Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihoitko vai laihduitko imetyksen lopettamisen jälkeen?

Vierailija
03.02.2020 |

Vai tapahtuiko painolle mitään?

Tässä olen juuri lopettamassa imettämisen. Imetin vuoden ajan. Mielenkiinnosta kyselen, kokemuksia.
Joillakinhan imettäminen polttaa kiloja, mutta osa kokee, että elimistö säästelee rasvaa, että imetys sujuisi.
Tietenkin syöminen ja liikkuminen vaikuttaa, mutta ymmärrätte varmaan pointin. Alkaako aineenvaihdunta toimimaan eri tavalla eri hormooneilla?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino laski imetuksen aikana n. 1,5kg ja se tuli nopeasti takaisin n. 3 viikon aikana imetyksen lopetettuani. Sen jälkeen ei noussut eikä laskenut, imetyksen lopettamisesta nyt 1,5 vuotta.

Vierailija
2/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lihoin imetyksen aikana noin 10 kg, koska maidontuotannon lisäämiseksi oli ihan pakko syödä paljon ja silti maito ei riittänyt lapselle. Kun lopetin imetyksen laihduin vuodessa 20 kg (enkä kituuttanut vaan palasin normaaliin eli ennen raskautta -ruokavalioon). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin. Imettäessä oli koko ajan nälkä ja mielihaluja. Ne loppui kun imetys loppui.

Vierailija
4/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tapahtunut mitään. Lopetin pidemmän ajan kuluessa vähitellen.

Vierailija
5/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viimeiset raskauskilot aika nopeasti pois imetyksen jälkeen. Viimeiset 5kg tosiaan istuivat sitkeästi, eikä imetyksen aikana oikein ruokavalion rajoittaminen tuntunut hyvältä.

Vierailija
6/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaakaan. Olin 2 kk synnytyksestä normaalipainossa. Niinhän se menee, kun se oikein menee.

Vierailija
7/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Varmaan tämäkin on yksilöllistä, miten keho reagoi. Toivottavasti täällä alkaa rasva palamaan,)

Vierailija
8/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino nousi imetyksen jälkeen, mutta rinnat pienenivät

Vierailija
9/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laihduin molemmilla kerroilla imettäessä, tosin vaikea sanoa minkä verran kun raskauden aikana nousi jo turvotuksenkin takia niin paljon.

Mutta imetyksen lopettamisen jälkeen paino taas nousi muutaman kilon, kun pitää totutella rajoittamaan herkutteluja. Kuopuksesta ennen raskautta 65kg, raskauden aikana +16kg, imetyksen aikana alaihduin 59 kg. Imetyksen lopetettuani pikkuhiljaa paino nousi taas 65 kiloon.

Vierailija
10/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin laihtua jo imettäessä ja sama jatkui imetyksen jälkeenkin. Noin vuosi synnytyksessä olin normaalipainossani vaikka raskausaikana lihoin molemmilla kerroilla reippaasti. Normaali, terveellinen ruoka ja paljon hyötyliikuntaa, noilla lähti. 

Vierailija
11/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tapahtunut mitään painolle. Mutta imetin 2 vuotta, joten imetyskerrat olivat pikkuhiljaa vähentyneet pariin vuorokaudessa ja samoin syömiseni pikkuhiljaa olivat vähentyneet.

Vierailija
12/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäessä lahduin rajusti. Lopettamisen jälkeen paino pysyi samana.

Vierailija
13/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino putosi ihan hirveästi ilmetessä, olin varsinainen nälkäkurki, mutta mailtakin tuli ihan suuntaamalla koko ajan. Laihoin normaaliksi imetyksen loputtua.

Vierailija
14/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino nousi 9kg mutta rinnoista tuli roikkuvat patalaput. Tätä ei tosin saanut kertoa mm. Poistettiin heti nais tenhuone ryhmästä.

Vierailija
15/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painolle ei tapahtunut mitään, mutta posket pyöristyivät. Jostain syystä imettäminen vaikutti mulla kasvoihin, posket olivat kapeammat.

Mulla ei imetyksellä ollut voimakasta laihduttavaa vaikutusta. Ekalla kerralla painoa tuli raskauden aikana 12–13 kg, eikä sitä ollut kauheasti jäljellä synnytyksen jälkeen. Loput kilot katosivat piakkoin. Toisen raskauden alussa painoin saman verran kuin edellisen raskauden alussa, painoa tuli suunnilleen saman verran, mutta nyt sitä jäi lähes kymmenen kilogrammaa. Täysimetyksen aikana en laihtunut varmasti yhtään, mutta kun vauva oli suunnilleen puolen vuoden ikäinen, painoa alkoi pudota.

Imetin ensimmäistä lasta melkein 2-vuotiaaksi ja toista aika tarkkaan 1,5-vuotiaaksi. Imetyskertoja ei siis ollut enää paljoa. Ekalla kerralla jouduin syömään paljon täysimetyksen aikana, sen jälkeen ihan normaalit syömiset. Tokalla kerralla, kun sitä painoa oli, ei tarvinnut syödä juuri normaalia enempää. 

Vierailija
16/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin imetyksen aikana yli 10kg.

Vierailija
17/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytysten jälkeen olin muutamassa päivässä samassa painossa kuin ennen raskauksia ja imettäessä laihduin aina 7 - 8 kg, alipainoiseksi. En jaksanut syödä sellaisia määriä, ettei paino olisi pudonnut. Imetysten jälkeen paino palautui n. puolessa vuodessa takaisin omaan normaalipainooni.

Vierailija
18/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

T. Ap

Suurimmalla osalla imetys laihduttaa ja sen jälkeen paino ei ainakaan laske, mutta joillakin imetys lihottaa /pitää painon ennallaan.

Kiinnostaisi, mikä vaikutus eri hormooneilla on näissä vaiheissa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi