Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7 vuotiaan tiheä virtsaaminen

Vierailija
11.02.2020 |

Ensimmäisen kerran oltiin juttusilla koulussa opettajan kanssa tänään. Tyttö aloitti koulun syksyllä. Nyt opettaja otti esille että käy usein vessassa koulussa pissalla. Meillä kotona ei olla huomattu että kävisi mitenkään usein mutta tottakai ei me aina nähdä milloin hän pissalla käy. Kun me lähdemme jonnekin niin tyttö aina ensimmäisena haluaa käydä pissalla esim.ostoskeskuksessa mutta aina laittanut sen jännityksen piikkiin. Ei nimittäin tykkää käydä kaupassa esim. Tytöllä oli jokunen viikon jakso eskarissa viime vuonna jolloin kävi ihan 30 min välein pissalla. Käytiin silloin lääkärissä ja pissanäyte oli kunnossa ja lääkäri selitti että on jokin vaihe tai lapsella yliaktiivinen rakko ja todennäköisesti menee itsestään pois. Nyt olen kuitenkin opettajan keromansa mukaan todella huolestunut. Tyttö voi hyvin, syö hyvin, nukkuu hyvin, todella terveenä ollut, kasvaa hyvin, ei allergioita todettu..Luin nyt että jos juo liian vähän niin se voi ärsyttää rakkoa ja tarve sen vuoksi lisääntyy. Tyttö juo kyllä huonosti ja siihen nyt panostetaan. Onko joillakin toisella lapsella ollut vastavaa? Komemuksia kaipaan ja tottakai asiallisia ajatuksia otan vastaan. Äidinkieleni on ruotsi niin kirjoitusvirheitä voi olla paljon.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti tuollainen vessassa juokseminen johtuu ihan jännittämisestä. Tai sitten lapsi pelkää pissaavansa housuun ja käy vessassa varmuuden vuoksi. Tämä voisi olla todennäköinen selitys, jos kotona ei tarvitse käydä vessassa niin usein. Voisitte kokeilla sellaista, että lapsi yrittäisi olla käymättä vessassa ainakin kesken tunnin.

Vierailija
2/13 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeriarvot pitäisi varalta tutkia, diabetes on yleinen myös lapsilla.

Jos nää arvot ovat ok, niin silloin voi olla kyseessä vaikka tuo aiemmin ehdotettu jännittäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarilaisella tytöllä oli. Käytettiin lääkärissä, ei löytynyt poikkeavaa ja lapsi hyvävointinen muutoin. Vaiva meni itsekseen ohi. 

Vierailija
4/13 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuollainen samanlainen ekaluokkalainen. Aikuisenakin ramppaan (jännitys)vessassa muita useammin. 

Koulun alkaminen oli kai liian stressaavaa, se rauhoitti kun lähdin kesken tunnin käymään vessassa, sain olla siellä yksin hetken tai jotain. Opettajalta meni kyllä hermot. Tokalla tätä tarvetta ei enää ollut. En muista jäikö se pois ekaluokan aikana vai kesälomalla. Lihoin myös ekaluokalla niin, että tuli pullea stressivatsa. 

Vierailija
5/13 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä opettajakin ehdotti ja sovittiin opettajan kanssa että keskellä tuntia ei käy vaan yrittää pidentää aikavälejä. Ummetusta olen miettinyt mutta enpä usko että sellaista on koska pyyhkiminen itse on vähän niin ja näin ja sen jäljiltä on jäljet 😬

Vierailija
6/13 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko lapsi erityisen herkkä tai sitten onko lapsella tasapaino-ongelmia/ korkeanpaikan kammoa? Nämä voivat selittää asiaa ilman elimellistä tai sairaudesta johtuvaa syytä. 

Vierailija
7/13 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on todellakin erityisherkkä esimeriksi uudessa tilanteessa, uusissa paikoissa jännittää, tietyt äänet pelästyttää, vedestä ei tykkää ja korkeista paikoistakaan ei pidä. Miten tuo korkeakammo tähän liittyy? Uteliaana kysyn.

Ap

Vierailija
8/13 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko lapsi erityisen herkkä tai sitten onko lapsella tasapaino-ongelmia/ korkeanpaikan kammoa? Nämä voivat selittää asiaa ilman elimellistä tai sairaudesta johtuvaa syytä. 

Tämä ei pitäisi olla ongelma oppitunnin aikana, jos vaan malttaa olla tanssimatta pulpetin päällä ja olla roikumatta kattovalaisimessa.

Vierailija
9/13 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis ollut samanlainen lapsi ja minua ahdisti nimenomaan se tieto, ettei kesken tunnin pääse vessaan. Jos taas on tieto, että voi vapaasti mennä, ei tarvitse stressata eikä hätää ehkä tule. 

Korkeanpaikan kammo siksi, että olen käynyt Tapani Rahkolla (sisäkorvaongelmien guru) ja hän selitti, että muut aistit kompensoivat, kun tasapaino. Se aiheuttaa epämukavuutta näön ja kuulon ollessa liian herkillä ja pissaamistarvetta tietyissä tilanteissa liikkeessä, ei koskaan yöllä vaan kun on liikenteessä. Lantion lihakset jännittyvät. Lisäksi kai hermostuttaa ja se lisää aineenvaihduntaa. 

Lapsena mentiin ostoksille lähijunalla Hkiin ja aina ensimmäisenä piti käydä asemalla vessassa, vaikka kotona olin käynyt lähtiessä.  

Olen siis herkkä että sisäkorvaongelmainen, vähän haastava kombinaatio.

Vierailija
10/13 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pitäisi olla ongelma oppitunnin aikana, jos vaan malttaa olla tanssimatta pulpetin päällä ja olla roikumatta kattovalaisimessa.

Koulurakennukset voivat olla vaikeita tasapaino-ongelmaiselle, vaikkei sitä tiedostaisikaan. Nykyään on kaikenlaista kävelysiltaa, valoaukkoa, kaikuvia tiloja jne. Missään kyläkoulussa vanhassa rakennuksessa ongelmia ei tosiaan pitäisi olla. 

Vierailija
11/13 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulurakennukset voivat olla vaikeita tasapaino-ongelmaiselle, vaikkei sitä tiedostaisikaan. Nykyään on kaikenlaista kävelysiltaa, valoaukkoa, kaikuvia tiloja jne. Missään kyläkoulussa vanhassa rakennuksessa ongelmia ei tosiaan pitäisi olla. 

Tuota ei tullut ajatelleeksikaan, mutta täysin totta. Itse introvertti, ja kyllä, voin myöntää että koulut, varsinkin isommat sellaiset, saattavat olla hyvin stressaavia paikkoja.

Vierailija
12/13 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä opettajakin ehdotti ja sovittiin opettajan kanssa että keskellä tuntia ei käy vaan yrittää pidentää aikavälejä. Ummetusta olen miettinyt mutta enpä usko että sellaista on koska pyyhkiminen itse on vähän niin ja näin ja sen jäljiltä on jäljet 😬

Koska lapsi on herkkä ja ilmeisesti itse motivoitunut, tekisin juuri toisin. Sovittaisiin, että saa vapaasti mahdollisimman huomaamattomasti livahtaa vessaan, jos tulee tarve. Näin poistetaan mahdollisimman monta stressitekijää. 

Vierailija
13/13 |
11.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lapsi on herkkä ja ilmeisesti itse motivoitunut, tekisin juuri toisin. Sovittaisiin, että saa vapaasti mahdollisimman huomaamattomasti livahtaa vessaan, jos tulee tarve. Näin poistetaan mahdollisimman monta stressitekijää. 

Ehdottomasti samaa mieltä!

T. Toinen stressivessailija...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä