oletti että lapsi oli myös kyseisen perheen ja kysyi asiaa vasta hetken kuluttua vakkarilta. Lapsi löytyi läheltä ja kaikki onneksi hyvin, teimme muutoksia ulkoilujärjestelyihin ja lähetimme kaikkiin koteihin kirjeen jossa kerroimme tapahtuneen, pyysimme että kiinnittäisivät entistä enemmän huomiota siihen että portti suljetaan ja siitä päästetään ulos vain oman perheen lapsia mutta ei, edelleen portti jää osalta auki mennen tullen. 

Vierailija
15/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän asenteesi ja siihen sinulla toki on oikeus mutta entäs jonkun tuntemattoman lapsi? 

Vierailija
16/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin tarhoilla eroa, koska sen muutaman vuoden kun kahden lapsen takia tuli tarhassa käytyä en muista ikinä nähneeni porttia auki lasten ollessa ulkoilemassa. Aamulla kun lapsia tuotiin jotkut jättivät portin auki, kun erittäin suurella todennäköisyydella ennen lasten ulkoilua siitä joku kulkee kumminkin. 

Vierailija
17/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän asenteesi ja siihen sinulla toki on oikeus mutta entäs jonkun tuntemattoman lapsi? 

Monella ihmisellä ei yksinkertaisesti riitä ajatusketju tuonne asti. Ei pysty prosessoimaan niin monta asiaa siinä ajassa, mikä kuluu miettiessä, sulkeeko portin vai ei.

Vierailija
18/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

asenteesi ja siihen sinulla toki on oikeus mutta entäs jonkun tuntemattoman lapsi? 

Ensinnäkin, en ole jättänyt päiväkodin porttia auki. Lähinnä vastasin kysymykseen, että miksi joku voi jättää.

Mun huonoin tapa on pysäköidä mihin sattuu, kun kaupungissa jossa asun ei ole pysäköinninvalvontaa.

Vierailija
19/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sellainen tiedote toimia, että portin auki jättäville tulee merkittävät vahingonkorvaukset, sitten jos/kun jotain tapahtuu. Ja muistuttaa, että se omakin lapsi saattaa siitä karata...

Tai sellainen toimi, että kun aina kun hoitaja ottaa tämän lapsen vastaan, sanoo JOKA KERTA; sulje portti

Kun sitä toistaa päivätolkulla, niin alkaisko muistaa.

Vierailija
20/33 |
12.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näitä riittää. Viime keväänä menin hakemaan lastapväkodista ja minua vastaan käveli taapero. Tunnistin hänet ja tarrasin kädestä kiinni. Sieltäpäoli tenava karannut pihalta salamana, kun portti muutaman sekunnin auki. Nyt henkilökunta on asiasta paasannut tiuhaan ja tuloksia on syntynyt. Portti on kiinni.

Portin auki jättänyt äiti oli pahoillaan ja kertoi oppineensa sulkemisen. Kertoi kuitenkin saaneensa sakkoja, kun oli kipaissut viemässä lapsen harrastupaikkaan. Vain hetki oli mennyt, mutta ei ollut laittanut pysäköinti kiekkoa. Kun vain hetken pistäytyy.  Eli ne pienet sekunnit onkin isoja ja silloin tapahtuu ikäviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi