Kohdunpoisto apu pms-oireisiin?
Onko kellään poistettu kohtua /ja munasarjoja vaikeiden pms-oireiden vuoksi? Itse en jaksa enää tätä vuoristorataa!😞 onko lähetettä vaikea saada leikkaukseen pms-oireiden vuoksi? Auttakaa...
Kommentit (18)
Mullakin on todella vaikea pms. Siis se missä oireilee psyykkisesti. Elämä on helvettiä sen takia.
Se on ollu ihan nuoresta lähtien.
Ootko kokeillu luontaistuotteita ja pillereitä?
Mulla tosiaan ainut mikä auttoi oli minipillereiden syönti jatkuvasti, ettei kuukautisia tullut.
Nyt olen ollut ilman ja en jaksa enää.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on todella vaikea pms. Siis se missä oireilee psyykkisesti. Elämä on helvettiä sen takia.
Se on ollu ihan nuoresta lähtien.
Ootko kokeillu luontaistuotteita ja pillereitä?
Mulla tosiaan ainut mikä auttoi oli minipillereiden syönti jatkuvasti, ettei kuukautisia tullut.
Nyt olen ollut ilman ja en jaksa enää.
En ole kokeillut luontaishommia, pillereihin en koske, tulin hulluksi niistä joskus..
tosiaan tää henkinen puoli se mikä on helvettiä...
Tuskin poistetaan tuosta syystä ja kohdunpoisto itsessään aiheuttaa hormonihäiriöitä joita sitten lääkitään...
Koita hormonikierukkaa, vei ainakin minulla vuodot ja oireet mukaan, ensimmäinen vuosi oli vaikea, kun se kierukka ei heti ala vaikuttaa tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Koita hormonikierukkaa, vei ainakin minulla vuodot ja oireet mukaan, ensimmäinen vuosi oli vaikea, kun se kierukka ei heti ala vaikuttaa tasaisesti.
Pelkään hormonien aiheuttamaa mielialan vaihtelua... käytin joskus pillereitä enkä selvinnyt niiden kanssa..
kohdunpoisto voi aiheuttaa vaihdevuosioireita, vaikka monet väittää että ei voi, mutta näin on käynyt joillekin vaikka munasarjat olisikin jätetty leikkaamatta.
kokemuksesta sanon, vaihdevuosioireet on jatkuvaa pms:ää......
että voi olo muuttua kurjemmaksi kunnes saa estrogeeniä ja annostuksen ja hoidon siinä kohdilleen.
Munasarjojen poiston välitön seuraus on vaihdevuodet, jotka monella ovat todella vaikeat. On unettomuutta, masennusta, itkuisuutta, osteoporoosia ja sydäntautiriskiä, kuumia aaltoja ja ritiseviä limakalvoja, nivelsärkyjä, lihaskatoa, haluttomuutta ja vaikka mitä.
Olen lukenut, että Suomessa ei meinaa saada kohdun- ja munasarjojen poistoa silloinkaan, kun kärsii invalidisoivista endometrioosikivuista. Se on minusta törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin poistetaan tuosta syystä ja kohdunpoisto itsessään aiheuttaa hormonihäiriöitä joita sitten lääkitään...
Osalle aiheuttaa, osalle ei. Minulle ei tullut mitään ylimääräisiä seuraamuksia kohdunpoistosta. Parilta ystävältä on myös poistettu kohtu eikä heillekään tullut tarvetta hormonihoidoille.
Vierailija kirjoitti:
Unohda sillä kohtua ei poisteta noista syistä.
Voin kertoa että hyvin tiukkaa saada kohtu poistettua.
Käyn juuri lävitse sitä poistetaanko mun kohtu.
Ikää 54v. ja kohdun laskeutuma.
Lisäksi kohtu antaa tukea eli muut laskeutuvat tulee sen jälkeen.
Kävin juuri toista kertaa sairaalassa ja saan kohdunpoiston.
Mulla siis laskeutunut kohtu ja olen jo vaihdevuosissa.
Nykyään siis tarvii olla hyvä syy että poistetaan.
Missään nimessä ei ole järkevää poistaa ellei ole aivan pakko.
Kohdun poisto on todella iso operaatio. Ei sitä helposti saa. Kaveri oli saikulla 6 vko:a. Hänellä poistetiin kohtuuttoman suuren menkkavuodon takia kun mikään muu hoito ei auttanut.
En ole myöskään kuullut että kohdunpoisto aiheuttaisi hormoni hoitoja jos munasarjat jää, mutta olen kuullut että kohdunpoisto helpottaa pms oireita. Vaikkakin eitä lienee mahdoton tuosta syystä saada...:(
Vierailija kirjoitti:
Kohtuei ole hormonia erittävä elin, mutta munasarjojen poisto lopettaa estrogeenin tuotannon.Toki esrtogeenia on myös rasvakudoksessa.
Eli kohdun poisto ei vaikuta hormonitoimintaan. Fakta.
Luulotauti sensijaan voi vaikuttaa.
T. Hoitsu
Vaikuttaako poisto ulkonäköön eli kuivuuko mummoksi? :(
Olethan jättänyt jo ainakin sokerin, kahvin, vehnän ja alkoholin pois?
Mun matkani varrelle on osunut hyviä gynekologeja, joille voi uskoutua kaikista alan vaivoista.
Heiltä on löytynyt konstit joka lähtöön ilman amputaatioita. - Suosittelen kysymään.
Mielenhallintaa.Kokeile meditointia. Ihminen pystyy kyllä mieltään hallitsemaan kun oikeasti haluaa ja harjoittelee. Liikuntaa on myös hyvä harrastaa mielenterveyden vuoksi. Rauhallinen kävelykin riittää.
Unohda sillä kohtua ei poisteta noista syistä.
Voin kertoa että hyvin tiukkaa saada kohtu poistettua.
Käyn juuri lävitse sitä poistetaanko mun kohtu.
Ikää 54v. ja kohdun laskeutuma.
Lisäksi kohtu antaa tukea eli muut laskeutuvat tulee sen jälkeen.