Kunnollinen palkankorotus ilman työpaikan vaihtamista - onko mahdollista?
Olen ollut pitkään samassa työpaikassa ja palkkaa ei ole yhtä kertaa luukuun ottamatta juuri korotettu kuin yleiskorotusten verran. Ajattelin, että odotan että parempia taloudellisia aikoja pa pyydän sitten kunnon korotuksen mutta nyt sitten palkankorotusta pyytäessäni sanottiin, että maksimi korotus tänä vuonna on 5 %. Tehtävät ovat kyllä vaihtuneet ja vastuita tullut lisää, mutta auttaako "vanhoihin asioihin" vetoaminen enää.
Eli onko ainut vaihtoehtoa hakea työpaikkaa muualta jos haluaa kunnollisen palkankorotuksen?
Kommentit (12)
Ei onnistu, ainakaan jos olet julkisella. Vaihda työpaikkaa.
Mun palkka nousi kolmen vuoden aikana 700 €, kahdessa erässä. Eka korotus oli 200 € noin vuoden jälkeen, toinen liittyi sitten toimenkuvan muutokseen parin vuoden jälkeen. Yksityinen työnantaja, nousukauden aikana.
Työpaikkaa vaihtamalla palkkani on noussut aina vähintään vähintään 15%. Työpaikoilla minulle on käytännössä naurettu, jos olen pyytänyt edes 10% korotusta. ”Ei semmoisia kukaan saa!” on ollut yleisin kommentti. Uskallan väittää, että vaihtamalla paranee.
Haet töitä muualta. Saa joku paikka palkalla X (älä vielä allekirjoita sopimusta). Mene pomosi puheille. Kerro, että olet saanut työtarjouksen palkalla X. Jos pomo pitää sinua edes jollain tasolla korvaamattomana hän nostaa palkkaasi yli X. Jos näin käy ilmoita uuteen paikkaan että et pääsekkään tulemaan ja nauti palkankorotuksestasi.
Vierailija kirjoitti:
Haet töitä muualta. Saa joku paikka palkalla X (älä vielä allekirjoita sopimusta). Mene pomosi puheille. Kerro, että olet saanut työtarjouksen palkalla X. Jos pomo pitää sinua edes jollain tasolla korvaamattomana hän nostaa palkkaasi yli X. Jos näin käy ilmoita uuteen paikkaan että et pääsekkään tulemaan ja nauti palkankorotuksestasi.
Meidän firmassa on sellainen linja, että tämänkaltaiset sopimusshoppailijat saavat lähteä. Eli ei lähdetä tuohon kisaan mukaan, vaikka olisi kuinka ”korvaamaton” työntekijä.
Jos ihminen on ajatellut lähteä, hän lähtee loppujenlopuksi vuoden sisällä.
Tällä strategisella linjauksella vältetään ns. Palkkojen iltalypsy.
Yksityisen alan firma, liikevaihto 250 miljoonaa.
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa on sellainen linja, että tämänkaltaiset sopimusshoppailijat saavat lähteä. Eli ei lähdetä tuohon kisaan mukaan, vaikka olisi kuinka ”korvaamaton” työntekijä.
Jos ihminen on ajatellut lähteä, hän lähtee loppujenlopuksi vuoden sisällä.
Tällä strategisella linjauksella vältetään ns. Palkkojen iltalypsy.
Yksityisen alan firma, liikevaihto 250 miljoonaa.
Sehän on sitten vain win-win tilanne molemmille. Työntekijä pääsee työpaikkaan, missä hänen työtään oikeasti arvostetaan ja miljoonayritys säästää, kun työntekijät tekevät riistopalkalla osaamiseensa nähden.
Itse pyysin hyvästä syystä palkankorotusta edellisessä työpaikassani. Olin aloittanut siellä suoraan koulun penkiltä enkä käytännössä osannut mitään töihin mennessäni. Kolmessa vuodessa kuitenkin opin paljon ja työnkuva muuttui haastavammaksi, mutta palkka oli edelleen se sama alkupalkka, jolla työt aloitin. Alkupalkan luvattiin nousevan, kun kokemusta tulee lisää. En kuitenkaan saanut palkankorotusta missään vaiheessa.
Vaihdoin työpaikkaa ja palkka nousi samalla melkein 50%. Nykyisessä paikassa palkka on noussut muutamia kertoja, mutta kovin kummoisia ne korotukset eivät ole olleet.
Helpoin tapa nostaa palkkaa reilusti on vaihtaa työpaikkaa.
Isossa yhtiössä on yleensä mahdollisuus vaihtaa tehtäviä talon sisällä ja sitä kautta saada suurempi korotus. Olen ollut samassa yhtiössä töissä nyt 20 vuotta. Yhden vaihdon yhteydessä sain 800 € lisää, sen jälkeen oli tasaisempaa (yleiskorotukset), viime keväänä vaihtui hommat, nousi 300 ja nyt muuttui vähän toimenkuva ja sain 250 lisää. Mutta kyllä mä töitä teenkin!
Joitakin vuosia sitten hankin uuden, työpaikkaa hyödyttävän koulutuksen työn ohessa. Ennen kuin aloitin opinnot, oli sovittu, että valmistuessa liksa nousee. Kun valmistuin, palattiin neuvottelupöytään. Palkka pomppasi +25% .
Kehitän itseäni edelleen. On todennäköistä, että toimenkuva saman yrityksen sisällä vaihtuu tänä vuonna uudelleen. Näyttää siltä, että palkka ei nyt käytännössä muuttuisi, mutta työjärjestelyt muuttuisivat kannaltani oleellisesti paremmaksi. Saan ehkä jotain, mitä rahalla on vaikea ostaa: lisää aikaa perheen parissa.
Kannustan siis muutokseen. Ja keskustelemaan johtajiston kanssa jo muutosta suunnitellessa.
On se hauskaa kuinka vapaata sopimista niiiiin halutaan Suomeen. Meillä saa jo nyt työnantaja aivan vapaasti maksaa ENEMMÄN palkkaa kuin tea/ves mukainen minimi. Aika harva niin tekee. Yleistä on myös, ettei makseta edes sitä tes/ves minimiä.
Pistää miettimään.
Etsipä käsiisi Vappu Honkasen gradu: "Hallintoelinten tehtävät ja palkitseminen osuustoiminnallisissa
organisaatioissa". Siinä on paljon hyvää tietoa kerättynä yksiin kansiin.
Sen pienen palkan vielä jotenkin hyväkysisi, jos samoista tehtävistä maksettaisiin aina samaa palkkaa kuten niillä aloilla, joilla palkat katsotaan palkkataulukosta. Niin, onhan meilläkin palkkataulukot, mutta samalla vaativuuspisteellä (IPE-järjestelmä) palkka voi olla esim. 3500 €/kk tai 5845 €/kk. Eli palkkahaitarin yläraja on 1,67xalaraja. Kuitenkaan työnantajalla ei ole käytössään mitään työntekijän suuntaan läpinäkyvää järjestelmää, jolla tuota eroa palkoissa perusteltaisiin eli käytännössä mennään pärstäkertoimen mukaan tai sen mukaan, miten hyvät välit on esimiesportaaseen. Periaatteessahan oikeudenmukainen palkan määräytyminen olisi hyvin yksinkertainen asia, mikäli henkilökohtaista suoriutumista arvioitaisiin yhteisen mittariston kautta, mutta tähän ei työnantaja ole halukas koska palkkoja pitäisi silloin suurelta osalta työntekijöitä nostaa.
Näin toimii siis reilu ja oikeudenmukainen ja omien sanojensa mukaan huipputyönantaja nimeltä Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy.