Käytätkö salaattikastikkeita? Mä en koskaan mut mieli tekis ostaa.
Kommentit (22)
Valmiskastikkeita en käytä koskaan. Itsetehtyjä lähes aina.
Äsken kaupassa katselin niitä purnukoita kun ostin mausteita ja olis mieli tehnyt ostaa. Mut ajattelen et mun salaatit on hyviä muutenkin.
Oliiviöljy. Laadukas ja miedon makuinen. Myös vinaigrette eli oö ja viinietikka sekaisin, valkosipulia, yrttejä jne. mausteeena. Vähän suolaa.
Kermaviilistä teen kastikkeen tai sitten teen majoneesia. Valmiista kastikkeista en välitä, enkä niistä jauheista.
Teen itse. Valmiit ovat lähinnä sokeria ja rypsiöljyä. Kylässä saatan käyttää.
Vanhoissa keittokirjoissa on hyviä sinappikastikkeiden ohjeita.
Felixin Tomaatti-chili on paras kastike!
Senkun ostat jonkun mikä hyvälle näyttää. Ihan hyviä ne on eikä mitenkään epäterveellisiä jos nyt ei hukuta sitä salaattia kastikkeeseen.
En ole ostanut valmiita enää vuosiin enkä osta. Useimmat niistä on sokeripommeja ja/tai niissä on huonolaatuista, epäterveellistä öljyä. Pullot on myös liian isoja ja menee haaskuuseen jos niistä ei tykkääkään. Tai pääsevät helposti menemään vanhaksi ja pitää viskata puoli pulloa pois.
Useimmiten lorautan salaattiin vain hyvää oliiviöljyä ja/tai sitruunamehua. Joihinkin salaatteihin käy sitten kermaviilikastike parhaiten. Tai etikan ja öljyn sekoitus. Helppo niitä on sekoitella tai sitten menee oliiviöljylinjalla. Öljynkin voi yrteillä maustaa.
Vierailija kirjoitti:
Senkun ostat jonkun mikä hyvälle näyttää. Ihan hyviä ne on eikä mitenkään epäterveellisiä jos nyt ei hukuta sitä salaattia kastikkeeseen.
Hehheh
Vierailija kirjoitti:
Onhan se jos tykkää keinotekoisesta lisäainekoktailista =)
En käytä valmiita salaattikastikkeita koska en pidä niistä. Yleensä teen itse yksinkertaisen oliiviöljy+sitruunan mehu + suolaa + pippuria kastikkeen, johon sitten salaatin mukaan mahdollisesti mukaan valkosipulia tai hunajaa, aina ei mitään. Kun syön sinkkuna yksin kotona, en edes sekoita tuota kastiketta missään erityisessä astiassa vaan laitan ainekset suoraan lautaselle tekemäni salaatin päälle ja sekoitan sitten siinä ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainesosat: Rapsiöljy, vesi, sokeri, punaviinietikka, tomaattisose 6 %, pastöroitu munankeltuainen, sinapinsiemenet 0,7 %, jodioitu suola, mausteet (mm. valkosipuli, chili, cayennepippuri), etikka, muunnettu maissitärkkelys, happo (sitruunahappo), sakeuttamisaine (ksantaanikumi), säilöntäaine (kaliumsorbaatti), väri (paprikauute), hapettumisenestoaine (E385).
Nam nam!
Miksi syöt tällaista sontaa? Rapsiöljy kelpaa lähinnä saranoiden öljyämiseen, tomaattia on peräti 6% ja lisäaineluettelo on aikamoinen. Et kai syötä lapsillekin tällaista?
Voi ap, etkö tiedä ettei niitä valmiita kukaan koskaan osta! Täällä Suomessa tehdään kaikki itse! Kukaan ei osta kaupasta mitään valmista koska päivätyön, lastenhoidon, pihahommien, käsitöiden, liikuntaharrastusten ja anopin auttamisen jälkeen on niin rentouttavaa kirnuta voikin itse omin pikku kätösin!
ps. tämä oli sarkasmia, teen salaatinkastiketta usein itsekin. Ja usein ostan kaupasta myös valmista.
Salaatin olis tarkoitus kai olla terveellinen? Miksi pilata se sokerisilla lisäainesotkuilla, jotka on tehty halpaan huonoon öljyyn? Osta terveellistä hyvää öljyä ja mausta se yrteillä, etikalla, sitruunamehulla jne.
Saat vaikka joka kerta erilaista, eikä tarvitse käyttää aina samaa, jotta saa käytettyä sen ison pullollisen ennen kuin se menee arveluttavaksi ja pitää heittää roskiin.
Minä itse en, mutta sen avulla saan teinipojat syömään salaattia. Salaisuus on ceasar-kastike, mihin tahansa salaattiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi ap, etkö tiedä ettei niitä valmiita kukaan koskaan osta! Täällä Suomessa tehdään kaikki itse! Kukaan ei osta kaupasta mitään valmista koska päivätyön, lastenhoidon, pihahommien, käsitöiden, liikuntaharrastusten ja anopin auttamisen jälkeen on niin rentouttavaa kirnuta voikin itse omin pikku kätösin!
ps. tämä oli sarkasmia, teen salaatinkastiketta usein itsekin. Ja usein ostan kaupasta myös valmista.
Valmiissa voissa ei ole lisäaineita eikä sokeria. Valmiissa salaatinkastikkeissa on.
Enkä ole vielä niin hyvää valmiskastiketta maistanut kuin mitä itse sekoitellen saa. Sekoittaminen kestää noin 30 sekuntia.
Vierailija kirjoitti:
No osta. Itse en käytä.
MINKÄ IKÄINEN OLET,JOS KOKEMUKSIA KYSELET??????
Juu, joskus teen jonkun kastikkeenkin, useimmiten käytän kuitenkin vähän mausteita, oliiviöljyä ja balsamicoa salaatin joukkoon.