Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä laillista (työpaikka asiaa)?

epylitalo
11.02.2020 |

Heps! Olen jo liittoon laittanut kyselyä, mutta ei ole vielä kuulunut vastausta ja asia olisi kiireellinen. Olisiko täällä asiantuntijoita!

Olen/olen ollut it-alalla eräässä rovaniemeläisessä firmassa. Henkilöstön (erityisesti minun työni) vaihtuvuus on suuri. Tähän paikkaan on viimeisen viiden vuoden aikana rekrytty jo 9 eri henkilöä (nämä rekryt on kalliita ja pitkiä prosesseja). Minut soitetaan n. puolen vuoden välein apuun, koska taas edellinen on ottanut loparit (yleensä tähän on rekrytty ns. ylipäteviä/kouluttautuneita henkilöitä). He löytävät paremman palkan muualta eikä kellään riitä hermot tämän yrityksen sekavaan ja epäpätevään johtoon. Olen aina suostunut tulla auttamaan ja saan PALJON kiitosta työstäni ja tuloksistani ja työkaverit pitävät minusta.

Ongelma: olen joka kerta hakenut tätä paikkaa. Tämä siis aina edellisen lopetettua laitetaan hakuun vakituisena sopimuksena. Minua ei koskaan ole valittu, kelpaan vaan muutaman kuukauden määräaikaisiin paniikkiapuihin. Olen kouluttautunut tälle alalle ja työnteossani ei ole mitään vikaa, ainoastaan esimieheni jotenkin tuntee alentuvansa minun tasolle jos nyt palkkaisi minut vakkariksi.

Onko tämä nyt enää edes laillista? Olen taas lupautunut sinne menemään ensi maanantaista lähtien..:/ Olen liian kiltti ja nöyrä. Mutta rakastan kyseistä työtä ja työtovereitani.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä tuo on työnantajan puoleta ihan laillista touhua (vaikkakin väärin). Työnantaja saa itse päättää sen kenet palkkaa vakituiseksi. Se että kuka työntekijä suostuu sitten tuollaiseen k*setukseen niin on jokaisen omantunnon kysymys.

Vierailija
2/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laillista ketjuttaa perusteettomia määräaikaisuuksia. Ja niitähän nuo ovat, jos pysyvälle työlle on tarve. Sinuna en suostuisi, he eivät halua sinua sinne töihin oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ensiksi kysyn, miksi ihmeessä haluaisit töihin firmaan, jossa ollaan noin tyhmiä ja sinua ei sinne selvästikään haluta? Voi myös olla, että jos tuota lähtisit ajamaan, voittaisit jonkun oikeustaiston syrjinnästä, mutta eihän se sulle sitä työpaikkaa tuo, vaan tuolle firmalle sakot ja sulle jonkun kertakorvauksen. Tai vaikka toisikin sen työn, mietipä itse, mitä se kohtelu siinä tilanteessa olisi?

Vierailija
4/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko mikä laitonta, se että sinua pyydetään aina silloin tällöin tuuraamaan tms., vai se ettei sinua ole valittu tuohon paikkaan vakituiseksi? Jos tarkoitit jälkimmäistä, niin ei millään työnantajalla ole velvoitetta palkata jotain tiettyä henkilöä.

Ja nyt kun kerroit noinkin paljon detaleja ko. tilanteesta, joista varmaan tunnistaa firman ja sinut, niin en usko että palkataan tulevaisuudessakaan.

Oletko muuten saanut tai pyytänyt palautetta aikaisemmilla hakukerroilla? Luulisi jo alkavan itseäkin kiinnostaa mikä mättää.

Vierailija
5/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä haluat mennä takaisin?

Vierailija
6/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä hölmö menet sinne aina kun pilli soi? Lopeta se hyppääminen ja ilmoita seuraavalla kerralla, että tehdään saman tien toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Tai sitten ei. Kai sinä jotain hommaa löydät, että ei 3 kk:n karenssi kirpaise, jos olet muuten työttömänä työnhakijana.

Vierailija
7/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ainakaan ole missään nimessä inhimillistä eikä oikein. 

Olen itse ollut samassa tilanteessa. Olin 8 vuotta määräaikaisena (en lähes päivääkään työtön sinä aikana), mutta minua ei vakinaistettu koskaan. En päässyt koskaan hakemiini paikkoihin. Lopulta se nujersi itsetuntoni aika pahasti. Viimeisen vuoteni aikana todella moni työntekijä vakinaistettiin ihan uutena työntekijänä tai muutaman kuukauden jälkeen. Kehityskeskusteluissa sain kuitenkin aina palautetta, että olen hyvä ja luotettava työntekijä ja että miten työpanokseni on arvokas. Silti ei tippunut vakituista paikkaa. 

Olen miettinyt syitä tähän ja tullut siihen tulokseen, että olin kai liian kiltti ja ylijoustava. Toisin sanottuna työnantaja hyötyi minusta enemmän määräaikaisena. Ehkä sinustakin ajatellaan, että olet liian varma tulija noihin pätkiin? 

Minulla jatkuvan pätkäkierteen tuoma ahdistus ja stressi johti lopulta masennukseen. Miettisin kyllä tosissani, että haluatko oikeasti jatkaa tuollaisessa työpaikassa, missä kelpaat aina kakkosvaihtoehdoksi. Kyllä sitä aikansa jaksaa, mutta se voi lopulta musertaa itsetunnon ja ammatillisen itsearvostuksesi. Jos pysty puhumaan asioista esimiehellesi, niin voisit vaikka kysyä, että miksi sinua ei ole valittu ikinä työpaikkaan, vaikka selkeästi sinua pidetään ammattitaitoisena ja työpanostasi arvostetaan ja sinut halutaan pitää talossa. 

Vierailija
8/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laillista ketjuttaa perusteettomia määräaikaisuuksia. Ja niitähän nuo ovat, jos pysyvälle työlle on tarve. Sinuna en suostuisi, he eivät halua sinua sinne töihin oikeasti.

Mitä ihmeen ketjutusta, aloittajan työsuhde loppuu ja alkaa uudestaan satunnaisin väliajoin - opettele prkl termien sisältö ennenkuin huutelet laittomuuksista.

Vierailija
9/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluthan ammattiliittoon? Siellä osaavat neuvoa.

Vierailija
10/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne pyytää taas niin osoita ja sano että sait muuta. Suostut vaan vakituiseen. Voit nytkin soittaa ja sanoa että et enää ota mitään määräaikaista.

Paras hetki vaatia on kun ovat pulassa.Liitto ei voi tälle mitään kun välissä on aina kuukausia

Vierailija
11/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tämä ei ole ketjutusta nähnytkään

Vierailija
12/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki ei kiellä ja ainoa tapa saada toistaiseksi oleva soppari on vaatia sellaista kun vinkuvat sua määräaikaiseen. Silloin kun ovat pulassa sulla on neuvotteluasemat parhammat

Vierailija
13/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kannustavasta avusta ja kritiikistäkin. Olen kyllä sinänsä ihan pöljä, että näihin suostun. Eikä haittaa vaikka esimieheni tämän täältä lukisi.

Vierailija
14/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla kerralla kerro että teet laskutuksella konsulttina ja palkkio sen mukainen.

Vierailija
15/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt enää suostu tuohon. Työelämässä on pidettävä itse puolensa, muuten kyllä löytyy aina joku joka hyppyyttää.

Vierailija
16/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ainakaan ole missään nimessä inhimillistä eikä oikein. 

Olen itse ollut samassa tilanteessa. Olin 8 vuotta määräaikaisena (en lähes päivääkään työtön sinä aikana), mutta minua ei vakinaistettu koskaan. En päässyt koskaan hakemiini paikkoihin. Lopulta se nujersi itsetuntoni aika pahasti. Viimeisen vuoteni aikana todella moni työntekijä vakinaistettiin ihan uutena työntekijänä tai muutaman kuukauden jälkeen. Kehityskeskusteluissa sain kuitenkin aina palautetta, että olen hyvä ja luotettava työntekijä ja että miten työpanokseni on arvokas. Silti ei tippunut vakituista paikkaa. 

Olen miettinyt syitä tähän ja tullut siihen tulokseen, että olin kai liian kiltti ja ylijoustava. Toisin sanottuna työnantaja hyötyi minusta enemmän määräaikaisena. Ehkä sinustakin ajatellaan, että olet liian varma tulija noihin pätkiin? 

Minulla jatkuvan pätkäkierteen tuoma ahdistus ja stressi johti lopulta masennukseen. Miettisin kyllä tosissani, että haluatko oikeasti jatkaa tuollaisessa työpaikassa, missä kelpaat aina kakkosvaihtoehdoksi. Kyllä sitä aikansa jaksaa, mutta se voi lopulta musertaa itsetunnon ja ammatillisen itsearvostuksesi. Jos pysty puhumaan asioista esimiehellesi, niin voisit vaikka kysyä, että miksi sinua ei ole valittu ikinä työpaikkaan, vaikka selkeästi sinua pidetään ammattitaitoisena ja työpanostasi arvostetaan ja sinut halutaan pitää talossa. 

Voi miten tutun kuuloista ❤️ Tämä on varsinkin hoitoalalla ihan arkea monelle, minullekin viimeisen seitsemän vuoden ajalta. Edellisestä työpaikasta lähdin neljän vuoden ketjutuksen jälkeen, nykyisessä samaa jatkunut kohta kolme vuotta. Ja olen päättänyt hakea yhteishaussa toiselle alalle. Ei tämä ole ihmisarvoista.

Vierailija
17/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ymmärrettävää, ettet yhden kerran jälkeen tajunnut vihjettä. Mutta että olet oikein useamman kerran hakenut tehtävää, vaikka edelliselläkään kerralla ei ole lykästänyt - siitä sinun olisi jo aika tehdä tarvittavat johtopäätökset.

Vierailija
18/18 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On laillista, mutta miksi ihmeessä suostut siihen? Miksi et sano, että sorry, hain sitä paikkaa enkä tullut valituksi, nyt taidan suunnata muualle.