Kirjoitustaidoton ope
Kommentit (7)
Olen yläkoulun ope, jolla on kohtuu paha lukihäiriö. Kirjoitain usein jotakin väärin ja yhdyssanoista minulla on vain aavistus. Omasta tekstistäni en virheitä löydä, mutta muiden tekstissä näen ne helpommin. Olen tästä huolimatta todella hyvä opettaja.
Pitäisikö minun lopettaa?
Jos lapsilta vaaditaan että kaikki pitäisi olla tiptop mutta itsellä nuppi ei toimii, suosittelisin lapseni opella kyllä ammatin vaihtoa.
(En ajatellut sinua)
Yhdyssanavirheet ovat tavattoman yleisiä kanssaopiskelijoilla, ei kaikilla voi olla lukihäiriö. Terveisin Jyväskylässä kasvatustieteitä opiskeleva...
Oman kolmasluokkalaisen ope kirjoitti moneen Wilma-viestiin "enään". Nelosluokkalaisen virallinen allekirjoitettava paperi oli kirjoitettu paikoin puhekielellä. Puhekieli on epävirallisissa viesteissä ok, lukihäiriön ymmärrän, ja jotkut kielioppiasiat menevät itselläkin väärin tai joutuu tarkistamaan kirjoitusasun. En silti voi mitään sille, että huonosti kirjoitettu viesti saattaa antaa kirjoittajastaan hieman hölmön kuvan.
Yksi tapa olisi ottaa asia puheeksi ensin tämän opettajan kanssa. Kertoa, että hänen huono kirjoittamisensa huolettaa siinä mielessä, että lapset saattaa ottaa mallia, eivätkä opi kunnolla kirjoittamaan itsekään. On aika luontevaa, että lapset matkii opettajaa, siihenhän opettaminen osittain perustuukin.
Opettaja, jos ei pysty opettemaan oikeinkirjoitusta, voisi puhua luokalle tyyliin:
"Olen huono kirjoittamaan syystä xxx, joten älkää uskoko, että kaikki mitä kirjoitan olisi oikein. Itse asiassa voidaan ottaa vaikka kilpailu siitä, kuka löytää eniten virheitä minun kirjoituksistani."
Näin kissa on pöydällä, ja lapset ymmärtävät, että ope ei ole virheetön, ja heitä kannustetaan miettimään itse mikä on oikein ja mikä väärin.
Eli lapseni luokalla (4luokka) on sellainen tilanne! Opella on tosi paljon kirjoitusvirheitä.
Kenen pitäisi ottaa yhteyttä?