"Miksi juuri sinut pitäisi valita tähän työhön?"
Tuota kun kysyvät työhaastattelussa, niin mitä kannattaisi vastata? Eikö tuo ole hieman outoa, jos eivät itse tiedä minkälaisen työntekijän haluavat palkata?
Kommentit (15)
Mä oon vastannut suoraan että ei mua pidä valita mihinkään. Että en halua ruveta kehumaan itteäni ja väkisin, kerron mitä osaan ja miksi haluaisin tämän työpaikan. Mua ärsyttää ihan suunnattomasti tuollainen kysymys, tulee tunne jotta sinne on nyt pakko valita just mut.
Ja viimeksi muuten sain sen työpaikan tällä vastauksella.
En ole ikinä ymmärtänyt tuota kysymystä. Eihän hakija voi ainakaaan yleensä tietää ketkä kaikki muut ovat hakeneet kyseistä työtä ja mikä heidän cv:nsä on. Joten miten ihmeessä voisi tietää "miksi juuri sinut" pitäisi valita?
"Koska luulen, että olisin hyvä tässä työssä ja viihtyisin täällä."
Ehkä?
"Koska muutakaan työtä ei ole tarjolla, tarvitsen rahaa, eikä huvita pershettäkään myydä"
Riippuu, mistä työstä on kyse, eli pitää tietää työnkuvasta.
Nykyiseen työhöni jos hakisin, niin sanoisin ”koska olen äärettömän hyvä verkostoitumaan ja lobbaamaan”.
"Tarkoitatko haastatteleemaan työnhakijoita? Koska kuulostaa siltä että yrität saada minut tekemään työsi."
Vierailija kirjoitti:
"Tarkoitatko haastatteleemaan työnhakijoita? Koska kuulostaa siltä että yrität saada minut tekemään työsi."
Pitäisi varmaan pyytää haastattelijaa näyttämään muiden hakemukset nähtäville, jotta voisi edes vastata kysymykseen....
Tätä kysymystä ei pidä ottaa niin kirjaimellisesti. Työnantaja tietää mitä hakee, mutta haluaa selvittää, mitä työnhakija luulee tarjoavansa. Eikä sitä tietenkään voi tietää muista hakijoista mitään, mutta siinä selvitetäänkin miten kuvittelet eroavasi keskivertohakijasta.
Koska tunnen paikan x kuin omat taskuni! (tuota kysyttiin kyllä jo hakemuksessa)
No siihen kannattaa tietysti vastata, että on juuri tämän paikan vaatimaa kokemusta, persoona on hommaan sopiva jne. Eli miettiä vaan miksi olisi itse tuossa työssä hyvä.
Se sitten riittää, jos riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tätä kysymystä ei pidä ottaa niin kirjaimellisesti. Työnantaja tietää mitä hakee, mutta haluaa selvittää, mitä työnhakija luulee tarjoavansa. Eikä sitä tietenkään voi tietää muista hakijoista mitään, mutta siinä selvitetäänkin miten kuvittelet eroavasi keskivertohakijasta.
Jossain julkisissa huippuviroissa saatetaan tietää ketkä on hakijat. Niissä haastatteluissa voi yrittää verrata itseään suoraan muihin hakijoihin.
Hauska juttu, että tuota kysytään kuulemma usein myös silloin, kun firma itse rekrynnyt hakijaa headhunterin kautta. Silloin luulisi varsinkin olevan kyse miksi ihmisen pitäisi kyseinen työpaikka valita.
Mä oon kun suomenhevonen, ulkonäöltäni ja voimiltani.
Teen töitä niin vit usti, pitämättä vapaapäiviä tai vinkumasta palkkaa.
Mun tavote on pienestä pitäen ollu päästä jäteorganisaationne palkkalistoille ja mulle erityisesti biojätteet on rakkainta maailmassa.
Olen terve kuin pukki, kato vaikka hampaita, syön rautaa ja pa skannan kettinkiä ja mua työorientoituneempaa kaveria ei maailmankaikkeudesta löydy, vaikka marsista lähtisitte etsimään.
Mä nostan 150 kiloo suorille käsille ja mulle on lastenleikkiä heitellä 600 litrasta jäteastiaa auton kitaan, vaikka se ois täynnä hevosen pas kaa ja pikkukiviä.
Vitt u mä oon agre ssiivinen jätteitä kohtaan mut killtti ihmisille.
Mä yön vaikka pas kaa teidän kädestä jos nätisti pyydetään, enkä koskaan mee lakkoon, enkä kitise huonoista työolosta.
Mä kestän kylmyyttä paremmin kun ki rgiisit ja kuumuuttaa paremmin kuin australian ab originaalit.
Koska mä voin alottaa, mul on lippalakki ja työhanskan povarissa ja nää kädet tarttis nyt jätesäkin jonka viedä kaatikselle?
En kyllä ymmärrä mikä tuossa kysymyksessä niin riipii. Ihan perusteltua, että hakijan tulisi osata lyhyesti kertoa miksi juuri hän olisi hyvä valinta. Ei se tarkoita, että pitää miettiä keitä muita on haastateltavina.
Jos ei itsekään osaa perustella, miksi olisi hyvä valinta johonkin työhön, miksi se haastattelija sen hyvyyden näkisi?
Mullla on ihan vtusti rahaa veroparatiiseissa. Siinä on otee. ELi kova tuloksentekijä olen moraalista ja yhteiiisistä arvoista välittämätttä juuurikaan. ELi tämä teiidän pska firma takooo tänäkin vuonna vuoden parhaaat tulokset.