Ylipaino kipeyttää jalat?
Olen noin vuoden aikana lihonut n. 15-20kg ja viimeisen 2-3 kuukauden aikana ollut jalkojen kanssa ongelmia moneen kertaan, erityisesti vasemman jalan. Muistelen että joskus lokakuussa jalka tuli kipeäksi kun jouduin kävelemään vähän enemmän ja oli kipeä n. 1-2 viikkoa.
Sitten nyt ennen joulua alkoi kantapään luota kipeytymään jotkut lihakset nilkan kohdalta ja välillä hyvä että edes kävelemään pystyin. Ongelma poistui muutamassa viikossa mutta nyt taas on sama juttu, jokainen askel sattuu ja molempiin jalkoihin mutta erityisesti vasempaan jalkaan.
Tuntuu että heti jos joudun jostain syystä kävelemään yhtään enemmän niin vähintään toinen jalka on rikki sen jälkeen pitkään. Voiko johtua painosta vai onko tullut jotain muuta vikaa, viitsisikö mennä käymään työterveydessä tämän takia?
Kommentit (9)
Voi johtua painosta, etenkin jos et ole ihan nuori.
Minulla on myös nilkat kipeytyneet äskettäin, ovat vaan erityisesti tuosta päällipuolelta kipeät. Olen nyt ehkä pian pari vuotta kantanut 10kg ylipainoa (raskausaika ja sen jälkeiset kilot), itse kyllä yhdistän nämä oireet painon nousuun, vaikken olisi ennen uskonut että näinkin "pieni" ylipaino voi jo tällaista aiheuttaa. Nyt olen alkanut laihduttaa takaisin entiseen painooni, toivottavasti kivut häviävät. Myös sokeripitoinen ruokavalio voi pahentaa kipuja/tulehdustilaa kropassa.
Oikeasti ihmetyttää, että kuinka jotkut vuosia sairaalloisen ylipainoiset väittävät voivansa hyvin ja etteivät he koe ylipainosta mitään haittaa 😳
Voi kipeyttää, ja aiheuttaa myös alaraajojen nivelrikkoa tai lisää senkin riskiä vanhempana. Niin miksei myös kipeyttäis jalkoja?
Mieti, miten jalkasi olisivat vuosi sitten kestäneet, jos olisit kantanut koko ajan mukanasi 15-20 maitotölkkiä? Eli juu, ylipaino vaikuttaa.
Minulla myös paino noussut 169cm/83kg. Vatsarasva liikaa istumisen takia räjähtänyt käsin. Jojotellut kokoajan 12 kiloa. Nyt on pysäytynyt ja viimeisten 5v aikana tasaisesti vain noussut. Paino ei enää tipu millään.
Polvet nykyään kokoajan särkevät, kävelylenkin jälkeen, aivan raato. Hengästyttää. Koskaan ei aikaisemmin ollut.
Tällaisen syötin tulit sitten heittämään juuri tälle hyeenapalstalle? No, harrastus tuokin.