Alle 3v. kanssa lomalle ilman rattaita?
Apua ja mielipiteitä kaivataan...
Lähtisittekö hieman alle 3v. lapsen kanssa autolomalle Keski-Eurooppaan ilman rattaita? Poika on reipas kävelijä, mutta olisivatko rattaat tarpeen esim. eläintarhassa tms vai saako niistä yleensä vuokrata kärryjä? Kiitos vastauksista:-)
Kommentit (8)
Miksei voi rattaita ottaa mukaan? Meilläkin on sattarit, jotka painavat alle 4 kiloa ja ne saa vaikka kannettua olalla (olkahihna), eivätkä vie paljoa edes tilaa.
En lähtisi olin 2v4kk ikäisen esikois poikani kanssa ähtärissä ilman rattaita ja itku tuli ku ei päässykkään istumaan sillon kun halus ja joutui kävelemään... Kuopus oli isillä rintarepussa ja mä kantelin aina välillä esikoista...
Riippuu tietysti paljon siitä, mitä lomaohjelmaan kuuluu. Eläintarhassa tai huvipuistossa tulee päivän aikana käveltyä niin paljon, ettei meidän 2,5-vuotias ainakaan jaksaisi koko reissua kävellä. Ja rattaiden tavaratilassa kulkee kätevästi kaikki, mitä päiväksi mukaan tarvitsee.
Ottaisin kevyet matkarattaat mukaan joka tapauksessa vaikka autoreissulla olisinkin. Itse ajattelen asiaa turvallisuuden kannalta, lapsi " kulkee " kaupungilla eläintarhoissa ym. varmemmin mukana ja ei tarvitse kokoajan huolehtia ja pitää kädestä kiinni vaikka jaksaisi kävelläkkin ja toisaalta kevyisiinkin rattaisiin saa kiinni vaikka verkkokassin jossa on helppo kuljetta mehua ja eväitä sekä varavaatteita.
Olen alle 2-vuotiaan kanssa tehnyt paljon reissuja ilman rattaita. Meillä on kantoreppu, jossa kulkee näpäärästi mukana kun ei tietenkään jaksa/saa kauheasti kävellä.
Mikäli ette jaksa kantaa en kyllä luottaisi siihen, että paikan päällä olisi rattaita ja ottaisin mukaan.
lähtisin ilman rattaita, meillä kaikenlaiset pyörilla kulkevat lapsen kuljetusvälineet ovat olleet niitä turhimpia välineitä. Poika kulki aluksi liinassa ja kun oppi kävelemään niin useimmiten kävelee itse. Jos väsyy, niin kannan tai lainaan rattaita, melko monissa paikoissa niitä voi lainata. Ja vajaa 3-vuotias ei enää niin paljoa tavaraakaan tarvitse, että sen takia pitäisi rattaita raahata mukana.
Rattaat (ainakin isommat sellaiset) vievät suhteettoman paljo tilaa autossa varsinkin kun muutenkin tavaraa joutuu ottamaan paljon mukaan, joten ymmärrän ihan hyvin ettei niitä haluaisi ottaa mukaan!
Me lomailemme usein maassa jossa ei ole rataskulttuuria juuri ollenkaan joten mekin jätämme rattaat kotiin. Tämä onnistuu koska perillä on iso liuta sukulaisia jotka innoissaan kantavat meidän lapsia sylissään (pienin painaa reilut 12 kg). Jos minun pitäisi luottaa omaan kantokykyyni, ottaisin aivan varmasti vähintään sateenvarjorattaa mukaan.
Viime lomalla ostimme sieltä sattarit, kun totesin että lentokentällä on 3 tuntia konnenvaihtoa eikä muista kantajia. Sattarit löytyi noin 15 ¿ ja ovat hyvin palvelleen kaksi vuotta autorattaina kotona.
Ainakin eurooppalaisista eläintahoista joissa me olemme käyneet on saanut vuokrata vankkurit. Rattaita en ole nähnyt kuin Korkeasaaressa.
Tai jonkin kantovälineen. Jos ei ole tarkoitus kävellä ees taas, ja toinen vanhemmista varmasti jaksaa kantaa, ja lapsi on tottunut kävelemään jo pitkiä matkoja, ja myös vieraissa ympäristöissä, niin sitten en ottaisi rattaita... Ja jos olisi pakko säästää jostain tilan takia.