Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka korvaa jos työnteossa menee vaikkapa silmälasit rikki?

Vierailija
26.01.2020 |

Työskentelen päiväkodissa ja harva se päivä on tilanteita joissa riskinä vaikkapa omien silmälasien rikkoutuminen jonkun lapsen edesottamuksien vuoksi. Ilman niitä en näe mitään (vahvuudet.-9 ja -8) ja piilarit ei silmilleni sovi.
Eli?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä millainen vakuutus työnantajallasi on? Tässä vakuutusyhtiö Pohjantähden sivuilta:

Työnantajan työtapaturma- ja ammattitautivakuutus korvaa työntekijälle työssä, työntekopaikan alueella, työmatkalla sekä ruokailu- tai virkistystauolla sattuneita tapaturmia. Lisäksi vakuutuksesta korvataan työhön liittyvissä tietyissä erityistilanteissa, esimerkiksi koulutustilaisuudessa tai virkistystilaisuudessa sattuneita tapaturmia. Tapaturmien lisäksi työnteon yhteydessä aiheutuneita lihaksen tai jänteen kipeytymisiä korvataan tietyin edellytyksin.

Vakuutuksesta korvataan mm. sairaanhoitokuluja, sairausajan palkkakuluja työnantajalle, sairaanhoidon matkakuluja, lääkekuluja sekä eräitä esinevahinkoja, esimerkiksi tapaturmassa rikkoutuneet silmälasit.

Vierailija
2/9 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että silmälasit korvaa joko työnantaja ellei jopa lapsen vanhempi.

Olen miettinyt myös korvaako kukaan jos esim. talvitakille valuu nenäverenvuodot niin ettei puhdistu? Tai jos lapsi vaikka leikkaa hiuksiani tai vaatteitani?

Jälkimmäisestä varmaan voitaisiin vierittää syyt niskoilleni sillä varjolla etten ole itse vahtinut lasta tarpeeksi tarkkaan. Ulkovaatteet on kuitenkin pakko olla kunnolliset (ja sitä myöten hintavat) että ulkona tarkenee, joten kyllä ketuttaisi jos takki olisi veressä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se korvaa, kenen vika. Jos sinä pudotat ne lattialle ja puolisokeana kävelet vielä päältä, niin sinä maksat. Jos joku kersa repii ne päästäsi ja vetää solmuun, kersan vanhemmat maksavat. Jos on jotenkin työnantajan syytä, niin työnantaja maksaa.

Vakuuttamalla voidaan sitten korvausvelvoitetta siirtää vakuutusyhtiölle, joten kuka viime kädessä maksaa riippuu siitä, onko syypäällä sopivaa vakuutusta vai meneekö omasta pussista.

Vierailija
4/9 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle. Kersan vanhemmat eivät ole velvollisia korvauksiin. Sen sijaan joko työnantajan vakuutus tai kotivakuutus korvaa silmälasit, riippuen toki työnantajan sopimuksen laajuudesta, ja vasta viime kädessä oma kotivakuutus.

Vierailija
5/9 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliselle. Kersan vanhemmat eivät ole velvollisia korvauksiin. Sen sijaan joko työnantajan vakuutus tai kotivakuutus korvaa silmälasit, riippuen toki työnantajan sopimuksen laajuudesta, ja vasta viime kädessä oma kotivakuutus.

Eli jos kotivakuutusta ei ole tai se ei kata silmälaseja, joutuuko työntekijä maksamaan itse uudet lasit vaikkei olisi lainkaan syyllinen lasien hajoamiseen?

Vierailija
6/9 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja korvaa. 

Vierailija
7/9 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos kotivakuutusta ei ole tai se ei kata silmälaseja, joutuuko työntekijä maksamaan itse uudet lasit vaikkei olisi lainkaan syyllinen lasien hajoamiseen?

No arvaa kaksi kertaa? 

Vierailija
8/9 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Työnantajalle työntekijän vakuuttaminen on lakisääteinen asia. Työnantajan ottama vakuutus korvaa työssä rikki menneet silmälasit.

Vierailija
9/9 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantaja maksanut kun mun ystävällä meni lasit rikki kehitysvammaista hoitaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi