Nuorilla valtavasti mielenterveysongelmia.
Kun juttelen ihmisten kanssa niin olen törmännyt usein lasten kanssa koettuihin mielenterveysongelmiin. Omankin tyttären kanssa ongelmia. Sitä helposti syyttää itseään lapsen henkisistä ongelmista ymmärtämättä missä meni vikaan. Parhaani yrittänyt eikä meillä ole koskaan ollut väkivaltaa eikä alkoholisimia. Onko se tämä ympäröivä kilpailuhenkinen maailma joka lasten päät sekoittaa ?
Kommentit (18)
Tämä epäempaattinen, kasvoton ilmapiiri ja raha määrittelee kaiken. Olen 30v ja aina tuntenut itseäni täysin arvottomaksi, epähalutuksi, taistelen kokoajan mielenterveysongelmien kanssa. Ihmiset nykyään myös ovat kovin ajattelemattomia ja saattavat yhdellä rumalla kommenttilla murentaa sinut täysin. Kun näitä tulee suht. usein niin ei jaksa enää. Kun sinua dehumanisoidaan jatkuvasti niin ei enää usko että on itsellään mitään arvoa.
Pelkään ihmisiä todella paljon nykyään. Muistan kun olin ala-asteella niin alkoi säästämiset ja tehostamiset, kun valmistuin koulusta vuonna 2010 niin ketään ei kysynyt eikä kiinnostanut elämäni.
Minä typerä kun jaksa aina olla ystävällinen ja oma-alotteinen.
Ihmisten kestokyky normaaleille vaikeuksille on madaltunut. Iso osa työvoimasta on mt -ongelmaista ja kohta yhä isompi osa eläkkeistä menee nuoremmalle porukalle. Kun ei huvita ja ei jaksa.
Rajojen puute, liian helppo elämä eikä kokemuksia pettymyksistä.
Elämä in niin paljon helpompaa kuin aikaisempien sukupolvien, ei kestä nicobettinojen pää. Eikä tarvitsekaan, tuella eletään hamaan tappiin.
Se on kuun nuorillla kaikki energia menee kasvamiseen. Kokoaiika euforiasssa eikä tajua tasata.
Vierailija kirjoitti:
Rajojen puute, liian helppo elämä eikä kokemuksia pettymyksistä.
Elämä in niin paljon helpompaa kuin aikaisempien sukupolvien, ei kestä nicobettinojen pää. Eikä tarvitsekaan, tuella eletään hamaan tappiin.
Näin oon huomannut. Kerrotaan ihan avoimesti miten raskasta olis lähteä aamulla töihin tai miten kuulemma pakkasellakin intissä pitää ulkona olla.
Masentaa kun pitää tehdä mitään ja kiltti lääkäri kirjoittaa B -lausunnon. Veronmaksajat huolehtivat sitten loput.
Vaikea sanoa mutta omia pohdintoja syiksi on olleet nettiaika, vanhempien erot, rahahuolet, työttömyys, perinnöllisyys, suurentuneet luokkakoot ja uupuneet opettajat joiden kaikki puuttumiskeinot on viety. Kollektiivinen rangaistus ei toimi vaan ahdistaa rauhallisempia oppilaita, häiriköt saavat jatkaa luokassa mellastamista, kiva-koulu, jossa saa kiusata ja vain kiusattua ahdistellaan opettajien ja sossun toimesta.
Vanhemmat eivät nykyään laita tarpeeksi rajoja lapsilleen eivätkä anna lapsilleen tarpeeksi aikaa. Tämä sitten johtaa turvattomuuden tunteeseen ja lopulta mt-ongelmiin.
Minua huvittaa suuresti ihmiset, jotka ovat kasvattaneet nykynuoret ja paheksuvat heitä. Sitä niittää mitä kylvää!
Vierailija kirjoitti:
Tämä epäempaattinen, kasvoton ilmapiiri ja raha määrittelee kaiken. Olen 30v ja aina tuntenut itseäni täysin arvottomaksi, epähalutuksi, taistelen kokoajan mielenterveysongelmien kanssa. Ihmiset nykyään myös ovat kovin ajattelemattomia ja saattavat yhdellä rumalla kommenttilla murentaa sinut täysin. Kun näitä tulee suht. usein niin ei jaksa enää. Kun sinua dehumanisoidaan jatkuvasti niin ei enää usko että on itsellään mitään arvoa.
Pelkään ihmisiä todella paljon nykyään. Muistan kun olin ala-asteella niin alkoi säästämiset ja tehostamiset, kun valmistuin koulusta vuonna 2010 niin ketään ei kysynyt eikä kiinnostanut elämäni.
Minä typerä kun jaksa aina olla ystävällinen ja oma-alotteinen.
Tähän halusin vielä lisätä. Tuntuu sanoinkuvaamatotman pahalta kun koitat piristää itseäsi esim. laittamalla kynsilakkaa, tai menemällä kampaajalle. Tuut töihin tai anopilla ja kommentoidaan "onko sun ihan pakko laittaa noita kynsiä, turhaa se on".
KOSKAAN, EI KOSKAAN KENELLÄKÄÄN OLE MITÄÄN KIVAA SANOTTAVANA! En jaksa enää elää. Tämä on suurin syy miksi olisi ehkä parempi muuttaa kokonaan pois.
Ei ole.
Sulle vaan avautuu kaikki reppanat kun olet itsekin reppana
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa suuresti ihmiset, jotka ovat kasvattaneet nykynuoret ja paheksuvat heitä. Sitä niittää mitä kylvää!
No minun viisi lastani /nuorta aikuistani ovat ainakin kaikki tervepäisiä ja pärjääviä. Osaavat myös tehdä töitä. T. laiska ja kersojansa kasvattamaton mutsi.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos oma lapsi on täyspäinen? Saako silloin kertoa mielipiteensä kasvatuksen, rajojen ja liian helpon elämän vaikutuksista?
Rajattomat vanhemmat joilla pitää olla kivakiv aa ja omaa uraa. Lapsille syydetään rahaa ja matkoja, joita ei sitten hodzitakaan mennä duuniin eikä kunnioittaa muutenkaan heitä vanhempaa ikäpolvea. Iso osa jo nuoruuseläkkeellä, koska vaan voi. Ja toki, nuorille syydetty idelogiaa pelkistä oikeuksista ja vaatia ei saa mitään. Nappeja naamaan. Vanhukset Balille tai *** jonnekin.
Mielenterveysongelmat liittyvät yleiseen yhteiskunnan polarisaatioon ja perherakenteiden ja yhteiskunnan muutoksiin. Myös siihen, miten ongelmat määritellään ja kuinka herkästi niihin lähdetään hakemaan apua.
Hyvä perhetausta, korkea yhteiskunnallinen asema ja työelämässä oleminen liittyvät usein myös hyvään mielenterveyteen.
Mielenterveysongelmat ovat yleisiä huonosti pärjäävissä alaluokkaisissa perheissä. Köyhyys, mielenterveysongelmat, päihteet, kyvyttömyys etc. Lista on loputon. Huono-osaisuuden ja mt-ongelmien välinen korrelaatio on korkea. Usein ongelmat siirtyvät sosiaalisena perintönä jälkipolville.
Rajat on rakkautta. Se on kylmästi sanottu varsinkin niille, joita on kohdeltu kaltoin. Sanonnassa piilee kuitenkin totuus. Kylmä fakta on kuitenki, ettei kukaan kasva itsenäisesti pärjääväksi aikuiseksi, jos ei saa lapsena sen verran kannustusta ja vastuuta, että kykenee ottamaan oman elämänsä ohjat käsiin.
Tunnollisuus on ihan tutkitusti avain parempaan mielenterveyteen, eikä sitä tietenkään kaikilta löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos oma lapsi on täyspäinen? Saako silloin kertoa mielipiteensä kasvatuksen, rajojen ja liian helpon elämän vaikutuksista?
Ei oikein saisi, kun ei ole faktatietoa esittää. Tai ainakaan sitä ei saisi sanoa kuten faktana, jos puhuu vain luuloistaan.
Lopun ajat
mies51v